Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg bytte adresse, men bli boende?

€uropa

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig blitt myndig, og i den anledning fikk jeg et lite hyggelig brev fra NSB. Jeg har fått fribillett hvert eneste år fordi faren min jobber i Jernbaneverket. Nå vil de ha tilbake fribilletten.

Jeg er veldig avhengig av denne fribilletten. Jeg bor hos faren min og går på videregående skole i denne byen. Jeg trener i nabobyen, som er ca 30 min unna med tog. Det treningssenteret tar en tredel av prisen til treningssenteret her jeg bor. Derfor trener jeg helst der. En togreise til nabobyen koster mer enn 70 kroner, og jeg drar dit og trener fire ganger i uka. Skal jeg reise like mye som jeg har gjort tidligere, vil det koste mer enn 1200 kroner i måneden, og det er utenom andre togreiser.

Saken er at mora mi bor i nabobyen. Og alle elever som bor mer enn 6 km unna skolen, får dekket reisen. Jeg vil bo her hos faren min, hvor jeg går på skole. Men hvis jeg endrer adressen min til huset til mora mi, vil jeg få dekket reisen til nabobyen.

Jeg lurer på om jeg kan ha adresse hos mora mi, men fortsette å bo hos faren min til vanlig? Hva vil skje dersom skolen eller kommunen finner ut at jeg fortsatt spiser og sover hos faren min, selv om jeg har byttet adresse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det virkelig så svart/hvitt? Er ikke dette i gråsonen av svindel? En gang i blant kommer jeg til å være hos mora mi. Alle brev og pakker og lignende vil komme fram til meg.

Ingen kan vite at jeg gjør det for å kunne reise gratis. Utover det, er det noen lov som sier at man må være hjemme en bestemt mengde tid? Hvis jeg bor hos mora mi og spiser og sover over hos faren min noen ganger, hvor ulovlig er det?

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Du kan for det første bli straffet for økonomisk kriminalitet da det å gi falske opplysninger for å få økonomisk støtte er noen man ser svært alvorlig på. Du vil i beste fall bli dømt til å betale til bake kostnadene til kort, samt bøtleggelse, i værste fall vanker det fengselsstraff. Mitt råd er å avstå fra slik svindel.

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-028.html

§ 255. For underslag straffes den som i hensikt derved å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning rettsstridig avhender, pantsetter, forbruker eller på annen måte tilegner seg en løsøregjenstand som han besitter, men som helt eller delvis tilhører en annen, eller rettsstridig forføyer over penger han har innfordret for en annen eller som på annen måte er betrodd ham.

Straff etter denne paragraf kommer ikke til anvendelse ved handling som går inn under § 277 eller § 278.

Straffen for underslag er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Red.: Nå er jeg litt usikker på om en slik fribillett vil regnes som løsøre eller verdipapir, men skal se hva eventuell ervervelse av slike verdipapirer på falskt grunnlag gir for en spennende straff.

Red2.:

Kanskje denne blir mer riktig?

§ 273. Den som sprer uriktige eller vill-ledende opplysninger for å påvirke priser på varer, verdipapirer eller andre gjenstander, eller medvirker hertil, straffes med fengsel inntil 4 år. Bøter kan anvendes sammen med fengselsstraffen. Under særdeles formildende omstendigheter kan bøter anvendes alene.

Straff etter denne paragraf kommer ikke til anvendelse ved handling som omfattes av lov om verdipapirhandel § 3-8.

Jeg er ingen advokat, men som du ser så er det ganske spennende straffer for økonomisk kriminalitet.

Endret av NikkaYoichi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det ikke ulovlig å ha forskjellig post og bostedsadresse i landet. Men for å få det kortet ditt så regner jeg med at det er bostedsadresse du må oppgi, og ikke postadresse. Ikke bare er DU pliktig til å melde flytting til skatteetaten, men også de som gir deg husrom er pliktige til å melde dette fra til registermyndigheten. Ref: Lov om folkeregistrering [folkeregisterloven].

Lenke til kommentar

Din folkeregistrerte adresse skal reflektere din faktiske bostedsadresse, jfr. folkeregisterloven § 7. Å gi uriktige opplysninger er straffbart, jfr. folkeregisterloven § 16.

Hva som er bosted er nærmere beskrevet i folkeregisterforskriften kapittel 5. Hovedregelen er at du er bosatt der du 'regelmessig tar døgnhvile' (altså der du sover). Det er et unntak for studenter i § 5-5, men for å falle inn under dette unntaket må du ha bodd hos moren din før du påbegynte studier.

Det er opplæringslova § 7-2 første ledd som fastslår at "[e]levar i vidaregåande skole som bur meir enn seks kilometer frå skolen, har rett til gratis skyss eller full skyssgodtgjersle".

Bor du mer enn seks kilometer fra skolen? Basert på din egen forklaring planlegger du ikke å gjøre det. Du planlegger dog å gi skolen opplysninger om at du bor mer enn seks kilometer unna i den hensikt å skaffe deg selv en fordel du ikke har krav på. Dette er straffbart bedrageri, jfr. straffeloven § 270.

Dette er ikke i noen gråsone. Du ønsker å påføre det offentlige et økonomisk tap for å slippe å måtte dekke dine egne utgifter. For å gjøre dette vil du bevisst gi det offentlige misvisende opplysninger som ikke reflekterer den reelle situasjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er sannsynligheten for å bli tatt for å gjøre noe slikt? Finnes det noen statistikker på hvor mange som er tatt for dette? Og hvordan blir disse lovbryterne vanligvis oppdaget?

Jeg spør kun ut av nysgjerrighet.

Lånekassen kan finne det om du bestiller andre ting på ditt navn på forskjellig adresse enn den du er registrert på

Lenke til kommentar

Jeg har allerede bestemt meg for at jeg ikke vil risikere fengselsstraff for gratis transport.

Jeg gjentar et tidligere spørsmål:

Nå fikk jeg mye nyttig informasjon.

Derson jeg hadde bodd halvparten av tiden hos hver av foreldrene mine, slik som er tilfelle for mange barn, ville saken da ha stilt seg annerledes?

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...