Tmz Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Hei, jeg driver på med fagprøven som elektrikker nå og har et par spørsmål. I forberedelsesdelen fikk vi av en eller annen grunn bare fra kl 9.00-15.00 den dagen vi fikk prøven og alt måtte være ferdig innen det. I oppgaven fikk jeg ett pumpehus med en motor til å pumpe bort noe grunnvann, m start, stopp+ noe alarmer for overfylling osv.. + et par stikkontakter, en lampe og nok varme til å frostsikre pumpehuset. Jeg fikk ihvertfall litt dårlig tid på planleggingsbiten, og ble desverre ikke helt ferdig. Sleit litt med å få ting på arket, oppgaven var veldig lite konkret, vite hvordan jeg skulle sette opp ting osv, så endte med at 5 min før innleveringstiden manglet prosjektering av jording og kortslutningsberegninger osv. Jeg har en veldig dårlig følelse nå, planleggingsbiten er jo litt mangelfull, glemte blandt annet noen ting, men syns det er litt jævli at jeg skal kunne stryke fordi jeg ikke fikk nok tid, jeg ? Greit nok at det i utgangspunktet er nok tid, men når man har tidspress er nervøs osv kan fort ting stoppe opp litt. Jeg har også noen spm: I oppgaven stod det at det var vanntilførsel i pumpehuset, og at vannrøret var av kobber, jeg mente å ha lest at jording gjennom vannrør ikke lenger var godkjent som jording, men så hører jeg nå i ettertid at det kun er ved tn-nett, jeg fikk forøvrig it.. Og hvordan jordelektrode er mest optimalt? Stod ingen opplysninger om hvordan bakken var osv... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Vassrøyr som jordelektrode er ikkje tillatt. Kva som fungerer best avhenger litt av jordsmonnet rundt anlegget. Spyd og wire er mest brukt, men iflg. Montørhåndboka anbefaler dei fundamentelektroder. Valg og utførelse står det meste om i Montørhåndboka. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 6. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2011 Jaokei var det jeg også trodde, men hørte noe annet i ettertid. Hvordan ovn bør jeg bruke? Stod jo i oppgaven at det var vannutak til rengjøring som jeg da regner med er spyling av gulv osv? Holder det å bruke en ovn som er beregnet for bad eller? Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 du kan bruke en varmluft ovn. sånn som brukes i garasje osv. malmberg har jo sånne, men det finnes ovner som er skrudd fast til vegg. hvis ventilasjons systemet støtter det så kan du bruke ventilasjonen til få tilføre varmluft. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 Er så og si ferdig nå, men har et par ting jeg fortsatt lurer litt på. Kan jeg bruke et 3p vern med jordfeilbryter 30mA på motorkursen? Hvordan blir selektiviteten mellom en 10a c automat(til motorkursen) mot en 16a b automat som overbelastningsvern ved kortslutning? Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 det er jo pålagt med 30ma nå. husker ikke om det bare var bolig. kan ikke helt se ulempen med jordfeilbryter/automat, men den må nok vere en treg pga høg startstrøm på 5-7 x In. kanskje en 100mA? gå i datablad til produsenten og finn vernene og se i tabellen. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 selektivitet er at vernet nærmest feilen skal slå ut først. for å gjøre dette må du rangere utløsekarakteristikk. rask nærmest feilen så litt senere så enda senere karakteristikk. dette kan og gjøres med belastningstrømmen. jo større In,jo tregere, men alt etter hvor stor belastningen er. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 Jeje, ble bestått det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå