Gå til innhold

Legene fryser ned nyfødte babyer for å redde dem

Hva synes du om denne behandlingen?  

8 stemmer

1. 1. Støtter du denne behandlingen?

• Ja
    • Nei
    • Ingen formening/vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Legene fryser ned nyfødte babyer for å redde dem

Ny teknologi fører til at flere barn får leve. Norge er en pioner på fronten.

Kom over artikklen om denne behandlingen for noen dager siden og det vekket min interesse. Ta disse to avsnittene:

– Det hjelper pasienter å komme seg, uten noen for form for bivirkninger. Derfor tenkte forskerne hvorfor ikke prøve dette på barn også, sier doktor Vidya Garikapati. Når kroppen blir kjølt ned, tvinger det hjernen til å fikse seg selv, forklarer Garikapati. Derfor prøver de å redusere stoffskiftet i hjernen, slik at hjernen kan reparere seg selv og begrense skadene som alt har oppstått.

– Når noen hjerneceller dør blir de rundt så lei seg at de tar selvmord. Men det forhindrer vi ved å kjøle de ned, forklarer Alsaker pedagogisk. Han sier at det er fem barn som ikke blir friske for hvert barn som faktisk blir frisk.

– Men trolig får noen av de som ikke blir helt friske det bedre enn de ville fått de ellers, sier han. Alsaker understreker at det ikke er noe kontroversielt rundt denne behandlingsformen.

Her kan dere lese alt sammen selv:

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/legene-fryser-ned-nyfoedte-babyer-for-aa-redde-dem-3432908.html

Hva synes du om denne behandlingen? Er det riktig når det er fare for at man ikke blir helt bra slik det nevnes i det andre avsnittet jeg har quotet? Den faren finnes jo ved langt flere type behandlinger. Er tallene for hvor mange som ikke blir helt bra i forhold til de som blir helt bra for høye? Er dette en behandlingsform du hadde foretrukket ble brukt på egne barn?

PS: Var veldig usikker på om dette passet best her eller under "Barn og familie", men da det først og fremst er behandlingsmetoden og farene ved den tråden dreier seg om og ikke barna så tok jeg det her. Passer den bedre i en annen kategori kan den jo flyttes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke problemet. Det hadde vært noe annet hvis fem av seks barn døde, men det står ingenting om at de ender opp med skader. Det står derimot at selv om de ikke blir helt friske, får de det bedre. Dette er vel kun positivt?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

De risikerer ikke å bli skadet på noen måte ved denne behandlingsformen, sånn som jeg forstår det. Man prøver derimot og reverse/begrense en skade som allerede har oppstått (oppsvulmet hjerne)

Lenke til kommentar

Ingen behandlinger funker alltid og på alle. Slik jeg har forstått det er det ikke særlig fare for at dette gjør vondt verre heller, eller at det utelukker behandlingsformer som kunne ha virket bedre.

Alsaker understreker at det ikke er noe kontroversielt rundt denne behandlingsformen.
Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...