Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva hendte under krigen i Kongo?

Anbefalte innlegg

Hei, sitter med et prosjekt i samfunnsfag der vi skal skrive om en konflikt.

Jeg har valgt krigen i Kongo 1998-2003 og har funnet ut en del om hva som utløste krigen og hva det førte til. Men etter å ha googla i mange timer og lest gjennom overkompliserte milelange artikler, klarer jeg ikke å finne ut hva som egentlig skjedde under krigen. 8 land var jo med i denne konflikten, men hvordan ble disse landene innblandet i en krig mellom folket og styret i et land? Om jeg har forstått det rett... Og hvordan ble krigen utkjempet? Har jo sett bilder av geriljasoldater løpende rundt i en jungel, men jeg finner ingenting fakta om det.

Håper at noen som vet litt om dette kan hjelpe meg litt her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zimbabwe:

Presidenten Robert Mugabe i Zimbabwe ble lokket av Kongos naturressurser og et ønske om å øke sin egen status og påvirkningskraft i Afrika.

Angola:

Angola involverte seg fordi de hadde kjempet mot Mobutu Sese Seko (Kongos dikator 1965-1997) i første krigen i Kongo. De ville også få slutt på UNITA-operasjoner i sørlige Kongo, hvor man byttet diamanter fra opprørerstyrte delen av Angola mot utenlandske våpen. UNITA var et politisk parti og en opprørsgruppe i Angola.

Namibia:

Presidenten og hans familie var involvert i den kongolesiske gruveindustrien.

De hadde dog ingen nasjonale interesser i Kongo, så at presidenten involverte seg ble møtt med sinne og avsky av befolkningen samt av mange politikere i Namibia.

Tsjad:

Etter et møte med Kabila ble de enige om å sende 2000 menn til å hjelpe regjeringen i Kongo.

Libya:

Regjeringen i Libya organiserte planleggingen av troppeforflyttningen fra Tsjad til Kongo.

Sudan:

Sudan sendte styrker for å kjempe mot opprørere i Orientale-provinsen, som ligger tett ved den sudanesiske og ugandiske grensen.

Endret av Pilkern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...