sierra93 Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 (endret) Har en haug av mini dv kasetter med film av guttungen på som jeg gjerne hatt over på dvd eller hardisk. Noen som vet hva jeg trenger for og gjøre dette selv? Endret 5. mars 2011 av sierra93 Lenke til kommentar
xxxrated Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 (endret) Du kan buke Windows movie maker å importere (capture) filmene inn på harddisken via USB. Har du Sony kamera må du regne med at USB ikke virker, men du må benytte Firewire (IEEE1394). Du har også forskjellige videoredigeringsprogrammer som Pinnacle Studio, Sony og mange flere som kan brukes. Det er forøvrig ganske tidkrevende å importere filmer ; 1 time film = 1 time import. Filmene tar også ganske stor plass på harddisken, 1 time blir kansje 15 GB på beste oppløsning (anbefales om du skal bruke harddisken som sikkerhetskopi) Endret 5. mars 2011 av xxxrated Lenke til kommentar
sierra93 Skrevet 5. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2011 Det er såpass ja trodde det var som og kopier f.eks to filmer Lenke til kommentar
sierra93 Skrevet 6. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2011 Kamera er av typen JVC mini dv pal modnr. grDVM5 Lenke til kommentar
sierra93 Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 Da har jeg vært og kjøpt ledning til kamera,og lastet ned et redigerings program Koblet i kablen men det skjer ikke noe finner ikke kamera på dataen,kablen er en firewire fra 4 til seks pin. Hva gjør jeg for og finne det på maskinen? Lenke til kommentar
xxxrated Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Hvis du kopler til kameraet og har det påslått i avspillingsmodus når du har funnet "capture" i redigeringsprogrammet så skal programmet gi deg valget (dvs det finner kameraet som er tilkoplet; ditt kamera, web kamera osv.) Kameraet skal normalt starte av seg selv når du trykker på "opptak" i programmet. Lenke til kommentar
sierra93 Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Da fikk jeg de inn på dataen men når jeg brenner de til dvd så ser på opptaket på dvd spilleren så hakker bilde men lyden er der. Altså det kommer bilde i to sek og borte i to sek sånn går det hele tiden noe jeg kan gjøre her? Ser filmene ligger i avi format Lenke til kommentar
xxxrated Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Det problemet har ikke jeg erfart. Hvis du ser selve "råfilmen" på PC'en (med windows media player e.l)- hakker denne også? Da kan det være grunn til å tro det har vært problemer med overføringen fra kameraet. Hvis det bare er DVD filmen som hakker kan du prøve å se filmen på PC'en eller en annen DVD spiller - hakker det da også? Det er ikke alle DVD spillere som tar alle format skikkelig. Lenke til kommentar
sierra93 Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Hakker ikke på dataen nei kunn når jeg får det over på dvd Vei ikke hva jeg skal komprimere med for og få mindre filer har ca 4 timer med masse små opptak så det brukte sinnsykt mye plass på pc når jeg fikk det dit. Endret 8. mars 2011 av sierra93 Lenke til kommentar
sierra93 Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 (endret) Ingen som vet om et godt komprimerings program jeg kan bruke. Og et brenner program gjerne gratis. Vet ikke hvordan det bllir jeg men det er massse små snutter hadde vært fint og fått de sammenhengende Endret 9. mars 2011 av sierra93 Lenke til kommentar
xxxrated Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Du kan bruke Windows Movie Maker som allerede skal være på PC'en din (hvis du bruker Windows). Her kan du velge størrelsen på klippene, du kan ta alle klippene å lage en film, du kan legge til musikk eller annen lyd, du kan klippe bort uønskede scener, mao et tålig bra prgoram. Hvilket program brukte du for å overføre filmene? Dette kan sikkert også gjøre alt ovennevnte. Jeg bruker Pinnacle Studio, som er supert men det er ikke gratis. Har du fått bukt med hakkingen på filmene? Evt forsøkt å se den på en annen spiller? Lenke til kommentar
sierra93 Skrevet 10. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Du kan bruke Windows Movie Maker som allerede skal være på PC'en din (hvis du bruker Windows). Her kan du velge størrelsen på klippene, du kan ta alle klippene å lage en film, du kan legge til musikk eller annen lyd, du kan klippe bort uønskede scener, mao et tålig bra prgoram. Hvilket program brukte du for å overføre filmene? Dette kan sikkert også gjøre alt ovennevnte. Jeg bruker Pinnacle Studio, som er supert men det er ikke gratis. Har du fått bukt med hakkingen på filmene? Evt forsøkt å se den på en annen spiller? Har testet på 3 spillere med samme resultat jeg satte plugg rett i kamera og lastet de inn på pc Har klippene på pc nå og drar de over til brenneprogram og komprimert med video to flach konverter nå ligger de i avi format, men det er 47.9gb så de er litt store,men hvis jeg kjører de ned blir det dårlig kvalitet på de da? Hva skal jeg forminske de med?Hvilket brenne program? Jeg brukte windows movie maker nå funker greit men når jeg brenner filmen over til dvd nå så er den ferdig på 30 sek og når jeg satt i filmen i dvd spilleren så finner den ingen data på dvd.selve filmen er på 110 kb Endret 10. mars 2011 av sierra93 Lenke til kommentar
xxxrated Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Hvis det er ca 4 timer totalt med filmklipp så stemmer det nok med størrelsen. Kvaliteten blir dårligere hvis du reduserer den, men jeg anbefaler ennå en gang å beholde høyeste kvalitet for evt senere redigering/behandling. Hvorfor ikke kjøpe en ekstern harddisk så kan du bruke den som sikkerhets kopi i tillegg til kassettene. Det burde du uansett ha til bilder og slikt. Uansett, jeg vet ikke helt hva du gjør feil under brenningen. Normalt skal brenneprogrammet gjøre om filene slik at de blir perfekt for en DVD. Hva om du prøver på nytt under kategorien "Foto og video", det kan hende du finner ekspertisen der som kan gi deg svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå