Gå til innhold

Et par spørsmål rundt Sveits sin posisjon i andre verdenskrig

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et par spørsmål jeg lurer på om dere kunne hjelpe meg med å finne svar på, angående Sveits' posisjon i andre verdenskrig.

Hvordan var Sveits sitt forhold til de allierte før første verdenskrig?

Hvordan var Sveits sitt forhold til Tyskland etter andre verdenskrig?

Hvordan påvirket andre verdenskrig Sveits' forhold til de allierte og aksemaktene?

Hvordan kunne Sveits til dels opprettholde handel med de allierte, med tanke på at de var omringet av aksemaktene? (Vichy Frankrike fra og med ~Juni 1940)

Ble Sveits med i League of Nations før andre verdenskrig?

Blir det rett å påstå at en av grunnene til at Sveits erklærte seg nøytrale var fordi de fryktet angrep fra "supermaktene" Frankrike og Tyskland? (da tenker jeg første gang i 1515, og andre gang i 1815)

Hva kunne påvirke Sveits sitt forhold til de allierte og aksemaktene i andre verdenskrig? Jeg kommer på:

Kunsthandel med Tyskland, bankvirksomhet (bl.a. kjøp av gull fra både de allierte og Tyskland, samt kjøp av stjålet gull fra Tyskland), jernbanelinjen mellom Tyskland og Italia, bombingen av Sveits utført av de allierte, frykt for angrep fra Tyskland, innvandringspolitikk og diplomati (Sveits jobbet blant annet som protecting power).

Har jeg glemt noen?

Mange takk for svar! Diskuter gjerne, om det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...