HjalmarJalla Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Trenger litt hjelp til å finne/forstå hvordan man kan sette opp automatisk backup fra en enkelt PC med Windows XP til en NAS-disk, helst med 4 disker. Har en PC på jobb som har begrenset lagringskapasitet og som ikke kan byttes interne disker på pga sikkerhet/regler etc, derfor har jeg planer om å kjøpe en NAS disk med plass til 4 disker for å kunne utvide etterhvert. PCen er ikke tilkoblet noe nettverk eller router og heller ikke internett. Behovet er en NAS som gjerne er 4x2tb og som kan oppgraderes/utvides etterhvert. Det er snakk om mange relativt store mediafiler på opptil 5-6 gigabyte (dvd-format) som skal lagres/backup, men backup kan godt skje om natta. Må jeg ha en egen router til dette? Prisklasse opptil ca 8000,- inkl disker. Noen forslag til NAS og disker? Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Tenker umiddelbart at det er en liten selvmotsigelse i ønsket ditt; en NAS-enhet (NETWORK Area Storage) og mangelen på noen form for lokal nettkobling. Du finner kanskje kandidater til ditt bruk om du ser etter DAS-enheter (DIRECT Attached Storage). Hvis du kliner på en liten gigabit switch, så kan du se på utvidbare NAS'er med god ytelse på overføringen, ellers må du finne deg en enhet som kan kobles til via USB, FireWire eller eSATA - som kan være direkte tilkoblet maskinen — om ikke sikkerhets-innstillinger skulle være til hinder for det. Lenke til kommentar
HjalmarJalla Skrevet 6. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2011 Tenker umiddelbart at det er en liten selvmotsigelse i ønsket ditt; en NAS-enhet (NETWORK Area Storage) og mangelen på noen form for lokal nettkobling. Du finner kanskje kandidater til ditt bruk om du ser etter DAS-enheter (DIRECT Attached Storage). Hvis du kliner på en liten gigabit switch, så kan du se på utvidbare NAS'er med god ytelse på overføringen, ellers må du finne deg en enhet som kan kobles til via USB, FireWire eller eSATA - som kan være direkte tilkoblet maskinen — om ikke sikkerhets-innstillinger skulle være til hinder for det. Takk for kjapt svar Ja, ser den. Grunnen til at jeg tenker på NAS er muligheten til flere disker og utvidelse, har ikke sett så mange disker med USB som har dette. Videre er det muligens en sjanse for at NAS-disken på sikt vil bli benyttet opp mot minst en PC til, derfor tenkte jeg ay NAS måtte være lurt Så dersom jeg kjøper en gigabyte switch så vil det funke bra? Har tenkt på Synology 411+ med 4 2tb green-disker fra WD. Er kanskje ikke optimalt, men det er ikke snakk om noen voldsom trafikk/bruk av diskene. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Det har vært / er en del DAS-systemer å få kjøpt, men de er ofte svært kostbare — spesielt om de er modulære i større grad. Ellers er NAS som du sier et godt alternativ med tanke på alternativ og fremtidig tilgang fra andre maskiner også. Men siden "ingen" NAS'er har mulighet for tilgang via annet enn (lokal)nett, så må du i minste fall til med en switch også. Med en switch og en NAS har du "alle" muligheter åpne. De kan ofte også utvides med disker som kobles til NAS'en via USB. Tilgangen til disse diskene er ofte, i alle fall på mindre/rimelige modeller, dog noe tungvindt. Noen gigabit NAS'er tilbyr også to grensesnitt (egen IP på hver ut/inngang) mot nettet, som gjør at man f.eks. kan la de to maskinene ha vær sitt gigabit sugerør rett i "bøtta". Fart skader jo ingen, så lenge man ikke snakker om trafikk eller sex. 8o) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå