Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Clannad-1.jpg

1. Clannad ~ After Story ~ (2007 - 2009)

Dersom du ser på kvalitetene enkeltvis er det ikke mye som tilsier at dette er en toppserie. Det er min favoritt ganske enkelt fordi det er Key Animation sitt beste verk, og Key Animation er best av alle til å spille på det emosjonelle.

----------------------

CodeGeass.jpg

2. Code Geass (2006 - 2008)

En av de mest fengende seriene med helt rå underholdningsverdi. Komplottet er så sterkt, karakterene så pregende og bakgrunnsmusikken helt i verdensklasse.

----------------------

Baccano.jpg

3. Baccano! (2007)

Et bredt spekter av karakterer uten en definert hovedperson. Som actionserie går den overalt i et forrykende tempo, med gnitrende god humor og drama.

----------------------

NANA.jpg

4. NANA (2006-2007)

Første serien jeg tenker på når romanse blir nevnt høyt. Har ufattelig gripende forhold og endeløst med overraskende vendepunkt som bare mater deg med ny fascinasjon for karakterene.

----------------------

NeonGenesisEvangelion.jpg

5. Neon Genesis Evangelion (1995-1996)

Etter min mening den beste fullblods mecha serien. Har et veldig intrikat plot, og tar helt av mot slutten. En klassiker med en av de største fanbasene i verden.

----------------------

BlackLagoonN.jpg

6. Black Lagoon (2006)

En serie som føles helt avslappet og uanstrengt, til tross for den tidvis mørke handlingen. Fantastisk animert med karakterer som jeg tror ingen kan mislike. Parallelt med Hellsing Ultimate en av de beste actionseriene som bruker skytevåpen.

----------------------

Toradora.jpg

7. Toradora! (2008-2009)

Som Clannad er det en serie basert på "slice of life", altså hverdagslige hendelser slik det hadde vært i et perfekt liv. Fanger deg utrolig dypt når du ser den, selv om man typisk ikke husker så altfor mye bortsett fra godfølelsen etterpå.

----------------------

DeathNote.jpg

8. Death Note (2006-2007)

Den som folk flest viser til andre dersom de vil at de skal bli hektet på anime. Funker stort sett hver gang, hehe.

----------------------

Berserk.jpg

9. / 10. Kommende serier

Jeg har sett langt flere enn 10 serier og kan anbefale utrolig mange som gjorde stort inntrykk. Direkte mesterverk er det likevel sjeldent jeg støter på, og derfor har jeg latt disse tre plassene stå åpne foreløpig. Dersom jeg kunne hentet inn serier fra mangaverden, kunne jeg enkelt sagt «Berserk» (1990 - pågående) og «Great Teacher Onizuka» (1997-2002).

----------------------

I denne rangeringen har jeg altså ikke sett på individuelle kvaliteter hos hver enkelt serie og summert dem opp. Da er det trolig en del andre som er såpass plettfrie at de ikke kan trekkes noe særlig. Det jeg har sett på derimot er totalheten og den følelsen (eller inspirasjonen) du sitter igjen med etter å ha fullført hvilken som helst av dem. :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hahaha! Er du klar over hvor latterlig dette spørsmålet er? Det blir som å spørre hvilket spill som er de 10 beste spillene, eller hvilke filmer som er de 10 beste filmene.

For å demonstrere skal jeg vise deg hvor anderledes en annen sin top 10 liste kan bli. Sier ikke noe i mot Agentspoon sine valg, men det finnes utallige andre linje med de. Mulig du vil spesifisere en sjanger?

1) Hokuto no Ken (1984-1988)

Denne serien har inspirert et hav av forferdelige kloner, men ingen har hoved tingene som gjør Hokuto no Ken så bra. Hokuto no Ken er et mesterstykke av ren mannlighet, bromans, dype karakterer, og kung-fu awesomeness. Dette er den eneste serien som kan få en gjeng med menn til å gråte, og likevel føle de har minst 700% så mange baller som de hadde før de så episoden.

2) BlackJack (1973-1983)

Animeene basert på BlackJack er av varierende kvalitet, men den originale mangaen er mangaen Tezuka Osamu var mest fornøyd med, så det må vel sto for noe. Veldig spennende, og ofte nok så trist.

3) Planetes (2003-2004)

Sunrise som gjør hva Sunrise gjør best. Verdensklasse sci-fi med troverdige karakterer. Planetes handler om rom-søppelmenn og drama-et i livene deres. Plottet kompliserer seg forbi det mot slutten, men men.

4) Ginga Eiyuu Densetsu (1989-1997)

Episk rom-opera med stort scope, vidunderlig musikk og animasjon, overraskende bra pacing, og 3D karakterer

5) Gundam UC (2010-2012)

Er sinnssykt mange Gundam-serier som fortjener et plass her. Personlig liker jeg veldig godt Gundam 0080 og Gundam 08MS Shoutai, men UC er satt i UC-timelinenen, og ser ut til å være best mottatt blant de nyere seriene. Er en serie av 6 filmer.

6) DRRRR (2010)

Spirituelle oppfølgeren til Baccano!. Litt mindre humor, og i alt mye mer realisme. Den er også dobbelt så lang. Både Baccano og DRRR have et 'all-star' cast, men DRRR har skuespillere som er mer skjente hos de yngre generasjonene. Daisuke Ono, Mamoru, Jun Fukuyama og listen går vidre

7) Lupita (1986)

Det er en Miyazaki film. Mononoke-hime er også bra. Syns forsåvidt resten er litt overrated, men blir vel hengt hvis jeg prøver å argumentere for hvorfor.

