Gå til innhold

Bygge pc, hjelp

Anbefalte innlegg

Hey folkz. Skal da bygge meg min egen pc, og dermed trenger jeg deres hjelp..

Har ett budsjett på 15k, og jeg velger bygge pc, ikke ferdigbygd.

Har lest en god del på dette forumet, og ser her er aktive personer som har en gigantisk IQ når det gjelder pc.

Jeg derimot, suger når det gjelder varer. Vet bittelitt, f.eks hva som kunne vært greit.

Men om delene kan passe sammen osv, ingen anelse.

Så jeg legger ansvaret over på dere. Om noen kunne laget en handlekurv på komplett(?) om en nice pc. Jeg vil ha den beste pc'en som man kan få for 15k.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Satt opp et oppsett til deg nå til 10000kr, som yter utrolig bra til gaming. Ser ikke greia med å "kaste bort" 5 tusen for å få litt bedre gaming ytelse. Denne riggen vel kjøre det meste på fullt ved 19xx X 1xxx i oppløsning. Så kan du heller spare de 5 tusen, og oppgradere skjermkort når det trengs en gang i fremtiden. Jeg satt opp en god 650w psu. Vet ikke om du har planer om å kjøre sli/crossfire, for hvis dette er tilfelle vil kanskje den fractal newton 650w være for lite, så da kan corsair hx 750w/850w være et alternativ. Men ved single gpu holder 650w lenge. Det holder egentlig lenge med 4 gb til et gaming oppsett om dagen da spill ikke utnyhtter mer, men grunnet lave priser ,ser jeg ikke noen grunn til å ikke gå for 8gb.

post-95460-0-18865600-1299364715_thumb.png

Edit: ser at jeg glemte å sette opp dvd brenner, så dette må du legge til, hvis du ikke har en liggende....

Endret av ManheiM
Lenke til kommentar

Hei

Satt opp et oppsett til deg nå til 10000kr, som yter utrolig bra til gaming. Ser ikke greia med å "kaste bort" 5 tusen for å få litt bedre gaming ytelse. Denne riggen vel kjøre det meste på fullt ved 19xx X 1xxx i oppløsning. Så kan du heller spare de 5 tusen, og oppgradere skjermkort når det trengs en gang i fremtiden. Jeg satt opp en god 650w psu. Vet ikke om du har planer om å kjøre sli/crossfire, for hvis dette er tilfelle vil kanskje den fractal newton 650w være for lite, så da kan corsair hx 750w/850w være et alternativ. Men ved single gpu holder 650w lenge. Det holder egentlig lenge med 4 gb til et gaming oppsett om dagen da spill ikke utnyhtter mer, men grunnet lave priser ,ser jeg ikke noen grunn til å ikke gå for 8gb.

post-95460-0-18865600-1299364715_thumb.png

Edit: ser at jeg glemte å sette opp dvd brenner, så dette må du legge til, hvis du ikke har en liggende....

Flott oppsett må jeg si..

Jeg tenkte også att jeg skulle ha GTX 570 x2. 850W PSU..

Intel 2500K, Hva er forskjellen på den og 2600k?..

Lenke til kommentar

Hvis du har planer om sli så vil det å gå for en 850w psu være det greieste ja, corsair hx 850w vil gjøre jobben :roll: Forskjellen på i5 2500 og i7 2600, er at i7'en har Hyper-threading, som ikke støttes i spill. Så hvis gaming er bruksområde er det liten vits å gå for i7 2600 kontra i5 2500.

Lenke til kommentar

Oppsettet til Mainheim er knall med ytelse for pengene. (:

Men om du planlegger å kjøre SLI, er jeg rimelig sikker på at du trenger Pro versjonen til Asus' P8P67 kort, som du får for litt over hundre spenn ekstra.

Lenke til kommentar

Åja, okei.

Men da går jeg for en 2500 - er ikke det for overclocking (?)

Vet ihvertfall hvilken cpu jeg skal velge.

Har noen spørsmål her, om noen ville tatt seg tid til å fortelle meg.

Vannkjøling ?

Vifter ?

Skjermkort - Vet att jeg skal ha GTX 570, men er det noe vits att jeg får for 2 sånne ?

Hovedkort ? - Lurer på om ASUS Extreme er noe.

Ram? - Skal ha 8gb, men er det noe forskjell på minnebrikkene ?

Er det noe jeg mangler, si ifra !

Som jeg sa i innlegget tidligere, er att jeg vil ha den beste gaming pc'en - til 15k.

Lenke til kommentar

Hvis du velger K versjonen av i5 2500(K), så vil det kunne klokkes ganske bra. Er ikke en fasit på hvor langt den kan klokkes, men sammen med Noctua nh-d14 så tror jeg den kan klokkes ganske greit.

Vannkjøling har jeg ikke greie på desverre, så det må noen andre svare på. Du har jo de ferdig setta fra corsair h50 og h70, som er ganske lette å montere, men du vil oppnå bedre tempraturer med en god luftkjøler. Noctua nh-d14 er en av de bedre luftkjølerne på markedet.

Hvis du velger å gå for fractal design R3, så medfølger det 2 vifter i kabinettet, 1 120mm foran og 1 120mm bak. Jeg bruker 3 ekstra 120mm vifter på mitt FD r3, 1 120mm foran og 2 120mm på topppen, som blåser ut. Men dette vil ikke være nødvendig.

Når det kommer til skjermkort vil du klare deg fint med 1x 570. Det kan ofte oppstå problemer ved sli/crossfire, og uansett så vil 570 være mer en godt nok for dagens spill. Når 570 blir utdatert, så bruker du de pengene du sparte, og kjøper et nytt.

Angående hovedkort så klarer du deg lenge med det jeg satt opp. Asus extreme er myntet på ekstrem overklokking, og det er såpass mye dyrere at du i mine øyner kaste bort penger ved å gå for det.

Endret av ManheiM
Lenke til kommentar

Hvis du velger K versjonen av i5 2500(K), så vil det kunne klokkes ganske bra. Er ikke en fasit på hvor langt den kan klokkes, men sammen med Noctua nh-d14 så tror jeg den kan klokkes ganske greit.

Vannkjøling har jeg ikke greie på desverre, så det må noen andre svare på. Du har jo de ferdig setta fra corsair h50 og h70, som er ganske lette å montere, men du vil oppnå bedre tempraturer med en god luftkjøler. Noctua nh-d14 er en av de bedre luftkjølerne på markedet.

Hvis du velger å gå for fractal design R3, så medfølger det 2 vifter i kabinettet, 1 120mm foran og 1 120mm bak. Jeg bruker 3 ekstra 120mm vifter på mitt FD r3, 1 120mm foran og 2 120mm på topppen, som blåser ut. Men dette vil ikke være nødvendig.

Når det kommer til skjermkort vil du klare deg fint med 1x 570. Det kan ofte oppstå problemer ved sli/crossfire, og uansett så vil 570 være mer en godt nok for dagens spill. Når 570 blir utdatert, så bruker du de pengene du sparte, og kjøper et nytt.

Angående hovedkort så klarer du deg lenge med det jeg satt opp. Asus extreme er myntet på ekstrem overklokking, og det er såpass mye dyrere at du i mine øyner kaste bort penger ved å gå for det.

[/quote

Rot i systemet her.

--------------------------------------------

Okei, takker for svar :-D

Nå er jeg på ferie, skal hjem i morgen, men jeg har en Intel Pentium 4, hjemme. Vet att Pentium 4 er noe crap nå, men den skal bare vare til rundt mai. Uansett så fikk jeg pcen gratis, og jeg kan spille cs på den.

Men jeg har alltids lyst til å sjekke temp'en på den. Men jeg har merka att ingen av temp programmene støtter Pentium 4. Har du noen tips ? - Download link eller noe ?..

Endret av 3xtreme
Lenke til kommentar

Da må jeg nesten spørre hvilken programmer du bruker/har brukt? Enkleste er vel å ta en rask tur innom bios, men da vil du bare få temp i idle, som kanskje ikke er så interessant? jeg bruker selv hw-monitor til å sjekke temp på komponentene.

Lenke til kommentar

Da må jeg nesten spørre hvilken programmer du bruker/har brukt? Enkleste er vel å ta en rask tur innom bios, men da vil du bare få temp i idle, som kanskje ikke er så interessant? jeg bruker selv hw-monitor til å sjekke temp på komponentene.

Hva tenker du rundt programmer ?.

Jeg så litt innom komplett.no nå. Hva skal jeg velge mellom Gainward / EVGA sitt GTX 570.

Er også ASUS som ett alternativ, har ingen aning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...