Gå til innhold

Investere 90k i aksjer, hjelp!

Coinman

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal invistere 90k i aksjer, og har relativt lite peiling på hva som er lurt å kjøpe.

Noen som har noen tips? Jeg vil satse ganske trygt. Jeg har forsåvidt råd til å tape pengene men har spart i ett år så jeg hadde nok ikke greid å sove på noen uker hvis de hadde gått tapt..hehe

Har sett litt på statoil aksjer, noen som tror jeg kan tjene noe på 90k i aksjer der?

Endret av Coinman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har peiling i det hele tatt og du har spart i et år og du vil hate å miste pengene så er det vel smartere å la være? Jeg personlig hadde heller spart pengene i aksjefond, høyrentekonto eller lignende.(I alle fall hvis jeg hadde mistet nattesøvn over tap av pengene)

Lenke til kommentar

Par ting du burde vite.

* Del opp i flere aksjer (flere sellskap, spre rissikoen og veksten).

* Følg med om du ser nedgang/oppgang etc (hegnar).

---- Ved den minste nedgang selg. Det går kjeldent opp med det første.

---- Les i skrifter etc om planer og idèer som kan få bedriften/organ. til å vokse.

* Kjøp og selg ca hver 3. mnd

Dette krever tolmodighet også at du kontinuerlig holder et øye oppe for idiotsatsinger. Det å lese litt ekstra før du satser er veldig smart.

Ta i betraktning at de bedre/beste aksje"karene" har en økning på ~30% året.

Å invistere i statoil kan være OK. Men du tjener ikke noe voldsomt på det.

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

Om dollaren går opp kommer det til å ha en negativ effekt på amerikanske bedrifter som avhenger av eksportinntekter. Og det ser ikke ut til at dollaren skal opp med det første; se på statsgjelden og den generelle økonomiske situasjonen.

Lenke til kommentar

Er ingen her som kan fortelle deg hvordan det kommer til å gå med de aksjene. Du kommer sannsynligvis ikke til å tape så veldig mye, men som sagt - ingen kan spå fremtiden. Anbefaler heller at du hører på Mythos og vurderer fond, etc til du vet litt mer om markedet og hvordan du skal posisjonere deg :)

Lenke til kommentar

Start med å putte pengene i DnB NOR OBX du.

Når du har gjort det kjøper og leser du A Random Walk Down Wall Street. Da vil du forstå hvorfor du skulle kjøpe overnevnte ETF, og at det mest sannsynlig ikke er en god idé å satse på et par enkeltaksjer som er anbefalt av andre her.

btw, følg med på om det er selskaper som skal på børs eller utstede flere aksjer og som gir rabatt til vanlige private, det kan gi veldig attraktiv gevinst. Et eksempel her er Gjensidige, hvor man fikk 10% rabatt i forhold til institusjonelle investorer, og man får 20 % bonusaksjer hvis man holder på aksjene over to år.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

eisa01 forslår omtrent det samme som jeg gjør i praksis. Jeg har det meste i fond. Litt i bank og noe i Gjensidige med de nevnte rabatter og bonusaksjer.

Mine forsøk på enkeltaksjer har hatt variabelt resultat. Siden jeg har innsett at jeg ikke er noen ekspert finner jeg det bedre å ha mesteparten i fond. Jeg har ikke tid til å sitte hele dagen og vurdere aksjer, så for sånne som meg er deg greit med fond.

Lenke til kommentar

Start med å putte pengene i DnB NOR OBX du.

Når du har gjort det kjøper og leser du A Random Walk Down Wall Street. Da vil du forstå hvorfor du skulle kjøpe overnevnte ETF, og at det mest sannsynlig ikke er en god idé å satse på et par enkeltaksjer som er anbefalt av andre her.

btw, følg med på om det er selskaper som skal på børs eller utstede flere aksjer og som gir rabatt til vanlige private, det kan gi veldig attraktiv gevinst. Et eksempel her er Gjensidige, hvor man fikk 10% rabatt i forhold til institusjonelle investorer, og man får 20 % bonusaksjer hvis man holder på aksjene over to år.

Mulig jeg er teit og har gått glipp av noe, men såvidt jeg kan se har den ETF'en hatt tilnærmet nullavkastning de siste 3-5 år. Da må det jo være bedre å ha pengene i statsobligasjoner eller på høyrente som ihvertfall gir positiv avkastning etter inflasjon?

Lenke til kommentar

Sånn er det med aksjemarkedet :)

ETFen tracker OBX-indeksen som er de 25 mest omsatte/største selskapene på børsen. Hvis TS kun har disse 90k, så bør han nok sette av litt på en sparekonto også. I Norge har vi gode velferdsordninger hvis noe skulle skje, så 50-100k på sparekonto hvis TS er ung er kanskje greit?

Lenke til kommentar

Par ting du burde vite.

---- Les i skrifter etc om planer og idèer som kan få bedriften/organ. til å vokse.

Et par ting du burde visst: dette er typisk handlemønster for privatpersoner, og de taper penger så det smeller i aksjemarkedet. Om du liker DCFer så godt at du er villig til å betale for å ha det som hobby er det selvsagt greit nok, jeg foretrekker opera om jeg skal bruke penger på å ha det moro. Finans er tørre greier man holder seg unna om det ikke er penger i det.

Lenke til kommentar

Par ting du burde vite.

Dette krever tolmodighet også at du kontinuerlig holder et øye oppe for idiotsatsinger. Det å lese litt ekstra før du satser er veldig smart.

Ta i betraktning at de bedre/beste aksje"karene" har en økning på ~30% året.

Å invistere i statoil kan være OK. Men du tjener ikke noe voldsomt på det.

Mate kurtasjespøkelset og følge saueflokken. Høres ut som måten å bli rik på! Takk skal du ha!

Lenke til kommentar

Det er nesten alltid "mulig korreksjon av markedet rett rundt hjørnet", men når de dukker opp vet man kun i etterpåklokskapens klare lys. Den vanligste feilen for de som prøver seg på å "time" markedet er at man kjøper på topp og selger på bunn.

Jeg holder meg stort sett til fond, og holder meg til spareplanen ett år om gangen uansett selv om det frister å selge og kjøpe når bedrevitere på diverse forum anbefaler å "selge seg ut" eller å "laste til ripa".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...