arcaders Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Har flat lønn og avspassering, men har nå så mye avspassering at det ikke er mulig å få fri alle timene siden bedriften er under oppstart. Er det noe lovmessig som sier at kan få deler av overtiden utbetalt eller MÅ det avtales med arbeidsgiver? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) I følge AML skal det utbetales minst 40% overtidstilegg dersom annet ikke er avtalt (i en arbeidskontrakt f.eks.). (11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent. (12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt. Utover dette vet jeg ikke noe mer. Men det kan da ikke forventes at du skal jobbe dugnad. Endret 6. mars 2011 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Om du ikke har anledning til å ta avspasering skal du selvfølgelig ha betalt i stedet for. Og som nevnt ovenfor, overtidstillegg skal du ha uansett. Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Utdrag fra AML om arbeidstid. § 10-12. Unntak (1) Bestemmelsene i dette kapittel kommer ikke til anvendelse for arbeidstaker i ledende stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd. (2) Bestemmelsene i dette kapitlet kommer ikke til anvendelse for arbeidstakere i særlig uavhengig stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd. Vet en del bedrifter kaller deg "leder" for å kunne unngå overtidsbestemmelsene. De gjorde det i min forrige bedrift. Kalte meg Prosjektleder uten at jeg ledet noen prosjekter - BAM: overtid inkludert i lønna. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå