Gå til innhold

Hvordan ta fag til privatist?

jeeee

Anbefalte innlegg

Mangler siste år på vgs allmenn, så tenker å ta det hos privatist. Men hvordan går jeg fram for å gjøre det? Er det bare å lese selv, og så melder jeg meg til å ta eksamen? Eller hvordan funker det?

Og hvordan funker selve eksamenen? Er det da skriftlig eller muntlig? Får jeg oppgaven akkurat i det jeg skal starte eksamenen, eller får jeg den noen timer før så jeg kan forberede meg?

Hvordan er det å ta et helt skoleår hos privatist? Blir det for mye? Tenker å ta et fag i gangen, så jeg ikke får alt på en gang. Men hvordan tar man for eksempel gym?

Hva blir det å koste når jeg må ta alle fagene for et helt år?

Endret av jeeee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du melder deg opp her: https://www.privatistweb.no/prweb/start.action

Du får vite hva som er pensum i fagene du har meldt deg opp i, så leser du og jobber med dette frem til eksamen.

Eksamensformen varierer fra fag til fag. I noen fag er det muntlig, i noen fag er det muntlig og skriftlig, i noen fag er det skriftlig og i noen fag er det praktisk og skriftlig. Det får du vite når du melder deg opp i faget.

I noen eksamensformer så får du vite tema for eksamen noen dager før, men får vite spørsmålene der og da, mens i andre ganger får du ikke vite tema. I muntlig har du som regel en 30 min før du skal inn og prate til å forberede deg.

Gym gjøres, slik jeg husker det, gjennom en kombinasjon av skriftlig og praktisk.

Om det er for mye å ta et helt skoleår som privatist kommer helt ann på deg selv, hvor disiplinert du er.

Når du skriver at du skal ta et fag av gangen, betyr det at du har tenkt å ta 2 fag i året i x antall år?

Jeg vet ikke hvor mange fag du må ha, men det er rundt 375 kr per fag, hvis ikke jeg husker feil.

Lenke til kommentar

Når jeg melder meg opp til et fag, kan jeg da velge når jeg vil ta eksamenen, eller får jeg en dato jeg må ta den? Tenkte å lese først, og når jeg føler meg klar for eksamenen så søker jeg om en dato å ta den. Er det mulig? Eller må jeg få en dato i det jeg melder meg opp?

Hvor lang tid jeg vil bruke på det kommer an på hvor fort jeg får lest. Kanskje et fag må jeg bruke tre måneder på, mens et annet trenger jeg bare en måned på.

Hva skjer hvis man stryker på en eksamen? Er det bare å ta den på nytt igjen da?

Lenke til kommentar

Ja, mente jeg måtte melde meg opp i august å ta eksamener i nov/des.

Men jeg skal kanskje til utlandet i august å være til august neste år. Tenkte jeg kunne få tatt noen fag før jeg drar dit, så jeg kunne søke skole for høsten 2012. Men da blir dette altså ikke mulig, så jeg må da vente til 2013 før jeg kan studere videre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...