Gå til innhold

Problemer med spill i Windows XP

klarsen91

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp innstallert Windows XP Professional, og har det problemet at flere spill (ellers generelt det meste som bruker DirectX) plutselig avslutter (uten en eneste feilmelding) og jeg er tilbake i Windows. Max Payne er det f.eks. ikke mulig å starte i det hele tatt, mens Return to Castle Wolfenstein tilsynelatende virker en god del bedre. 3DMark2001 klarer i gjennomsnitt 2-4 av testene før det også avslutter spontant.

Jeg har selvsagt de nyeste driverne til all hardwaren min, og jeg har også prøvd en del litt eldre + nyere beta drivere, spesielt til skjermkortet. For øyeblikket har jeg NVidia Detonator 23.12. (har prøvd både 23.11, 27.20 og driverne til ASus) DirectX er versjon 8.1 (som fulgte med XP), og bios skulle være i orden.

Alt virker som det skal i Windows Millennium (som jeg har innstallert på en annen harddisk) Innstallasjonen av XP er som sagt helt ny, så det er ikke noen programmer som kan klusse det til.

Alle forslag til løsninger på problemet tas i mot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte spill kan du forsøke å kjøre i kompatibilitets-modus, ellers har jeg ikke hatt noen problemer med de spilla du nevner.

Har du forsøkt med eldre drivere også (21.83, 22.xx osv)?

Ellers kan det være lurt å lage en ny bruker-konto hvor du ikke kjører noen ekstra programmer i bakgrunnen, da noen spill kan være ømfintlige med dette.

Lenke til kommentar

Har også hatt en del problemer med det samme.

Du kan prøve å avinnstalere skjermdriverne og legge de inn på nytt, det funka for meg.

Ellers kan det være lurt å lese reedme fila på de spillene som låser seg.

Det kan være innstillinger i video seksjonen som må forandres pga konflikter med hardware.

Personlig tror jeg ikke dette da systemet ditt er ganske "up to date".

XP er nøye på at de gamle driverne er avinnstalert, før du legger inn nye.

[ Denne Melding var redigert av: Dataante på 2002-02-03 22:07 ]

Lenke til kommentar

Har prøvd å både avinstallere og reinstallere skjermdriverne, ja.

Det kan forresten nevnes at jeg har prøvd en ren innstallasjon av Windows XP med alle pci-kort fjernet, unntatt scsi-kortet som jeg var nødt til å ha for å få tilgang til scsi-cdbrenneren (av en eller annen grunn får jeg bare feilmeldinger hvis jeg prøver å installere fra ide cd-rom'en). Det eneste jeg endret etter installasjonen var skjermkort-driverne (prøvde flere forskjellige versjoner), og de eneste programmene jeg installerte, var de spillene jeg ville prøve ut. Jeg fikk selvsagt nøyaktig de samme feilene som før...

Jeg har altså prøvd med flere forskjellige versjoner av detonator-driverne, og prøvd med og uten kompatibilitetsmodus (win95, win98, winnt, og 2000) Jeg har også prøvd med diverse kombinasjoner av VIA sine drivere, uten hell.

Unreal Tournament virket forresten de 10 minuttene jeg gatt å teste... Dette bruker vel DirectX, men muligens 7.0-interface'en? Er det noe håp om at den kommende DirectX 9 løser problemene?

Er det forresten noen som har mer eller mindre nøyaktig samme hardware som meg, som kan bekrefte / avkrefte at dette virker i Windows XP?

Evt. noen forslag på et annet hovedkort jeg kan prøve med, som dere VET at virker med XP1800+ og ASus8200 GeForce3 Ti500 i WindowsXP?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...