Gå til innhold

Verdens beste gitarist?

Skandee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei! jeg har i lang tid prøvd å finne ut hvem som er verdens beste gitarist, men alle listene jeg finner er forskjellige..

Så nå lurer jeg på, Hvem synes dere er verdens beste gitarist?

Selvsagt er det forskjellig, fordi dette er subjektivt.

Hva er verdens beste ost?

Hva er verdens beste bil?

Hvem er verdens beste skuespiller?

For å ikke gå helt off-topic: For min del henger Knopfler høyt på lista.

Endret av Anathema
Lenke til kommentar

Hver gang folk lager slike lister er det selvfølgelig alltid de best kjente personene, fra kjente band, som blir nevnt først.

Alle som selv driver med musikk eller har spilt i band selv, og som har litt innsikt i tekniske ferdigheter og slikt, de vet at det ikke nødvendigvis er de som er de beste musikerne som er mest kjent.

Personlig mener jeg at det er åpenbart at de aller beste gitaristene sannsynligvis er jazzmusikere.

Dette gjelder vel generelt for ferdigheter på musikkinstrumenter.

For eksempel finnes det en norsk jazzgitarist som jeg mener er blant verdens kanskje 100~1000 beste gitarister: Knut Reiersrud.

Verdens beste gitarist er han nok ikke - det finnes nok hundrevis som er bedre enn han, men han er åpenbart bedre enn samtlige som er nevnt i denne tråden så langt.

Skal man avspore og se på verdens beste trommeslagere, så kan man igjen peke på jazz.

Da kommer man ikke utenom Art Blakey, antagelig historiens beste trommeslager.

Så kan andre folk komme slepende med middelmådigheter som Lars Ulrich for trommer, og Kirk Hammet for gitar osv.

Til dere kan jeg bare si: dere må utvide horisontene. Dere går med skylapper.

Dere kan jo ta en titt på Reiersrud på youtube, ligger plenty med materiale der.

Her slår han til med det som best kan beskrives som norsk folkemusikk...

Endret av Ideal
  • Liker 4
Lenke til kommentar

I følge en svært kjent anekdote svarte Eric Clapton "Øystein Sunde" når han ble spurt hvem han synes var verdens beste gitarist. Jeg er usikker på om den er sann, men den tas alltid frem i disse diskusjonene.

Personlig er jeg enig Ideal, som sier at det nok er jazzmusikere (eller skikkelige bluesgitarister) som vil toppe listen rent ferdighetsmessig. Tempo og låtskriverevner har ikke så mye å si.

Reiersrud er absolutt flink, og jeg vil også nevne f.eks Gary Moore som en av de flinkere vi har sett. Jimi Hendrix var heller ikke verst.

Skal man avspore og se på verdens beste trommeslagere, så kan man igjen peke på jazz.

Da kommer man ikke utenom Art Blakey, antagelig historiens beste trommeslager.

Fortsetter avsporingen bitelitt. Det er bare å sjekke YouTube for videoer av diverse gamle trommeslagere, som Buddy Rich og Joe Morello, så flommer det over av kommentarer som "plz dont giv me this old shit, TRAVIS BARKER is the best!!111" osv. Selv de to førstnevnte åpenbart er bedre enn Barker...

Lenke til kommentar

Umulig spørsmål. Rent teknisk er det jo shreddere som Paul Gilbert, Steve Vai, John Petrucci og Joe Satriani, men jeg klarer ikke å høre på noen av dem lenge før jeg må roe ned notefrekvensen med litt Hendrix. Det enkle er ofte det beste. Jeg gir fullstendig beng i hvor kjapt man kan spille vanskelige skalaer. Det er lite som slår Little Wing eller Brothers in Arms når det kommer til musikalitet.

Mine favorittgitarister er nevnte Hendrix, John Frusciante, Mark Knopfler, Jerry Cantrell og Tony Iommi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...