Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få Sixpack?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I alle manns dager er det for en ting å si, jeg har venner som er ferdig utdanna leger som jeg ringer når det er ting jeg har glemt eller er usikker, og mange av dem liker å trene og holde seg i form, men hvor mye du løfter er helt irrelevant og fullstendig på jordet, før jeg opererte så løftet jeg over dobbelt så mye av min egen kroppsvekt, men nå er jeg dømt til evig stabilitets-trening da bindevevet mitt rundt scapula rett og slett har fått for mye slitasje, blæblæblæ.

 

Anyway, dunning-kruger slår til igjen - akkurat som Matsemann nevnte, trist at man lever i en samfunn hvor man skal ha ekspertise i alle felt, og man fatter det ikke selv at man tar feil.

Ærlig talt - skal jeg legge om røra i badet mitt så ringer jeg en rørlegger, og jeg kverulerer ikke med han fordi jeg har mine subjektive erfaringer og skriker "plumbo will fix it" eller lest på rørlegger.net at det og det er bedre enn det og det, å ha en kritisk evne er bra i dette samfunnet, men det får pokker meg ikke være måte på. -_-

Lenke til kommentar

 

Vel, jeg fikk en telefon med mange spørsmål og avbekreftelser/bekreftelser og jeg har egentlig ingen ønske om å blande meg, men gjør dette som en vennetjeneste da jeg var i samme situasjon selv da jeg var yngre og før jeg starter å studere, jeg var rett og slett helt lik det jeg nå 5år senere innså var helt på trynet feil. Derfor jeg startet å studere idrettvitenskap ved først fordypelse fysiologi før jeg fant ut at jeg elsket det sammen med biokjemi så derfor jeg hoppet over til medisin så til klinisk ernærning.

 

Nøkkelregelen her er " Forteller du en løgn lenge nok så blir det en sannhet" Og som jeg selv spurte lærerne mine i løpet av årets hvorfor har ingen slått fram i media så fikk jeg det svaret som jeg selv sier selv til andre " Fortelle at gud ikke finnes og havne i en samtale med personer som linker manipulerte/elendig målte studier"

 

Grunnen til at jeg velger å svare her er at jeg ble fortalt i telefonen at en gjeng her har den oppfatning at kroppen "skrur opp forbrenningen ved et latterlig høyt opptak av byggestener"

Ikke har jeg interesse av å lese alt ovenfor da jeg gjør dette som en favour, rett og slett for å avbekrefte latterlig teite myter og samtidig så forventer jeg et høyt nivå av kverulanse, så ja, la oss starte ?

 

Kroppen skrur IKKE opp forbrenningen ved et høyt opptak av aminosyrer, er ingen endokrine kjertler ei heller hormoner i kroppen som stimulerer ved økt opptak av næringstoffer til cellene, det er jo DERFOR vi akkurat har INSULIN, som derimot er nøkkelen til intracellulær transport i celler, og hva kan bringes ? Aminosyrer etter å ha koblet fra nitrogen, monosakarider og ikke minst glyserol og fettsyrer.

 

Protein som på lik linje med alt annet blir lagret til ATP-produksjon ved overskudd aka metabolisme, forbruker du mer kalorier enn det du forbruker så er det basisk førstegangs-lære fysiologi at kroppen lagret det i metabolismen, som er ved hjelp av insulin - fett.

Insulin, insulin og atter insulin er nøkkelen for å bringe det inn i cellen og via andre reaksjoner som ikke er nødvendig å utdype (kort NAD+/NADH (produserer 2-atp molekyler i "cellekjøttet") -->Pyrovat --> mitokondrier --> Acetyl+COA så ender hele faenskappet opp i sitronsyresyklus som ved hjelp av avanserte kjemiske reaksjoner omdanner dette til elektroner som igjen via koenzymer (NAD+/NADH nok en gang) før energien alså det vi har igjen av ALL NÆRING havner via en annen kaskade av reaksjoner til ATP-produksjon, så det overskuddet vi har igjen blir lagret (etter at kroppen har fylt opp sitt primæle mål (muskelceller, lever og nyrer) og til og med kreatinfosfat-lageret i M2a/b så blir det lagret som det ENESTE kroppen kan lagre det som : FETT, kroppen har ingen form for lagring av aminosyrer ei heller ingen hormonell reaksjon som gjør at forbrenningen øker, derimot stimulerer et proteinrikt måltid ifølge det vi vet til økere metthet. (Sammen med en god del andre reaksjoner i samspill)

 

Videre med den evige proteinpulver-diskusjonen, jeg var sååå sta før i tiden at jeg testet meg selv ved positiv nitrogen- og balansert nitrogenbalanse og slik alt kliniske studier tilsier så er det INGEN fordeler å ligge i en positiv nitrogenbalanse - avhengig av invidider og type trening så er 1,7-2g per kg mer enn nok til å få dekt behovet, dessuten (logisk nok om du tenker over det) så har du et mindre behov for proteiner etter at du har nådd maksimal muskel-potensiale, er det ikke logisk at vedlikehold kreves mindre enn oppbygning ?

(Veier du 110 ++ kg og går på anabole steroider da kan det være vanskelig å få dekt det via kosten da du har et mye større behov, men dem tar jeg selvsagt ikke med)

Er de samme som hiver eggeplomma og jafser i seg kun eggehvite uten å vite at fettet inneholder mesteparten av proteinet samt stappfullt av B-vitamin som sørger for det høye biologiske opptaket (opp til 100 mot 80 i den hvite delen)Ja, B-vitamin er viktig for reseptorene.

 

Så hvorfor all denne hysterien rundt pulver hadde jeg en stor oppgave om?

Vel : proteinomsetningen påvirkes av trening, ernærning og det hormonelle miljøet i muskulaturen.

Etter trening skjer det store forandringer i proteinomsettningen :

proteinsyntesen og degraderingen blir begge forhøyet, mye som 48 timer og HER kom den vannvittige industrien ved kostilskudd innselvsagt vil dem tjene penger, akkurat som med jenter og dems evige jakt på anti-rynkekremer og annet fjas så ler kostilskudd-businessfolka hele veien til banken, eneste som har en dokumentert effekt er kreatin, og den er både liten, ikke verdt prisen og en god del responderer ikke på det, spis kjøtt og muskeltype 2a og b får et stappet fullt lager av kreatinfosfat.

 

Men jeg orker ikke å diskutere for mye her, tilbake til det min venn ringte meg om. : )

 

Jaa .. proteinomsetningen vil ikke bli positiv før du tilfører essinelle aminosyrer.

Imellomtiden blir porteindegraderingen nærmeste kilde til aminosyrer og oppbygning av nye proteiner. (Via sekresjon av hormoner som f.eks kortisol etc, men det er igjen en annen historie)

 

Så hva kan vi da gjøre ? Jo, positiv nitrogenbalanse og optimal glykogensyntese er nøkkelen her, glykogen fordi det skiller ut

insuliun (insulin øker cellenes opptakk for aminosyrer og glukose i tillegg til å redusere hastigheten på degdegraderingen - (derfor insulin er såpass anabolt )

MEN, DET MÅ være frie aminosyrer tilgjenglig for dette ellers vil ikke insulin funke optimalt for proteinmetabolismen og som jeg akkurat nevnte så er det derfor industrien er så stor.

 

DNA-->RNA--->Proteinsyntese, se på det som et alfabet, mangler det bare ét jævla essieniel aminosyre så vil ikke proteinsyntese kjøres, så har vi myseprotein da, som alene inneholder 50% essienielt (6dl skummet melk eller YT- Restisujon)Er ikke tilfeldig at det ligger på 20 gram da alt klinisk studier viser at 10-20gram er NOK for å motvirke alt dette.

 

Ifølge mine venner så ser jeg ut som en "gresk gud" hva enn det innebærer, og jeg ble bedre i form når jeg kuttet ut ALT av kostilskud og fokuserte 110% på mat i tillegg så er jeg nørd i anatomien fra idrettslæren fra idrettevitenskap-studiene. Fra jeg var aktiv styrkeløfter så har en god studiekamerat av meg vunnet junior-NM i styrkeløft diverse ganger uten å røre noe som helst annet enn god gammeldags mat.

