Gjest Slettet-RIxJZNay Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Hei! Jeg har et stort problem med min HP Pavilion Notebook DV9525 med Nvidia GeForce 8400M GS Skjermkort. Noe alvorlig har skjedd med skjermkortet mitt, eller med pcen i seg selv. Jeg får kun opp skjerm som en 15,6" skjerm, og ikke 17" som jeg faktisk har. Er en stor del til venstre på skjermen som kun er svart. Jeg har installert riktig driver for skjermkortet, men skjermbildet er som en gammel, gammel pc fra 90 tallet. Legger ved bilder, enklest å vise problemet ut i fra dette. Når jeg prøver å endre på Resolution til høyere enn det den står på går den bare tilbake til dette med en gang. (640x480 med Lowest(4 bit) Colors. Men. Det som er veldig rart er at skjermen fungerer til tider, også det at skjermen er på hele 17" istedenfor kun 15,6". Det er også noen ganger det går ann å endre Resolution til 1024 x 768, og da blir det hvertfall normalt bilde over 15,6 skjermbildet her. Men det virker kanskje som om selve skjermkortet er ødelagt, og at det må byttes. Hva tror dere? Bilder: http://img822.imageshack.us/i/skrivebordk.jpg/ http://img145.imageshack.us/i/feilpinnstillinger.jpg/ Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Prøv systemgjenoppretting til la oss si et par dager før problemet ankom? Eller nærmeste gjenopprettingspunkt før det skar seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RIxJZNay Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Takk for raskt svar! Men har prøvd dette, og har nettopp installert vista på nytt og formatert alt. Det har jeg også gjort flere ganger før, så vet ikke helt hva som har skjedd her, da! Er helt forvirra, og ikke minst irritert her! Hehe.. Vil bare få fikset dette nå.. Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Prøvd å dunke, slå evt sparke pcen? Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Har du innstalert riktig driver etter du formaterte PCen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RIxJZNay Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Prøvd å dunke, slå evt sparke pcen? Har vel kanskje gått litt i bakken et par ganger, men tror ikke det gjorde noe godt hvertfall. Hehe.. Har du innstalert riktig driver etter du formaterte PCen? Ja! Har prøvd både den fra HP sine sider, og Nvidia sine sider. Så driveren skulle være i boks og riktig... Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Kikket i innstillingene fra driverene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RIxJZNay Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Kikket i innstillingene fra driverene? Nei, det har jeg vel ikke.. Sikkert litt dumt spørsmål, men hvor gjør jeg dette? Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Høyreklikk på skrivebordet, burde være et nytt valg som har med nvidia og gjøre der Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 (640x480 med Lowest(4 bit) Colors. Dette er vgasave, og er i prinsipp windows som får panikk fordi ingenting fungerer og kjører på det enkleste av det enkleste. Dette kan skje pga en dårlig driver eller en driver som ikke samspiller godt med ditt skjermkort, og det kan også bety at skjermkortet er ødelagt. Om dette kun skjer innimellom er det nesten garantert en feil på skjermkortet. Det første du burde gjøre er å fjerne alt som heter skjermkortdrivere, og så laste ned og installere på nytt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RIxJZNay Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 (640x480 med Lowest(4 bit) Colors. Dette er vgasave, og er i prinsipp windows som får panikk fordi ingenting fungerer og kjører på det enkleste av det enkleste. Dette kan skje pga en dårlig driver eller en driver som ikke samspiller godt med ditt skjermkort, og det kan også bety at skjermkortet er ødelagt. Om dette kun skjer innimellom er det nesten garantert en feil på skjermkortet. Det første du burde gjøre er å fjerne alt som heter skjermkortdrivere, og så laste ned og installere på nytt. Hele greiene er veldig rart. Etter at jeg nettopp hadde formatert disk og installert Vista på nytt, så klikket det for hele pcen, og det gikk ikke ann å komme inn i sikkerhetsmodus, og fikk beskjed om at det hadde skjedd en feil med en programvare eller hardware og at det ble anbefalt å reparere dette med Vista disken. Men den kom aldri opp, og jeg installerte og formaterte like så godt alt på nytt igjen. Skjermkortet er fortsatt det samme, og skjermen er ikke bra i det hele tatt. Legger ved noen bilder av feilmeldinger jeg har fått når jeg skal inn på innstillingene til skjermkortet via Kontrollpanel. Det kommer ikke opp noe Nvidia ved å høyreklikke på skrivebordet. Jeg tror enten skjermkortet eller hele pcen er ganske ødelagt, men skal prøve litt til istedenfor å kaste pcen. Er det kostbart å bytte evt skjermkort? Noen måte å sjekke om det er ødelagt på? Takker for all hjelp, og håper det kommer flere innspill Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Der har vi vgasave i all sin prakt ja, kjenner igjen problemet fra et gammelt skjermkort jeg hadde, som bare fungerte med forceware 84, 87 og 96. Så hver gang jeg prøvde å oppdatere møtte jeg vgasave som tok lang tid å fikse. Men om det består etter en reinstall så er det noe annet. Å skifte et 8400m gs er ikke mulig uten å skifte hele hovedkortet, og på en aldrende maskin er det fort dyrere enn å skifte den ut. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RIxJZNay Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Har nå prøvd å slette alt av drivere til skjermkortet, men den ble automatisk installert etter jeg slettet den siste programvaren. Men fikk installert på nytt, men ingenting hjalp. Dette ser veldig mørkt ut, virker som det er fysisk ødelagt, og da blir det jo for dyrt om jeg isåfall må bytte hele hovedkortet. Prøver litt til her, men vet ikke om det hjelper så veldig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RIxJZNay Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Nå fant jeg en gammel driver til skjermkortet, installerte denne og restartet! Så ble skjermen helt fin, hele skjermen synes, og det er ingen striper i skjermen som det har vært når det har fungert litt tidligere! Så da ser det ut til at jeg fant løsningen!.... Enn så lenge! Tusen takk for all hjelp jeg har fått! Forumet her er veldig hjelpsomt, med hjelpsomme mennesker! Fortsett det gode arbeidet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå