Gå til innhold

Vurderer å søke fengselsskolen. Kan man besøke et fengsel for å se hvordan det er der?

jeeee

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å søke fengselsskolen. Kan man besøke et fengsel for å se hvordan det er å jobbe der? Isåfall, hvor og hvordan henvender man seg?

Jeg er litt usikker på om dette er noe for meg eller ikke. Har sett mange fengselsprogram på tv og der er alle fangene så hissige og truende. Vet alle er ikke sånn i virkeligheten. Men ville vært fint å kunne besøkt et fengsel for å få et innblikk i hvordan arbeidsdagen fungerer der. Og siden jeg er jente så føler jeg ikke at fangene vil ta meg seriøst om jeg skulle jobbet der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norske fengsler kan stort sett ikke sammenlignes med det du ser på TV fra USA. Unntaket er kanskje enkelte avdelinger ved de største fengslene. De er allikevel et godt stykke unna det du ser på TV! :yes:

Fokus i Norge er mer på å hjelpe de innsatte å finne sin vei tilbake til samfunnet, mens det i USA er rene soningsanstalter. Det er allikvel ikke noen hemmelighet at enkelte innsatte har en meget lang vei å gå før de har noe som helst å tilføre samfunnet..... :whistle:

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men alle fengsler i Norge benytter vikarer, så det er i grunnen bare å ta kontakt med nærmeste fengsel for å høre om de har noe behov for vikarer. Særlig på sommeren er det stort behov, men også ellers i året.

Forøvrig kan du sjekke disse nettstedene for litt mer info og bilder:Gratulerer med dagen!!! :)

haldenfengsel.no

oslofengsel.no

ilafengsel.no

ullersmofengsel.no

kriminalomsorgen.no

krus.no har du jo allerede fått tips om.

Det er en spennende jobb og mye godt arbeidsmiljø i kriminalomsorgen, så velkommen skal du være!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, det er vel mest programmer fra USA jeg har sett på tv, så blir vel litt feil å sammenligne med.

Jobber du i fengsel selv insolvent?

Sommervikar i fengsel hadde sikkert vært spennende, men de tar vel ikke inn noen som ikke har noe som helst utdanning på det området?

Lenke til kommentar

Ja, jeg jobber i fengsel. Begynte som vikar selv. :yes:

Krav til vikarer:

• generell studiekompetanse (gens)
  • har du ikke gens er det et minimumskrav at du har fagene norsk, engelsk og samfunnslære på studiekompetansenivå i tillegg til erfaring fra arbeid med mennesker
  • har den nødvendige modenhet og personlige egnethet som kreves som fengselsbetjent
  • har avtjent verneplikt eller kan dokumentere fritak (kravet gjelder menn)
  • har minst 1 års praksis fra yrkeslivet
  • har fylt 21 år
  • har god helse og god vandel
  • har førerkort for personbil

Endret av insolvent
Lenke til kommentar

Som vikar på avdeling er det ganske basic, rutinemessige oppgaver:

Utlåsing og telling om morgenen.

Ta urinprøve (1 eller 2 innsatte pr. dag der jeg har jobbet.).

Utslipp av innsatte til skole, arbeid eller annen sysselsetting samt evt. følging til disse.

Innlåsing av innsatte uten tilbud.

Hele tiden er det selvfølgelig å ha oppsyn med de innsatte.

Visitering av celler (normalt med 2 celler pr. dag).

Vakthold ved lufting, trening, bibliotek og andre tilstelninger.

Være tilstede i fellesskapet, ute i miljøet.

Innlåsing og telling.

På noen avdelinger er det ikke kjøkken for de innsatte, så der deles det ut mat. Andre avdelinger har egne kjøkken hvor de innsatte kan tilberede sin egen mat.

Av og til er det fremstilling til legevakt, tannlege, familie, osv. (Alltid 2 betjenter med på dette).

Dette er typisk for det vi kaller en basisavdeling.

Noen avdelinger (tillitsavdelinger) reiser på turer i helgene, ut på kino, bowling, sykkelturer, osv.

Av og til opplever man rusing, slåssing, trusler, osv. Det kan ende opp med celleaksjoner og overføring til sikkerhetscelle eller et annet fengsel. Artig med action og vi vinner alltid! :w00t:

Som utdannet fengselsbetjent blir det gjerne litt mer ansvar. Hver alle innsatte har sin betjent som skal veilede og bistå med søknader. Typisk er det å skrive vedlegg til innsattes søknad (om permisjon, prøveløslatelse, mm.). Videre sørger kontaktbetjenten for å kartlegge sine innsatte og bistår med å lage framtidsplaner sammen med den innsatte.

Det er stor spredning i type fengsler og type innsatte.

Noen fengsler har høyt sikkerhetsnivå, mens andre er mer åpne. Videre finnes det overgangsboliger hvor innsatte går på jobb eller skole i løpet av dagen.

Større fengsler har egne besøksavdelinger hvor betjentene kun avvikler besøk, hovedvakt hvor betjentene kun jobber med overvåking, alarmer, samband og styring av porter/dører, effektlager hvor man har kontroll på hva de innsatte har av eiendeler. I mindre fengsler gjør betjentene alle disse oppgavene.

Noen innsatte er kjempehyggelige, oppegående personer. Andre er gale (her snakker vi psycho!) psykopater, så det er store variasjoner avhengig av hvor man jobber. :)

Det er stor variasjon i yrket, men man bør like å jobbe med mennesker. Selvfølgelig er det en risiko for at man kan bli overfallt, men sikkerheten settes i høysetet. Så lenge vi følger rutinene, går det bra. Man bruker personalarm og den utløser man med en gang noe er i ferd med å skje.

De fleste innsatte vet at det er dumt å prøve seg på noe i forhold til oss, så det er ikke ofte det skjer. De man vet er ustabile tar man ekstra forholdsregler med.

Hvor i landet bor du? Lykke til!!

Edit: skrivefeil...

Endret av insolvent
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette var et utrolig bra innlegg. Nå skjønner jeg mer hva det går ut på. Skal prøve å få meg en sommerjobb å se hvordan det er, så blir det kanskje fengselsskolen senere :)

Har du selv gått fengselsskolen? Isåfall, anbefaler du det?

Holder til i Trondheim.

Endret av jeeee
Lenke til kommentar

Takk for det! :)

Ja, jeg gikk fengselsskolen i 1998/1999 og kan anbefale det. Ikke allverdens innsats som kreves for å gjøre det bra. Veldig sosialt, og utdanning med lønn!

I dag jobber jeg ved Halden fengsel.

Sjekk om de trenger vikarer i Trondheim, så kanskje du får muligheten til å prøve yrket. Sommeren er høytid for rekruttering av vikarer, så mulighetene er gode for jobb.

Det er jo ikke mange som egentlig vet hvordan det er å jobbe i et fengsel. I forbindelse med åpningen av Halden fengsel, hadde vi åpent hus et par uker før de første fangene kom. Det kom flere tusen mennesker innom de to dagene vi hadde åpent. Morsomt!

Lykke til! Bare å spørre om det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det utdanning med lønn egentlig? Er jo ikke akkurat lite lønn heller.

Hvordan er de fysiske testene for å komme inn på skolen?

Og hvordan er det å være dame og jobbe i fengsel? Hvor mange menn jobber der i forhold til hvor mange damer?

Lenke til kommentar

Lønnen er en måte å få flere søkere på, tenker jeg. Det har vært snakk om at KRUS skal gjøres om til høgskole. Jeg vet ikke om når det skjer eller om det kommer til å skje i det hele tatt. De har snakket om dette i over 10 år... :)

De fysiske testene kan du lese mer om her.

De er ganske enkle, egentlig. Armhevinger kan tas i knestående osv...

Mye annen informasjon på disse sidene også.

Målet til Kriminalomsorgen er at det skal være minst 40% kvinner i etaten. De er nok ikke langt unna det målet. Veldig mange kvinner som jobber som betjenter og de trives og jobber like bra som menn. :new_woot:

Nå skal det sies at det ved celleaksjoner er greit å ha mannfolk med tyngde i innsatslaget....

Andelen kvinner/menn varierer fra fengsel til fengsel.

Last ned og ta en titt på studieplanen for mer info om opplegget i utdanningen.

:thumbup:

Ofte stilte spørsmål (sakset fra KRUS.no):

De spørsmålene som oftest stilles om utdanningen på KRUS handler om:

Lønn

Gjennomsnittlig tjener en aspirant ca kr. 250.000 per år under utdannelsen. Som faglært tjener en fengselsbetjent i turnus svært sjeldent mindre enn kr. 310.000 i året, avhengig av total ansiennitet og arbeidstid. Overtid er da ikke tatt med.

De som mottar vitnemål fra Fengselsskolen forplikter seg til et års plikttjeneste i et eller flere av landets fengsler. Dette er i tillegg et år Kriminalomsorgen er forpliktet til å gi de uteksaminerte arbeid.

Tjenestested

Kriminalomsorgen forbeholder seg retten til å flytte aspiranter dit det til enhver tid er behov. Det første året i utdannelsen er ordinært et praksisår. I dette året blir aspirantene utplassert ved et godkjent opplæringsfengsel.

Disse er for det ordinære praksisåret i 2009:

Oslo fengsel (Oslo), Bredtveit fengsel (Oslo), Ila fengsel (Bærum), Kongsvinger fengsel (Kongsvinger), Ullersmo fengsel (Kløfta), Ringerike fengsel (Hønefoss), Skien fengsel (Skien), Stavanger fengsel (Stavanger), Åna fengsel (Jæren), Bergen fengsel (Bergen), Trondheim fengsel (Trondheim) og Tromsø fengsel (Tromsø).

I tillegg til den første måneden under utdanningen er også år to et teoriår hvor aspirantene er arbeidsplassert ved skolen i Oslo. Teoriåret avbrytes av en niukers periode på sommeren hvor aspirantene skal være vikar i et fengsel i tillegg til å avvikle egen hovedferie.

Fordeling til sommertjeneste i teoriåret og til pliktåret skjer til de fleste fengslene i Norge.

Fordelingskriterier

Den første fordelingen til praksisfengsel tilstreber Fengselsskolen å gjennomføre i løpet av oppstartsuken av forkurset.

Hver aspirant får mulighet til å sette opp liste om ønsket tjenestested i prioritert rekkefølge ved alle fordelinger. I fordelingen kan det tas sosiale hensyn som den enkelte kan dokumentere og som skolen mener er vektige grunner ved fordeling.

Sosiale hensyn som vektlegges i prioritert rekkefølge er: 1) enslig med forsørgeransvar; 2) registrert samboerskap/gifte/registrerte partnere med delt forsørgeransvar; 3) registrert samboerskap/gifte/registrerte partnere uten barn; 4) enslige. Skolen kan også vektlegge andre hensyn ved fordeling.

Alderskrav

Det er ingen øvre aldersgrense for å søke seg inn på Fengselsskolen. Det eneste aldersmessige kravet vi stiller, er at søkeren har fylt minimum 21 år i løpet av det året det sendes søknad til skolen. Erfaringsmessig ser vi likevel at muligheten for å bli innkalt til opptaksprøver synker etter hvert som søkerne kommer inn i 40-årene.

Arbeidskrav

Kravet er at den enkelte totalt har minimum ett års heltids yrkeserfaring. Hvis søkeren tidligere har hatt deltidsstillinger som samlet kan dokumenteres blir like mange arbeidstimer som ett års heltidsarbeid, kan dette bli vurdert som kvalifiserende for opptak.

Verneplikt regnes som arbeid også i denne sammenhengen.

Har søkeren generell studiekompetanse, stiller vi ingen krav til hvilken yrkeserfaring søkeren har utover tidskravet på til sammen minst ett år.

Erfaringsmessig ser vi at sjansen for å bli kalt inn til opptaksprøver øker dersom en har relevant arbeidserfaring, dvs. erfaring fra det å ha et direkte ansvar for andre mennesker (se også under kompetansekrav). Et eksempel på dette er at mange av de vi kaller inn til opptak allerede har jobbet som vikar i et eller flere fengsel, enten som sommerjobb eller hele året. Dette er også en fin anledning til å få et innblikk i hva jobben egentlig går ut på.

Kompetansekrav

Skolekravet til å være kvalifisert søker ved Fengselsskolen er generell studiekompetanse fra norsk videregående skole.

Som et minimum kan søkere likevel være kvalifisert ved å tilfredsstille generell studiekompetansenivå i fagene norsk, engelsk og samfunnslære. I tillegg må søkere uten komplett studiekompetanse dokumentere relevant praksis.

Eksempler på relevant praksis kan være erfaring innenfor psykiatri, miljøarbeid, omsorgsarbeid, SFO, barnehage, pedagogisk bakgrunn, med mer. Det er altså bakgrunn fra menneskerelaterte yrker hvor søkeren har hatt ansvar for andre som åpner for en realkompetansevurdering for opptak til Fengselsskolen.

Rene vaktyrker åpner vanligvis ikke for realkompetansevurdering hos oss.

Opptaksrutiner

Noen dager etter søknadsfristens utløp samles Aspirantnemnda for utvelgelse av kandidater som skal innkalles til opptaksprøver. Etter dette mottar alle svar fra Fengselsskolen, enten om søkeren ikke kalles inn til videre opptak eller med sted og tidspunkt for videre opptaksprøver. Vi dekker utgifter for billigste reise til og fra opptaksprøven. Alle som innkalles til opptaksprøver får tilsendt et legeskjema som skal medbringes i utfylt stand opptaksdagen. Innen en gitt dato, vanligvis innen 1. desember, får alle brev om resultatet av opptaksprøvene. De som kommer inn på skolen må ta med seg opptaksbrevet for å få utstedt utvidet politiattest. Attesten returneres skolen. Fengselsskolen har normalt oppstart på utdanningen i begynnelsen av januar.

Opptaksprøver

Opptaksdagen gjennomføres flere steder i landet. Opptaksprøvene begynner relativt tidlig om morgenen med en skriftlig oppgave. Denne består av åpne spørsmål som gir oss en indikasjon på hvorfor søkeren vil bli akkurat fengselsbetjent. Deretter gjennomføres den fysiske funksjonstesten i gymsal, før dagen avsluttes med et intervju med Aspirantnemnda.

Utdanningsforløp

Fengselsskolen starter ordinært med et forkurs ved Kriminalomsorgens utdanningssenter KRUS i Oslo. Forkurset varer normalt i fire uker, vanligvis i januar måned. Deretter følger elleve måneder ved et praksisfengsel. Denne perioden arbeider aspirantene i fengsel, med oppgaver som fengselsbetjentene. Aspirantene har tildelt en praksisveileder. I tillegg har aspirantene ac 1-2 skoledager ved fengselet hver uke. Det gjennomføres enkelte eksamener og arbeidskrav også i løpet av praksisåret.

Teoriåret starter ett år etter forkursets oppstart. Ved et ordinært skoleforløp avbrytes teoriåret mot slutten av juni med en niukers periode hvor aspirantene vikarierer som fengselsbetjenter ved landets fengsler. I løpet av denne perioden skal aspirantene også avvikle egen hovedferie.

I løpet av høstsemesteret gjennomføres en ekskursjonsuke hvor de fleste aspirantene velger å reise på studietur til London.

Skolen avsluttes med vitnemålutdeling i slutten av november, med oppstart av pliktår fra 1. desember.

Bolig

Fengselsskolen disponerer ingen bomuligheter for aspirantene. Det er flere private som leier ut hus og hybler til aspiranter i nærheten av skolen i Oslo og også i nærheten av de forskjellige praksisårsfengslene.

Bostøtte

Aspiranter som må ha to boliger grunnet avstand til egne barn, kan etter egne regler få innvilget bostøtte på inntil kr. 3000,- pr. måned under utdanningen. Nærmere informasjon om ordningen blir gitt ved oppstart på forkurset.

Helsekrav

Det er nødvendig for fengselsbetjenter å ha god helse for å kunne ivareta egen og andres sikkerhet i fengslet.

På bakgrunn av "Lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven)", som trådte i kraft 1. januar 2009, tar Fengselsskolen imot søknader også fra personer med nedsatt funksjonsevne. Hver søker vil bli vurdert individuelt.

Kriminalomsorgens aspirantnemnd er avhengig av god dokumentasjon for å vurdere den enkelte. Søkere med eksempelvis diabetes, epilepsi og stoffskifteforstyrrelser må selv dokumentere, via spesialist, sin tilstand og videre prognose. Denne dokumentsjonen vil inngå som en del av en helhetsvurdering av kandidaten.

Jobbmuligheter

Det er stort behov for faglærte fengselsbetjenter ved de fleste fengsler i Norge. Muligheten for ikke å få jobb ved et fengsel etter bestått Fengselsskole er minimal.

Etterutdanning

Det er mange muligheter for videre spesialisering etter endt Fengselsskole. Kriminalomsorgens utdanningssenter KRUS arrangerer kurs som engasjerer ansatte i hele kriminalomsorgen, se vår KRUS-katalog.

Edit: La inn mer info og linker.

Endret av insolvent
Lenke til kommentar

Celleaksjon, er det hvis noen slår seg vrang, og klikker helt, eller?

Interessant yrke virker det som.

Stemmer det. Det kan være mange grunner til at vedkommende har slått seg vrang (Frustrasjoner, konflikt med andre, paranoia, etc.).

Ofte blir han da flyttet til en sikkerhetscelle eller reimseng dersom han bedriver selvskading. Dersom han ikke vil gå frivillig må man bruke tvang.

Da er det gjerne 4 betjenter (flere i bakhånd dersom det gjelder en veltrent innsatt!), de to første med skjold, som stormer cellen og pasifiserer ham. Gass kan også brukes dersom det vurderes som et fornuftig alternativ.

Før det går så langt, får de flere muligheter til å komme frivillig.

Spennende jobb, ja!

Ser jeg har skrevet "han", men det kan selvfølgelig like gjerne være en kvinnelig innsatt. ;)

Lenke til kommentar

Det fine med å jobbe i staten, er at du får godskrevet all dokumentert arbeidserfaring som ansiennitet. Når det er sagt, er ikke lønna all verden....

Grunnlønn for min del er på ca. 350000,- i året. Med tillegg blir det ca. 440000,-. Vikarer tjener litt mindre, uten at jeg tør si hvor mye. Det er i hvert fall greit nok betalt. De fleste jobber ekstra ved siden av studier, mens noen også har dette som full jobb mens de venter på å komme inn på KRUS eller få seg en annen jobb. Kjenner flere som har jobbet i mange år som vikar. Noen steder får man også en fast turnus å gå i som vikar, men dette varierer fra anstalt til anstalt.

Lenke til kommentar

Tenker å prøve å få meg jobb som vikar i fengsel. Er sikkert lettere nå mot sommeren. Men hvordan tar jeg kontakt med et fengsel for å høre om det er mulighet for noe jobb? Skal jeg bare sende cv og åpen søknad til en mail jeg finner på fengselets nettside liksom? Er det ikke lett at den forsvinner og ikke kommer fre til riktig person?

Og siden jeg har null relevant erfaring (ikke mye annen erfaring heller), vil dette gjøre det vanskelig å få vikarjobb der? Rekner med det må være en viss standard, i og med at det er et fengsel, og det er jo ikke bare bare.

Lenke til kommentar

Jeg ville har ringt først. Er du heldig, så har de behov og avtaler intervju med det samme. Her i Halden pågår det intervjuer nå.

Det med erfaring er ikke så viktig. Det som teller mest er hvordan du er som type. Du må kunne sette grenser og stå i situasjoner. De fleste er selvfølgelig usikre til å begynne med (dog er noen født med autoritet!), men etterhvert går det av seg selv.

Videre bør man ha litt sosiale antenner og kunne omgås alle typer mennesker.

Sommeren er høytid for vikarer, men det er behov for vikarer hele året.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...