8) Initial D (1989-2008)

Beste 'sports'-serien jeg har sett. Hvis du liker biler, er dette uten tvil en serie du bør se.

9) Gundam 0079(1979-1980)

Den originale Gundam serien som startet det alt, og enda holder den opp som en av de beste. Nylig re-lansert på Bluray. Handler btw om store, store roboter.

10) Kara no Kyoukai (2007-2009)

Serie av 7 filmer. Veldig bra bruk av medie. Musikken og kinematografien er top-klasse.

Forøvrig er dette verken mine favoritter, eller sånn jeg ville rangsjert dem, uten at det spiller noen rolle.

Det er også ganske mange andre series som jeg vet mange ville kjempet for å få på en slik topp-liste.

Casshern som veldig tydelig inspirerte Mega Man og Vanquish. Keroro. Haruhi Suzumiya-serien. Angel Beats. Ghost in the Shell. Naruto. Bleach. One Peace. Soul Eater. Coyboy Bepop. Shana-serien. To Aru Majutsu no Index. Macross-er. Monster. Satoshi Kon-filmer. Denne listen går videre ganske langt og.

Du kan jo se etter ratingen til forskjellige serier på forskjellige sider.

AnimeSachi (På Japansk)

AniDB (På Engelsk)

Endret av 世界一
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er egentlig passe enig med deg her. N4W og jeg pleier å ha tilnærmet identisk smak, men akkurat favorittserien hans "Mushishi" klarte jeg faktisk ikke å fullføre fordi jeg syntes den ble kjedelig. Noen foretrekker som du sier disse mannlige seriene med kraftige muskelbunter (les: Rambo-type), eller har en fetish for science fiction sjangeren. Bare for å understreke forskjellene iblant oss synes jeg personlig at Baccano! var mange hakk over Durarara!! (elsket begge, men dog). Kara no Kyoukai ble også vel syntetisk for min smak til tross for visuelt lekker bruk av tematiske farger og skyggelegging. Noen omfavner det stilistiske med strake armer, mens andre avstøtes av det fordi det kan synes å ta fokus vekk fra den faktiske handlingen. Videre vil jeg si at Angel Beats! er et makkverk når du tenker på at det er Key som står bak, mens her vil noen nominere det til en toppliste framfor både Air, Kanon og Clannad.

Bare en ting. Er Hayao Miyazaki-filmen du referer til Laputa? Jeg har nemlig aldri hørt om en med navnet Lupita, og prøver selvsagt å se alle hans produksjoner. Hvis det er Laputa synes jeg det er helt korrekt av deg å plassere den blant de gjeveste Miyazaki har produsert. Jeg likte den faktisk hakket bedre enn Mononoke-hime og spesielt Chihiro og Heksene. :)

Lenke til kommentar

Nja, jeg prøvde å være litt objektiv, og ikke bare ramse opp mine favoritter. Likte også Baccano bedre, men kan likevel akseptere at DRRRR er bedre gjennomført og har større masse appeal. Jeg elsket Mushishi også. Den Miyazaki filmen er Laputa ja, sorry, er vandt med det Japanske navnet, som er Lapiyuta når du skriver det. De på slutten er populære serier, ikke nødvendig hvis bra. Som er grunnen for at du ser ting som Naruto og Bleach der =P

Lenke til kommentar

^

Så 15 episoder av Blood+, og følte at serien aldri kom noe lenger

Serien er litt treig, men ting foregår der.

Ser den veslengen, jeg kom til episode 13 og har ikke tatt den opp igjen siden 13 April 2009 =P

Har ikke sett serien selv, men har ikke hørt så mye bra om den nei. :/

Lenke til kommentar

OP her virker ikke så vandt med forum-bruk x)

Jeg så første episoden av Blood+. Fikk ikke noe lyst til å se resten, men skal ikke se bort ifra at det kunne blitt bedre utover i serien.

Blood The Last Vampire derimot likte jeg. Tror de er relate-a på en måte.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Veldig enig med 世界一 her. Å velge 10 serier og si at de er de beste blir helt umulig, da hva som er best avhenger fullstendig av subjektive meninger. Du kan jo prøve å finne en undersøkelse der ca alle som liker anime har deltatt og se på de 10 seriene som flest liker. Det blir vel det nærmeste du kommer en "objektiv" topp 10.

Jeg for min del er heller ikke så glad i å rangere serier på den måten. Kan ramse opp 100 serier jeg liker, men be meg ikke om å rangere dem fra 1 til 100, det klarer jeg ikke. Synes alle er bra på sin måte og klarer ikke å sette dem opp mot hverandre.

Kan forsåvidt nevne at jeg liker alle de seriene jeg har sett av tidligere nevnte serier, som er ca 60%.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

1) Elfen lied

Er bare litt genial:P

2) Death Note

Bra karakterer og historie:)

3) Hellsing x)

Er IKKE Twilight baserte vampyrer:P

4) Claymore

Litt gøy:)

5)Darker Than Black

Litt treg til tider men ikke verst.

6) Bleach

Fantastisk bra tidsfordriv for en som har lite å gjøre..

Husker ikke flere atm :)

Elfen Lied er den dårligste animen jeg har sett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...