Gå til innhold

Overtidsbetaling ved flat lønn?

Anbefalte innlegg

Har flat lønn og avspassering, men har nå så mye avspassering at det ikke er mulig

å få fri alle timene siden bedriften er under oppstart. Er det noe lovmessig som sier at kan få deler av overtiden utbetalt eller MÅ det avtales med arbeidsgiver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge AML skal det utbetales minst 40% overtidstilegg dersom annet ikke er avtalt (i en arbeidskontrakt f.eks.).

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

Utover dette vet jeg ikke noe mer. Men det kan da ikke forventes at du skal jobbe dugnad.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Utdrag fra AML om arbeidstid.

§ 10-12. Unntak

(1) Bestemmelsene i dette kapittel kommer ikke til anvendelse for arbeidstaker i ledende stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd.

(2) Bestemmelsene i dette kapitlet kommer ikke til anvendelse for arbeidstakere i særlig uavhengig stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd.

Vet en del bedrifter kaller deg "leder" for å kunne unngå overtidsbestemmelsene. De gjorde det i min forrige bedrift. Kalte meg Prosjektleder uten at jeg ledet noen prosjekter - BAM: overtid inkludert i lønna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...