 

Selvsagt er det en god del indivulisme angående dette teamet, er en god del saker der hvor vi innen helse må svare - " Nei, dette vet vi rett og slett ikke enda, er ikke god nok forskning på dette enda" så det eneste vi kan forbeholde oss til er 110% seriøse godt utstyr av klinisk undersøkelser, ikke elendige manipulerende av f.eks proteinprodusenter som fusker og sponser personer for å si at "dette funker, du må ta det"

 

Har med vilje også selvsagt ikke blandet inn "fancy ord" da jeg vet at for å forstå alt det vi må igjennom må du ha studert fysiologi en stund, ikke å "tyvlåne" ord du ikke kjenner betydningen av fra iform og lignende.

 

Takk for meg, har ikke hatt mål å "sette noen på plass" ei heller å være arrogant, nevner det på starten allerede, men jeg har ingen interesse av å overbevise en som sier at grønt er gult om du skjønner metaforen min her. Skulle noen faktisk lure på noe så er det en mail ved profilen min går jeg ut ifra. God natt, det venter åtte timer med infeksjonsykdommer på skolen imorgen. =(

 

 

Edit : Tyvleste litt opp, frokost slik vi forstår det idag er dagens uten tvil viktigste måltid for personer som ikke er overvektige og er i aktivtet utover dagen, er du overvektig og beveger deg lite og ikke er sulten kan du fint skippe frokost i et par timer. (Trening regulerer apetitten og fettforbrenningen mye bedre, men det er igjen en annen historie)

 

Edit2: Min venn fremtidige fysioteraput har forsnakket seg litt om adapsjon av reseptorene,det er ingen dokumentasjon som tilsier at nyrene blir sløve av høyt inntak av aminosyrer, derimot er det to hovedteorier som blant annet vår egen statlige olympiatoppen driver å forsker på nå : 1. Har store doser raffinert (pulver-form) effekter på absorbsjonen av .. vel .. opptak ? Og et par radikale men litt spennende undersøkelser fra noen universiteter fra Nederlan tar opp : Urmennesket kunne gå halve-dager og dager uten næring og derfor via evolusjonen lagrer vi alt som fett (selvsagt) Har 1. Et STORT måltid om dagen noe å si for stabilt blodsukker (ete hver 3 time) har ifølge noen studier vist å hemme insulinfølsomheten samt aminosyre-absorbsjonen, men dette er radikale studier nye studier som kreves mer tilsyn før det er aktuelt, men igjen - friske unge folk kan helle i seg så mye raffinert aminosyrer og andre kilder uten at det er skadelig. :)

 

NÅ er det natta, om jeg skal komme meg opp på skole.

Vi har sporet helt av trådens tema her nå, men her kommer noen kommentarer på diverse ting.

 

Først, oppførselen til Antifanatiker som jeg ser på som barnslig og ignorant. Stråmenn og hyling i hytt og pine fører til en usmakelig diskusjon. Verdensmester"vibber". Driter seg totalt ut med lecablokker og påstander rundt vekttap og om det er usundt eller ikke. Lite logisk, veldig farget.

 

Innlegget ditt er bra; men for å korte ned dette kan vi vel si dette? Kanskje blir det vel forenklet, men jeg prøver å få med hvermannsen her.

Muskelvekst, påfølgende trening, er et resultat av netto proteinsyntese. Du har oppbyggende og degraderende proteinsyntese. Oppbyggende proteinsyntese er avhengig av aminosyrer (hovedsakelig da leucine, isoleucine og valine (bcaa)) for å bygge opp muskler. Degraderende proteinsyntese hemmes hovedsakelig av insulin. Maksimal muskelvekst avhenger av å øke oppbyggende og minimere degraderende proteinsyntese. Derfor er en karb kilde + høyvverdig proteinkilde etter trening bra. Selv ser jeg på melk som bra etter trening.

