Gå til innhold

Verdens beste gitarist?

Skandee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å være en god gitarist i mine øyne, så trenger man egentlig bare å oppfylle et av to krav. Enten at man utrykker ekstrem følelse i det man spiller. eller at de er ekstremt tighte, altså ikke noe slurving, alt er rent.

Det beste er jo å få begge to.

Nå, mine to top gitarister er.

Pau Gilbert.

og Gildas Le Pape (live gitaristen til satyricon). Gildas er nok ikke kjent for det fleste, men han kom på besøk på folkehøgskolen jeg går på når vi hadde metal workshop. Og, det var ganske interessant. Spesielt etter at han sa med sin Fransk svenske dialekt: Le metal er så enkelt, jeg være mer glad i jazz. før han sweep med fingrene på en akustisk gitar fra 5 bånd lav E-streng til 17 bånd høy E-streng på under 0.02 sekunder :p.

Også vil jeg bare slenge med gitaristen i cannibal corpse. Å se innspillingen av frantic disembowelment er bare gøy.

http://www.youtube.com/watch?v=QOb6JSQd-Qw

Litt off topic, men det er jo gøy å se de banda som er litt for tekniske for sitt eget beste :p

http://www.youtube.com/watch?v=wEywYigygnk

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Umulig spørsmål. Rent teknisk er det jo shreddere som Paul Gilbert, Steve Vai, John Petrucci og Joe Satriani, men jeg klarer ikke å høre på noen av dem lenge før jeg må roe ned notefrekvensen med litt Hendrix.

+1

Har alltid likt Satriani veldig godt, og han er nok øverst på min liste over 'tekniske' gitarister, men det klarer seg med en håndfull låter av gangen.

Som det nevnes lenger opp så er 'verdens beste' et umulig spørsmål; det vil variere ut i fra hvilke kriterier en setter: Hastighet? Teknikk? Feeling? Nyskapning? Samspill med andre? osv...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nettet streika i det eg posta mitt flotte innlegg, så her kjem ein kortversjon. Er rytmegitarist sjølv, og då er det utan tvil Johnny Marr frå The Smiths som er favoritten. Ein utruleg undervurdert gitarist, og så stødige og kreative rytmegitaristar er sjeldan vare.

Andre favorittar, som etter mi meining er verdas beste på sine felt, er Gilmour, Robbie Krieger(grunnen til at eg begynte å spele) og spesielt Andy Latimer(definisjonen på undervurdert).

EDIT: aiaiai! må tilføye mine to norske favorittar: Hans Magnus "Snah" Ryan og Knut Schreiner/Euroboy. Fantastiske begge to!

Endret av Sjur577
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Hvilke resultater må oppnås før man skal kunne tittulere seg som verdens beste gitarist? Inn til noen kommer med kriterier og en målemetode, vil dette forbli subjektivt. Slike lister vil med andre ord variere fra person til person.

Jeg vektlegger ikke det tekniske, men hvordan det hele høres ut. Samtidig er det viktig med evne til å improvisere, og ikke minst lage musikken selv. David Gilmour, Jimmy Page og Jimi Hendrix er mine favoritter. Ellers liker jeg veldig godt Jerry Cantrell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...