Gå til innhold

Investere 90k i aksjer, hjelp!

Coinman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke les innlegget mitt bokstavelig da. Var ment som overveiene sannsynlig at aksjen kommer til å gjøre det bra fremover. Det er solide selskaper som ikke går konkurs over natta. Spesielt lovende er Subsea7 som har fått en god innpass i Brasil. Der kommer vi til å se en betydelig vekst i årene som kommer.

Lenke til kommentar

Men fortsatt: Hvis det er overveiende sannsynlig at en aksje "vil stige", er allerede aksjekursen tilpasset det innen du rekker å snu deg.

Jasså? Jeg baserer mine uttalelser på informasjon hentet i markedet. Selskapet har en solid ledelse og har en solid kompetanse innenfor sitt felt. Likevel er mitt tips til trådstarter plukke ut noen aksjer som virker "spennende" og så sjekke ut disse nøyere.

Subsea7:

Subsea 7 får storkontrakt

Subsea7 får milliardkontrakt

Har tjent 8 milliarder på Subsea7

Subsea 7 jager milliardkontrakt

Sterke resultater for Acergy og Subsea 7

Brasil-kontrakter til Subsea 7

Lenke til kommentar

Folk må legge sine egne taktikker selv, enten de er basert på fundamental analyse eller teknisk analyse. Jeg har min taktikk. Likevel må ikke glemme at Subsea7 har vært i en fusjon med Acergy i denne perioden. I tillegg begynner vi å legge bak oss en finanskrise.

Til syvende og sist blir alt synsing og sansing for ingen kan spå fremtiden.

Jeg har likevel tro på rigg og oljeservicenæring og spesielt i et selskap som har en solid ledelse og som har fått god fotfeste i Brasil. Dette er min subjektive mening og den tillater jeg meg å dele ettersom trådstarter spør "Investere 90k i aksjer Hjelp!" Jeg har ikke tro på at en skal spre eggene sine i flere kurver. Jeg mener at en ikke bør investere i mer en to selskaper i samme sektor. Har aksjer som hobby er det grenser på hvor mye man klarer å ha oversikt over.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Ja, den er grei. Min subjektive mening er at en ikke bør eie mer enn 2 forskjellige aksjer dersom en ikke er profesjonell aktør. Grunnen til det er at jeg mener om en skal være i aksjemarkedet (ikke fond) så en følge med på sine investeringer regelmessig. En kan liksom ikke la ting putre og gå slik som en kan med fond. Går en inn i en aksje så er det på bakgrunn at en tror at selskapet vil levere solide resultater eller eventuelt vil bli kjøpt opp. Det å investere i aksjer er svært risikofylt. En gyllen regel uansett er å ikke spille med penger en ikke har råd til å tape.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Jeg gjentar min anbefaling av amerikanske blue-chip aksjer, typisk S&P 500 selskap. Utbyttene fra kremen av det beste verden har av selskap har økt 3-5 ganger siden 2000 samtidig som dollaren har gått fra nesten 10 kroner ned til 5,57 og aksjekursene har stått stille. Så lenge det er negative real-renter vil den dårlige trenden fortsette. Råvarer som olje, gull og sølv og eiendom i Norge tror jeg er i slutten av en lengre periode som har vært bra. Jeg har nærmest ingen eksponering mot Oslo Børs. Jeg tror også i fond for Japan kan gjøre det bra etterhvert. Statsgjelden de har på 200 % av bnp holdes privat og er nødt til å bli flyttet inn i aksje og eiendomsmarkedet i Japan når rentene stiger som de garantert vil gjøre på grunn av jordskjelvet. Den første fasen med stigende stats-renter etter 1950 (1951-1971) skjedde samtidig med at råvarer var i et bear-marked. Jeg tror historien vil gjenta seg.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Globale indeksfond? De vil vel gjerne ikke ha forferdelig høy avkastning, men relativt lav risiko og mest sannsynlig bedre enn en høyrentekonto.

Høyere risikojustert avkastning enn det meste annet; om livet ikke er spennende nok er det bare å geare opp.

Lenke til kommentar

Ja, den er grei. Min subjektive mening er at en ikke bør eie mer enn 2 forskjellige aksjer dersom en ikke er profesjonell aktør.

Vel, min subjektive mening er at en ikke bør eie mer enn null enkeltaksjer hvis en ikke er profesjonell aktør..

Og hvis man først skal eie enkeltaksjer bør vi som nordmenn absolutt ikke velge oljeaksjer. Hele den norske økonomien er så eksponert mot olje allerede at du virkelig ikke trenger å øke den. Da er det bedre å kjøpe aksjer i bransjer som tjener på lav oljepris..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...