 

Litt om insulin. Selv om det er sant at det hovedsakelig stimuleres av karbohydrater, så virker visse proteiner inn på insulin også. Melk gir en større insulinutskillelse enn det som kan forklares av karbohydrater alene. Som du er innom, insulin spiller en permittiv rolle når det kommer til opptak av næringsstoffer.

 

Videre, mat ligger lenge i magen. 30g casein bruker ca 7-8 timer på å fordøyes. Doble det, så må magen jobbe dobbelt så lenge - det er her logikken til mang en ernæringsfysiolog blir riv ruskende gal. Fitnessindustrien holder også på slik.

 

Oppbyggende proteinsyntese blir stimulert av endring i aminosyrenivåer, men det fins indikasjoner på at den kan overbelastes. Jeg mener det var i boires studie (som, for øvrig, har blitt sitert ut av kontekst i tide og utide) at netto leucineopptak i musklene var høyere ved casein, i motsetning til whey. Det kan være flere grunner til dette: Enten overbelastet myseproteinet proteinsyntesen, og som et resultat av det ble mer av mysen omdannet til glukose og brukt til å fylle opp glykogenlagre - ellers så ble en del av myseproteinet omdannet til glukose (uavhengig av proteinsyntesen) på grunn av energiunderskudd. Proteinene ble gitt i fastende tilstand hos testpersonene, så dette kan oppføre seg helt annerledes i virkeligheten der du har et måltid bestående av karbs, protein og fett.

 

"Nederland studien". Vel, dette er ikke noe nytt. Martin Berkhan sin leangains protokoll brukes av flere her på forumet, inkludert meg (les mer "Periodisk faste (og en liten rant) - i signaturen min). Kort oppsummert: fasting utover formiddagen øker insulinsensitiviteten og har en positiv effekt på hormoner som norefedrin (norepinephrine) (mener det er det norske navnet), adrenalin og noradrenalin. Ghlerin tilpasses raskt måltidsmønsteret, og det blir mulig å spise få og store måltider med høy kvalitet. Sjekk for øvrig ut signaturen min: "topp ti myter rund faste tilbakebevist" - der står det ikke bare om faste, men også mange av mytene som dras frem her.

 

"Spis frokost som en konge" hører bare til frokostblandingsreklamer, det finnes ikke noe vitenskapelig studie som sier at frokost er optimalt. Nei, frokosten er ikke uten tvil dagens viktigste måltid - tullball.

 

Blir kanskje litt frem og tilbake her. Jeg er enig med det meste du skriver, men du skriver det for vanskelig til at 95% av de som leser det forstår det. Uenig med synet ditt på proteinpulver, men du skifter fra å være smålig "mot", til å skrive ganske nyansert om det - mest sannsynelig var det ikke utelukking proteinpulver som var nøkkelen til suksess?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8723

Mr dukien sitter inne med mye kunnskap, og alt du skriver virker veldig logisk..Men skulle ønske du kunne svare på original postens spørsmål, nemlig hvordan få sixpack. Kunne du kommet med en anbefaling på optimalt kosthold / trenings tid? Jeg vil ikke forstå hvorfor ting skjer, jeg vil vite hvordan jeg skal få resultater :p

 

vekt: 75kg

 

høyde: 184 cm.

 

edit: løper 3000 meter på rundt 15 min, hvis det kan gi deg en pekepinn på hvor høy intensitet jeg bør ha

Endret av Slettet+8723
Lenke til kommentar

Mr dukien sitter inne med mye kunnskap, og alt du skriver virker veldig logisk..Men skulle ønske du kunne svare på original postens spørsmål, nemlig hvordan få sixpack. Kunne du kommet med en anbefaling på optimalt kosthold / trenings tid? Jeg vil ikke forstå hvorfor ting skjer, jeg vil vite hvordan jeg skal få resultater :p

 

vekt: 75kg

 

høyde: 184 cm.

Det er svart på flere ganger. Lav nok fettprosent. Gitt vekta di ville jeg satsa på å begynt med styrketrening med mål å gå opp i vekt, nybegynnertia medfører ofte tap av fettmasse samtidig som fettfri masse øker. Kom deg i gang med styrketreninga, spis sunt - så kan du begynne å optimalisere ting om 2 månder når du har litt erfaring.

 

 

Sjekk ut treningdelen av forumet, der finner du mye ressurser rundt styrketrening og kosthold.

 

 

Lenke til kommentar

Ja, når jeg leste over min post så virket det nesten som et angrep, men jeg skrev raskt mens jeg så på film takket være en telefon hvor jeg måtte forklare og atter forklare. Proteinpulver mener jeg at det ikke er behov da det skal og burde dekkes via kosten, men jeg har ingen problem med at folk tar det, det jeg har problem med er at folk argumenterer at det er lagd av gud himself og det må tas.

 

Jeg tok en titt på det du linket meg og vi er utrolig nok, enige eller deler synspunkter på det aller meste, problemet mitt er at jeg utdanner meg innen klinisk ernærningfysiologi og en del av jobben min blir konservativ behandling av inaktive (En av grunnene til at jeg også fordypet meg i fysisk aktivetet og helse - Idrettvitenskap) før jeg hoppet på medisin. (Nå virker det nesten som jeg lager reklame for meg, det er ikke hensikten :) )

 

Anyway, er det en ting jeg er så er det temmelig kritisk men samtidig heeelt åpent for nye synspunkter, derfor jeg referte det til "nederland-studier" da det ser ut til at alt av radikale studier kommer derifra, jeg er nybakt 25åring og som jeg akkurat nevnte, jeg har en åpen dør for alle interessante teorier og jeg har samtidig en ekstrem ydmyk holdning til egentlig alt - og det må man ha når det kommer til fysiologi; det er rett og slett mye som ikke er kartlagt, vanskelig eller ekstreme inviduelle forskjeller mellom genetikk og det er samtidig noe av dette som gjør det så spennende. Og det er derfor jeg har pent nødt til å stille meg en god del kritisk til kilder fra internett, skal jeg få gjort jobben min når jeg er ferdig med studiene mine så er dette veier å gå.

 

Jeg må innrømme at biokjemien er en stund siden jeg har vedlikeholdt da jeg har hendene fulle med sykdommer for tiden, tross alt så har jeg lagt mitt elsk på fordøyelsesystemet - sykdommer fra a til å, slo opp i bibelen min nå menneskets fysiolgi, nevner at tertiærstrukturen er liten så my guess er typen peptid-enzymer, men jeg må ta en ny fagchat med lærerne mine da jeg er nyskjerrig på akkurat hva som skjer.

Edit: Snakker om kasein her, men hva eksakt sikter du til? Tenker du på å slenge i deg denne typen aminosyrer før nattetid? For øvrig er det nok kasein i egentlig i et norsk kosthold i tillegg.

 

For å oppsumere - Dagens ernæringsfysiologier kan si mye rart, men det kan være alt fra stahet eller til å spille det safe og forholde seg til det vi vet 100% sikkert, jeg leser mye "alternativt" angående stabilt blodsukker og faste til hormonielt samspiller ved å skippe frokost men per dags dato føler jeg at enkelte emner er det ikke nok info til å si hverken det ene eller andre, og da foretrekker jeg å tenke hva som er logisk fra det første moderne menneskets livstil evolusjonsmessig, med andre ord jeg tenker at det er flere totalt forskjellige måter å ha en sunn livstil på, alt etter hva du gjør og driver med.

 

Viktigst av alt er at man skal aldri undervurdere placeboeffekten, psyken har alltid mye å si for en god del studier (hvor deltagerne vet hva som skjer og kanskje har interesse for det selv) er vel kanskje derfor de stakkars apene får det som det suser for tiden. :p

 

Men skal jeg gi råd så må jeg gi råd på det jeg vet sikkert og råda bør være noe folk kan følge, jeg velger å ikke gi råd å trene på hverken helt tom mage eller stappa full mage ei heller faste i 6 timer for så å ete 700g kyllingfile når jeg har personer som føler dem har lav blodsukker etter å ikke ha spist på 3 timer.

 

For å konkludere igjen, det er en spennende tema og det blir spennende å se hva som stemmer. ( Jeg personlig følger med på kosthold via stabilt blodsukker for tiden)

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bubbierub: Er rett og slett livstilendringer, du velger å gjøre noe kroppen protesterer imot og er akkurat derfor vi har forsvarverk mot lavt blodsukker, jeg ønsker stadig at kroppen kunne valgt å bruke fettsyrer direkte som glukose ved behov, men dessverre.

 

Du veier 75kg og er såpass høy så for meg så høres du egentlig veldig kompakt ut, da må jeg nesten nevne noe så kjipt og ordinært som mer styrketrening + kardio. :)

 

Vi så en interessant dokumentar her om dagen, den heter " Why arent thin people fat?" Last den gjerne ned, er BBC som lagde den .. anyway, den tok for seg genetikken rundt dette, og teoerien at kroppen er "forhåndsbestemt" på en vekt og prøver du å motvirke dette vil den kjempe med nebb og klør.

 

På det du sier så virker det som at du er i god form, så prøv å ha et underskudd på ca. 500 calorier, aka legg deg sulten, puss tenna på kveldstid om du blir for sulten og spis noe som ikke skiller ut så vannvittig mye insulin. Jeg går ut ifra at du vet at du ikke kan punktforbrenne steder, så nøkkelen er egentlig å være tålmodig, jeg hadde et underskudd på 500 cal i halvt år og jeg presterte å ikke gå ned i styrke og samtidig dette fra 8% til 4% fett.

 

Edit: Føler jeg kan si dette for å motivere deg, jeg sleit med vekta min en god del tid, jeg har en fryktelig anabol kropp og legger på meg vannvittig fort både muskelmasse og fett - på slutten av vgs ble jeg beskyldt for steroider fordi jeg så ut som en klassisk "dørvakt" Det ødela psyken min over tid en periode fordi jeg gav opp å ha definerte magemuskler selv om jeg var på diett og atter diett, det var dette som startet mitt interesse for menneskekroppen.

 

Det hele endte med at jeg har vært på slavisk diett med dager hvor jeg "koser meg" i vel .. ærlig siden jeg opererte dvs over et år med diett nå, på det meste veide jeg 90kg, og før jeg opererte veide jeg 80kg ( er 174cm høy) nå veier jeg ca. 72-73 og jeg har beholdt den grove muskelmassen at her hvor jeg trener så får jeg blikk konstant fordi jeg har et meget definert kropp med store definert blodårer, grov muskulatur med senefeste samtidig som det ser naturlig ut. MEN, så har vi hvor vanskelig er det å oppnå dette? Jeg kan linke deg torrent til en dokumentar som jeg så, som heter " I wanna look like that guy"

 

Torrent Link : http://www.torrentreactor.net/torrents/3150556/I-Want-To-Look-Like-That-Guy

Trailer :

 

Den viser hvor vanskelig det kan være og hvor sterk psyke enkelte må ha, veldig interessant. :)

 

Så kan du se den vi så på skolen nylig på Youtube, er den dokumentaren som jeg nevnte tidlig i denne posten :

http://www.youtube.com/watch?v=_6-A0iHSdcA

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Neivel? Min definisjon av å "ikke vite hva man driver med" innebefatter nyfrelste slanketrenere som bruker enhver annledning til å skryte av at de er på treningssenteret hver dag, uten egentlig å ha noen fremgang å vise til. Det tar bort imot 10 år å bygge en gjennomtrent kropp, de første 3-4 årene går med til å faffe rundt uten å vite hva du driver med.

 

Så, frem til du har resultater å vise til. HYSJ!

Lenke til kommentar

Neivel? Min definisjon av å "ikke vite hva man driver med" innebefatter nyfrelste slanketrenere som bruker enhver annledning til å skryte av at de er på treningssenteret hver dag, uten egentlig å ha noen fremgang å vise til. Det tar bort imot 10 år å bygge en gjennomtrent kropp, de første 3-4 årene går med til å faffe rundt uten å vite hva du driver med.

 

Så, frem til du har resultater å vise til. HYSJ!

 

Dette forumet er ikke forbeholdt eksperter som kan vise til en uendelig lang treningserfaring. Du er heller ikke i posisjon til å forby andre fra å dele sine anbefalinger og erfaringer, uavhengig av ekspertisen og kompetansen deres.

 

Trådstarter spør om tips, og da kan hvem som helst bidra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
de første 3-4 årene går med til å faffe rundt uten å vite hva du driver med.

 

Så, frem til du har resultater å vise til. HYSJ!

Kanskje for deg. Men for oss som leser seg opp, tar det ikke fullt så lang tid.

 

Jeg har ikke sett deg bidra med en dritt i denne tråden. Derimot har jeg sett mange bidra bra, som ikke tar 2X BW i bøy..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
de første 3-4 årene går med til å faffe rundt uten å vite hva du driver med.

 

Så, frem til du har resultater å vise til. HYSJ!

Kanskje for deg. Men for oss som leser seg opp, tar det ikke fullt så lang tid.

 

Jeg har ikke sett deg bidra med en dritt i denne tråden. Derimot har jeg sett mange bidra bra, som ikke tar 2X BW i bøy..

Haha, riktig. Jeg har ikke bidratt siden det er liten grunn til å ramse opp ting "alle vet", feks at du bør ha lav fettprosent for å ha synlige mageruter.

 

Vis meg gjerne dine resultater av å ha "lest deg opp". Og definer gjerne resultater. Å gå ned 10 kg i vekt er ikke et resultat å skryte av, å ta 100kg i bøy er heller ikke noe å skryte av. ALLE kan oppnå dette med sundt bondevett.

 

Do you walk the walk, or do you talk the talk?

 

 

Er morro se hvor jumpy og hårsåre dere er.

Lenke til kommentar

Så, frem til du har resultater å vise til. HYSJ!

Hva anser du som resultater å vise til?

Ca det jeg nevnte ovenfor, noe alle kan oppnå ved et par års trening. Tiden det tar avhenger av dedikasjon, kosthold, trening og genetikk (i den rekkefølgen).

 

Et eksempel kan cirka være 2 ganger kroppsvekt i knebøy og markløft. 1,5 ganger kroppsvekt i benkpress. 1 ganger kroppsvekt i pushpress. Mellom 10-15% kroppsfett. Springe 3000 meter på en respektabel tid. Da har du en god all-rounder - ingen elite, men du gruser 99% av befolkningen.

Lenke til kommentar

Så tiden man springer 3000m på (~12 min siste jeg testet, btw), avgjør om man kan uttale seg i forbindelse med styrke?

 

Hvorfor må man være bedre enn 99% av befolkningen for å uttale seg. Hva med de som utdanner seg innenfor dette, har masse viten, men ikke topptrente. Kan ikke de uttale seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alså, jeg ser poenget ditt, men det blir for vanskelig å la seg gjennomføre, en fysioterapaut har vannvittige kunnskaper om vel, sitt felt og i tillegg er han også idrettsfysiolog, eneste problemet er .. han sitter i rullestol og han reddet skulderen min etter jeg opererte. Eller hva med dem med sykdommer ? Men igjen, jeg ser issiuet ditt aka "learning by doing" Det gjelder for meg, de tre-fire første åra jeg trente trodde jeg hadde makismal peil bare fordi jeg bygde muskler og ble "svær" Nå har jeg trent styrketrening 9 år og kanskje har jeg lært mest de siste 3-4 åra etter å ha eksperimetert og lært meg anatomi og idrettslære, men på dypere felt så har vi jo igjen indivulisme, se på Arnold fra det glade 70-tallet, hvor han sleit ihjæl den ene partern etter den andre fordi ingen fikk den samme framgangen som han, men det er igjen en annen historie. :)

 

Vi hadde mange fra tiden fra idrettvitenskap som strøyk en god del fysiske tester siden vi hadde eksamen i alt fra friidrett til dansing, men mange av dem gjorde det som regel temmelig crap i fysiologi også.

 

Pointet er at det er mulig å opparbeide seg kunnskaper uansett, det morsome her er at jeg leser til stadig " de svære gutta tar pulver, jeg må gjøre det, de er svære så de har peil - legene som sier noe annet er tynne og spinkle, dem har ikke peil" Morsome er at det er gjerne legene som forsker og produserer dette. -_-

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så tiden man springer 3000m på (~12 min siste jeg testet, btw), avgjør om man kan uttale seg i forbindelse med styrke?

 

Hvorfor må man være bedre enn 99% av befolkningen for å uttale seg. Hva med de som utdanner seg innenfor dette, har masse viten, men ikke topptrente. Kan ikke de uttale seg?

Slutt å vri på det jeg sier, jeg synes uansett ikke du har kredibilitet nok innenfor dette temaet til å uttale deg.

 

Alså, jeg ser poenget ditt, men det blir for vanskelig å la seg gjennomføre, en fysioterapaut har vannvittige kunnskaper om vel, sitt felt og i tillegg er han også idrettsfysiolog, eneste problemet er .. han sitter i rullestol og han reddet skulderen min etter jeg opererte. Eller hva med dem med sykdommer ? Men igjen, jeg ser issiuet ditt aka "learning by doing" Det gjelder for meg, de tre-fire første åra jeg trente trodde jeg hadde makismal peil bare fordi jeg bygde muskler og ble "svær" Nå har jeg trent styrketrening 9 år og kanskje har jeg lært mest de siste 3-4 åra etter å ha eksperimetert og lært meg anatomi og idrettslære, men på dypere felt så har vi jo igjen indivulisme, se på Arnold fra det glade 70-tallet, hvor han sleit ihjæl den ene partern etter den andre fordi ingen fikk den samme framgangen som han, men det er igjen en annen historie. :)

 

Vi hadde mange fra tiden fra idrettvitenskap som strøyk en god del fysiske tester siden vi hadde eksamen i alt fra friidrett til dansing, men mange av dem gjorde det som regel temmelig crap i fysiologi også.

 

Pointet er at det er mulig å opparbeide seg kunnskaper uansett, det morsome her er at jeg leser til stadig " de svære gutta tar pulver, jeg må gjøre det, de er svære så de har peil - legene som sier noe annet er tynne og spinkle, dem har ikke peil" Morsome er at det er gjerne legene som forsker og produserer dette. -_-

Akkuratt som jeg skulle sagt det selv. Er litt det samme som at du bør sjekke privatøkonomien til bankrådgiveren din fø du hører etter på hva han sier.

 

Grunnen til at jeg driver å "troller" (ikke mine ord), er at jeg ikke ønsker at trådstarter skal kaste bort tiden sin med "kjerringråd" og "ting som kona til naboen gjør, og hun er slank".

 

Slanketips: "Kontrollerer du insulinnivåene i kroppen, og du kontrollerer kroppens sammensetning"

Styrketips: "Treningsgrunnlagt tar tid, ikke begynn med å gjøre alt"

Lenke til kommentar

Jeg ser ingenting i veien med en del tips trådstarter har fått, fra folk som kanskje ikke tar 2x BW i bøy. :ohmy:

 

Grunnen til at jeg driver å "troller" (ikke mine ord), er at jeg ikke ønsker at trådstarter skal kaste bort tiden sin med "kjerringråd" og "ting som kona til naboen gjør, og hun er slank".

Du bidrar jo ikke akkurat med noe selv da, annet enn å rakke ned på det andre sier. Mener du noe er feil, kan du utdype hva som er riktig.

 

jeg synes uansett ikke du har kredibilitet nok innenfor dette temaet til å uttale deg.

Har jeg kommet med tips til trådstarter du synes er feil?

Heldigvis avgjør ikke du hvem som kan poste her..

Har du på noen måte vist din "kredibilitet"?

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...