Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få Sixpack?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men så er ikke leger utdannet innenfor trening, heller..

 

Fra en post jeg postet på treningsforumet:

 

I Sverige har man blant annet endret til 7 års aldersgrense for styrketrening.

 

Truls Raastad ved Norges idrettshøgskole har doktorgrad i styrketrening. Han bekrefter at det ikke fins en offisiell anbefaling når det gjelder styrketrening for barn i Norge.

 

- Men vi får spørsmål om det er farlig. Med god teknikk og god progresjon, er det ikke det.

- Skadefrykt var årsaken til 15-årsgrensen. Men det er ikke belegg for dette. Risikoen for å skade seg, er hundre ganger større ved å spille fotball enn ved å drive styrketrening, sier Michail Tonkonogi.

 

Han mener tvert imot at styrketrening er skadeforebyggende, hvis den begynnes i 7-8 års alderen. Skjelettet blir også styrket ved tidlig styrketreningstart, ifølge professoren.

 

Samt

 

http://www.adressa.no/meninger/blogg/fitnessbloggen/article1488095.ece

Hvem har ikke hørt at styrketrening hemmer den naturlige veksten? Denne påstanden er ikke vitenskaplig forankret.

 

Styrketrening øker nemlig beinmineraltettheten, som kan sikre deg godbeinhelse senere i livet. Man bør likevel unngå å trene for tungt. I flere studier på barn og unge ned i 5-årsalderen ser man nemlig at det å trene ulike øvelser (f.eks armhevninger) med lettere vekt: 10-15 repetisjoner gir størst effekt på styrke og muskelmasse.

 

Men man får ikke six pack av sit-ups. Som det fint heter får man sixpacken på kjøkkenet, da det er matinntaket som avgjør.

Lenke til kommentar

Som alle andre sier får du sixpack av lav fettprosent (ca 10% for gutter). Størrelsen på magemusklene kan økes med trening og kalorioverskudd, men det tar vesentlig lengre tid å få frem på den måten (og du må nok uansett ned i fett). På den andre siden er det ikke noe kult å ha skinny pack Da ser en bare ut som en anorektisk fjortiss, og alle jenter ler og peker.

Lenke til kommentar

Jeg gå i 9.klasse og lurer på hvordan jeg skal få six pack. Jeg er ikke feit men heller ikke tynn. har litt fett på mag'an . Men vil heller ikke ta situps for da ødelleger man ryggen, jeg synes situps er litt ubehaglig blir lit svimmel av å gå opp å ned. Så jeg vil helst slippe den metoden.

 

Takker for alle svar :p

 

Prøv å gå 3 - 400 cal i underskudd hver dag i 3 uker. samtidig legger du sterkt press på cardio etter styrketrening. unngå proteinpulver som metabolismen din omgjør til fett. (alt over 20 g etter trening) > dvs spis sunt.

 

Prøve statiske øvelser som planken, mountian climber, enfotsplanke osv.

 

Dette er ikke bra for din generelle helsetilstand over lang tid.

Programmet fungerer veldig bra, det kan jeg dokumentere.

 

Og ja, vent noen år til kroppen din er ferdig utvokst.

Lenke til kommentar

 

Og ja, vent noen år til kroppen din er ferdig utvokst.

 

Å? Hvorfor? Og på de påstandene du kommer med nå, har du kilder?

 

Det var da svært så nysgjerrig du var da lille venn :)

 

Ja da. Hvis du er dum nok til å presse en (lavkalori)diett på en femten år gammel gutt, så kan du potensielt ødelegge svært mye for det uheldige individet(Et umodent sinn er lett påvirkelig). Dietter kan være momentet som utløser seriøse psykoser i form av spiseforstyrrelser (Anorexi/Megarexi).

 

En viktig faktor er det forvrengte bildet av idealmannen hos ungdommer i dag. Den samme regelen gjelder selvfølgelig med jenter.

 

Det du sikkert var interessert i, er vevsødeleggelse i benvev/muskelvev. Det er ingen konkrete bevis på om trening er skadelig for ungdom under 16 år, verken konkret i treningstidsommet i ung alder, eller senere i livet.

 

Men i legeverden er "klare påstander" og "sannheter" skjøre. Sannheten i dag, er kanskje en løgn i morgen. Den konstante diskusjonen om "farlig/ikke farlig" utgjør en overhengede fare om uvisshet og fortsatt pågående forsking og observasjon av uferdige menneskelige individer under høy aktivitet over tid. Fullstendig og trygg statistikk kan ta tiår, og kun da bevise om senkomplikasjoner er en faktor av tidlig slitasje på kroppens bestandeler.

 

Og kilder? det finnes "kilder" som beviser og motbeviser. her kan du velge fritt selv. Personlig setter jeg en knapp på livskvalitet, og det er vissheten om at risikofylte valg gjerne bør unngås.

Lenke til kommentar

Det der er bare synsing og tull. Selv skulle jeg ønske at noen hadde putta meg på treningsstudio når jeg begynte å legge på meg, det var en belastning i hverdagen å være overvektig. Jeg ser ingenting annet enn fordeler ved fysisk fostring, men gymlæreren innehar ikke denne kunnskapen.

 

Å ha en sterk/tiltrekkende kropp bygger karakter, du vil vel ikke potensielt trykke det på en 15 år gammel gutt?

 

 

Lenke til kommentar

 

Og ja, vent noen år til kroppen din er ferdig utvokst.

 

Å? Hvorfor? Og på de påstandene du kommer med nå, har du kilder?

Det var ikke en "ikke tren før du er ferdig utvokst"-påstand han kom med, men at kcalunderskudd(om man ikke har fedme) og lav fettprosent ikke er veien å gå som ung.

Lenke til kommentar

Jeg gå i 9.klasse og lurer på hvordan jeg skal få six pack. Jeg er ikke feit men heller ikke tynn. har litt fett på mag'an . Men vil heller ikke ta situps for da ødelleger man ryggen, jeg synes situps er litt ubehaglig blir lit svimmel av å gå opp å ned. Så jeg vil helst slippe den metoden.

 

Takker for alle svar :p

 

Prøv å gå 3 - 400 cal i underskudd hver dag i 3 uker. samtidig legger du sterkt press på cardio etter styrketrening. unngå proteinpulver som metabolismen din omgjør til fett. (alt over 20 g etter trening) > dvs spis sunt.

 

Prøve statiske øvelser som planken, mountian climber, enfotsplanke osv.

 

Dette er ikke bra for din generelle helsetilstand over lang tid.

Programmet fungerer veldig bra, det kan jeg dokumentere.

 

Og ja, vent noen år til kroppen din er ferdig utvokst.

 

Håpløse råd, du aner ikke hva du snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...