emilaleksander Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Hei! Skal kjøpe bil av en person jeg "tror" jeg kan stole på. Men når det er snakk om 40k vill jeg altid være på den sikre siden. Han har ikke fulgt opp alle servicer på bilen, betyr dette automatisk at det er et dålig kjøp? Hvorfor er man opptatt av å se serviceheftet? Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Man er opptatt av å ha serive hefte siden da vet man hva som er gjort hos autorisert verksted til ca riktig tid. Det betyr ikke automatisk at det er et dårlig kjøp uten servicehefte, men større risiko er det da. 1 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Serviceheftet er etter min mening ikke verdt noe som helst. Det sier om hvorvidt "servicer" er tatt på "rett tid". Med "rett tid" mener jeg det produsenten sa var minimum. Problemene her er for det første at før i tiden var det slik at servicer måtte tas på merkeversteder for å være "godkjent". Dette er det slutt på nå, så er sikkert fullt mulig at ikke-merkeverksteder før i tiden ikke stemplet serviceheftet. I tillegg er det også slik at servicetiden som blir satt av produsenten forutsetter visse krav til hvordan bilen bruker. Kan tenke meg til at halvparten av norske biler brukes utenfor disse kravene (dvs. mye tomgang, mye køkjøring, osv.), og dermed er det fullt mulig at selv om servicer er "fulgt" etter boka betyr det ikke at de er korrekt fulgt. Når garantitiden er utløpt vil det gjerne ikke bety noe om service følges etter boka eller at det gjøres ved behov etter hva eier kjenner til. Dvs. olje byttes når den burde byttes basert på kjørestil, filtre byttes når de trengs å byttes, dørhengsler smøres når de trenger å smøres, bremseklosser sjekkes jevnlig etter slitasje, osv. Sansynligvis vil nok en bil som blir "servicet" etter slike kriterier være bedre vedlikeholdt enn en som følges direkte etter boka. Men her er det selvsagt ingenting som kan dokumenteres, og derav den økte risiskoen. Man kjenner på en måte litt ekstra til hva man får dersom man får en stemplet servicebok med. Det eneste som skal være garantert, er at dersom service følges etter boka, så skal bilen holde ut reklamasjonstiden (5 år) med forventet forbruk av kilometer. Endret 6. mars 2011 av gxi 2 Lenke til kommentar
emilaleksander Skrevet 6. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Tusen takk får svar. Ble mye klokere på svarene deres. Får meg betyr det nå mere å sjekke bilen grundig selv, istedenfår å ikke kjøpe pga lite oppfølging på service. Endret 6. mars 2011 av eaj859 Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Men du bør be selger ta en NAF kjøpstest. Det er en VELDIG god indikasjon på at bilen er ok eller ikke. Men selv om den testen ikke finner så mye feil da den testes kan det alltid skje noe med bilen ikke lenge etter at den er kjøpt som er veldig vanskelig å forutsi på forhånd. Så en kjøps-test bør du absolutt be om. Om ikke selger er villig til å betale denne [ikke så veldig dyr] kan man bli litt mistenksom på at det er noe galt med den. Konklusjon: Be selger om en NAF kjøpstest. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Det eneste serviceheftet er brukbart til på en "gammel" bil er for å bekrefte suspekt lav km-stand. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå