Gå til innhold

Verdens beste gitarist?

Skandee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ingen som har nevnt Eric Johnson? Han ligger veldig høyt på min liste. Det er vanskelig å si hvem som er best, men jeg liker Eric Johnson, Steve Vai, Buckethead, Joe Satriani, Kirk Hammett og James Hetfield veldig godt. Litt forskjellige grunner til at jeg mener disse er blant det beste, men det er vel ingen tvil om at det er veldig gode alle sammen. Jeg er kanskje spesielt imponert over Buckethead, han spiller i veldig mange forskjellige stiler, og gjør det bra.

Lenke til kommentar

Er det ingen som har nevnt Eric Johnson? Han ligger veldig høyt på min liste. Det er vanskelig å si hvem som er best, men jeg liker Eric Johnson, Steve Vai, Buckethead, Joe Satriani, Kirk Hammett og James Hetfield veldig godt. Litt forskjellige grunner til at jeg mener disse er blant det beste, men det er vel ingen tvil om at det er veldig gode alle sammen. Jeg er kanskje spesielt imponert over Buckethead, han spiller i veldig mange forskjellige stiler, og gjør det bra.

Eric Johnson! Høyt på min liste også! Utrolig undervurdert

Lenke til kommentar

Denne tråden minner meg om meg selv da jeg begynte å spille i band når jeg var 11-12 år. Spilte i band med en veldig dyktig gitarist (som i en alder av 14 år gikk til landsmønstringa til UKM med en plettfri versjon av Surfin with the Alien). Det var lett å få intrykkene fra en person om ham, som på den tiden tilba wankfest-shredmonstrene.

Hendrix, Page, Rhoads, Slash, Hammet, Bellamy... Verden er mye større enn som så. Skal sies at jeg er bassist nå, og har utrolig lite interesse for gitarrunking. Det er derimot noen gitarister jeg likevel vil trekke frem.

Guthrie Govan

Min favoritt. Allsidig fusiongitarist og sann mestermusiker. Jeg, og den respektive gitarkollegaen jeg nevnte tidligere, har brukt mange, mange jamsessions på å perfeksjonere denne låta. Nydelig på så mange nivåer.

http://www.youtube.com/watch?v=01gzVYDV5B8

Lee Ritenour

Jepp, enda mer cooljazz. Noen av de mest sjelfulle gutta har av en eller annen grunn samlet seg i denne sjangeren. Uansett: artikulasjon, teknikk, rytmikk, dynamikk, feel - Lee Ritenour har alt. Lytt og drøm deg bort, dette er verdensklasse og dette er noe du aldri kommer til å klare å spille, måtte du øve i millioner av år. At det er en live performance setter vel en ganske tjukk strek under det hele.

http://www.youtube.com/watch?v=jtDHPZfwds0&feature=related

Det er vel bare disse to jeg kommer på i farta som er verdt å nevne. Nå er jeg ikke noen gitarist, heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Selv synes jeg Ritchie Blacmore er veldig høyt på lista, i allefall det han har gjort før Blacmores Night som jeg ikke har helt sansen for.

Men ellers er det jo mange andre gode, like gode og sikkert bedre gitarister. Blackmore er bare min favoritt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når jeg var i Irland, var Rory Gallagher den store lokale helten i byen jeg bodde i.

I hvert fall en rå sound på gitarspillet hans

Litt annen type "gitar" ;)

Bare synd han ødela seg selv med alkoholen.

"Jimi Hendrix was once asked

- What does it feel like to be the best guitarist in the world?

and he replied

- I don't know ask Rory Gallagher"

Er tydeligvis mange som har prata med Hendrix ;)

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar

Noen av mine favoritt gitarister er:

Andy Mckee, Erik Mongrain, Craig D'Andrea, Sungha Jung, Antoine Dufour (alle de går under fingerstyle)

De inspirerer meg til å lage musikk! :-) Noen som vil høre min nye komponerte sang?

Den heter "Hope", og den spille i FACFCF tuning, som jeg ble inspirert til av Erik Mongrains "Air Tap" :-)

Link til "Hope" på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=M_fXHn6KBNM

Link til min NRK URØRT side:

Min lenke

Er veldig glad hvis noen sier hva de synes om den! Jeg er en 16 år gammel gitarist som ønsker å utvikle meg, og for å utvikle meg må jeg vite hvordan! :-)

Mvh Christoffer Brandsborg :D

Lenke til kommentar

Hvem som er verdens beste gitarist kan jeg ikke si, for jeg vet ikke. Jeg vet heller ikke hvilke egenskaper som skal legges til grunn for en slik vitenskapelig vurdering eller hvor stor prosentandel de ulike evnene skal telle. Jeg er heller ikke sikker på hvordan en eventuell måling skulle foregå.

Det er min mening. Men skulle jeg si noen, så måtte det vært John Petrucci. Og det er kanskje noen som da mener at jeg går med skylapper siden jeg valgte en metal-gitarist. Men han spiller så variert musikk og kan til de grader leke seg med musikken at det overskygger det meste jeg har hørt. Han er den eneste personen jeg har virkelig beundret og sett opp til i livet mitt.

Men jeg har jo selvsagt vært borte i mye musikk, og synes Gary Moore og Andy McKee kommer høyt på min liste. Joe Satriani. Øystein Sunde, definitivt.

Endret av MækkTævvish
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Personlig syns jeg slowhand gitarister og jazzgitarister er verdens beste. Favorittene mine er Eric Clapton, David Gilmour, Eric Johnson og James Gurley/Sam Andrew (gitaristene til Janis Joplin.)

Jo, noen har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...