Gå til innhold

spm ang. mange spørringer mot database

Anbefalte innlegg

Heisann...

Jeg har en side hvor jeg kjører endel spørringer mot databasen. Særlig kategori-tabellene.

Greia er den at jeg har 2 tabeller + 1 relasjonstabell hvor navnene til hver enkelt kategori ligger. Og disse får kjørt seg en del - føler jeg...

Jeg har et "begrens søk" oppsettet som er som følger (kategori biten):

ingen kategori valgt:

> Velg alt fra hovedkategori

> Velg alt fra underkategori hvor hovedkategori er...

hovedkategori valgt:

> Velg navn fra hovedkategori vi utforsker

> Velg alt fra hovedkategori bortsett fra den vi utforsker

> Velg alt fra underkategori hvor hovedkategori er den vi utforsker

underkategori valgt:

> Velg navn fra underkategori vi utforsker samt navn fra tilhørende hovedkategori

> Velg alt fra tilhørende hovedkategori bortsett fra den vi utforsker

> velg alt fra underkategori bortsett fra den vi utforsker, som tilhører tilhørende hovedkategoi

ja, det er vanskelig å forklare det hele med ord... beklager...

Dette var søkerpanelet. I tillegg viser hver resultatoppføring, på samme side naturligvis, relatert informasjon om kategorivalg som også hentes fra disse kategoritabellene...

Jeg føler selv jeg kjører evig mange mysql_query('SELECT blah FROM table WHERE someField = eller != someValue'); her og tenker at det kan ta litt på hvis forferdlig mange "surfer" på nettstedet samtidig - noe som det er stor sannsynlighet for med tiden...

Det er jo endel andre kriterier som kan avgrenses, og hver gang disse settes, så kjøres jo alle dissa spørringene mot kategoritabellene. Valg av fylke, kommune, antall resultater pr. side, sortering etc. +++...

Når jeg viser resultatene går jeg jo også inn i relasjonstabellen, som JOINer kategoritabellene for å vise riktige resultater samt hente ut mer nyttig informasjon enn ID-nøkklene. Og ikke minst side-velgeren benytter også kategoritabellene på samme måte...

Jeg er klar over at dette ikke er noe unikt og at det gjøres/gjennomføres hele tiden. Eneste er at jeg ikke er helt sikker på hvordan de fleste løser det - på ein fornuftig og effektiv måte...

Jeg kjører forøvrig disse tabellene på MyISAM i og med at det kun er lesing og ikke er no særlig med oppdateringer.

Så det jeg lurer på, er om det kansje er smartere å flytte akkurat denne biten til en annen lagringsform - XML f.eks?

Så hvis noen har noe input å komme med hadde det vert konge...

Endret av Yawa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...