ovzer Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Hei, sitter med et prosjekt i samfunnsfag der vi skal skrive om en konflikt. Jeg har valgt krigen i Kongo 1998-2003 og har funnet ut en del om hva som utløste krigen og hva det førte til. Men etter å ha googla i mange timer og lest gjennom overkompliserte milelange artikler, klarer jeg ikke å finne ut hva som egentlig skjedde under krigen. 8 land var jo med i denne konflikten, men hvordan ble disse landene innblandet i en krig mellom folket og styret i et land? Om jeg har forstått det rett... Og hvordan ble krigen utkjempet? Har jo sett bilder av geriljasoldater løpende rundt i en jungel, men jeg finner ingenting fakta om det. Håper at noen som vet litt om dette kan hjelpe meg litt her Lenke til kommentar
Pilkern Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 (endret) Zimbabwe: Presidenten Robert Mugabe i Zimbabwe ble lokket av Kongos naturressurser og et ønske om å øke sin egen status og påvirkningskraft i Afrika. Angola: Angola involverte seg fordi de hadde kjempet mot Mobutu Sese Seko (Kongos dikator 1965-1997) i første krigen i Kongo. De ville også få slutt på UNITA-operasjoner i sørlige Kongo, hvor man byttet diamanter fra opprørerstyrte delen av Angola mot utenlandske våpen. UNITA var et politisk parti og en opprørsgruppe i Angola. Namibia: Presidenten og hans familie var involvert i den kongolesiske gruveindustrien. De hadde dog ingen nasjonale interesser i Kongo, så at presidenten involverte seg ble møtt med sinne og avsky av befolkningen samt av mange politikere i Namibia. Tsjad: Etter et møte med Kabila ble de enige om å sende 2000 menn til å hjelpe regjeringen i Kongo. Libya: Regjeringen i Libya organiserte planleggingen av troppeforflyttningen fra Tsjad til Kongo. Sudan: Sudan sendte styrker for å kjempe mot opprørere i Orientale-provinsen, som ligger tett ved den sudanesiske og ugandiske grensen. Endret 5. mars 2011 av Pilkern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå