Gå til innhold

Stille PC 13K, Intel 2600K

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe ny PC hvor som jeg skal bruke til musikkredigering. Vil for det meste gå i programmet Pro Tools 9.

PC'en må være stillegående, rask og pålitelig. Skal overclocke også.

Delene jeg hadde tenkt meg er:

INTEL 510 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 34NM RETAIL

CORSAIR AX 850W PROFESSIONAL SERIES MODULAR PSU

ASUS P8P67 PRO REV 3.0 P67 S-1155 ATX

INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155

CORSAIR 16GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (4X4GB)

MICROSOFT WINDOWS 7 PROFESSIONAL 64-BIT ENG DVD#OEM

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK

NOCTUA NH-C14 S-1155/1156/1366/AM3

WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 1TB 7200RPM SATA/600 64MB

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART

FRACTAL DESIGN SILENT SERIES 140MM 9DB RETAIL

Totalt blir det ca 13000. Skjermkort har jeg fra før av og det jeg tenker å bruke er ett Nvidia Quadro FX580.

Noen innspill/tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klippet fra Nvidia:

Maximum Power Consumption 40W

Tipper oppsettet ditt vil trekke maksimalt 200W og en PSU på 400W vil være passe. Skal du absolutt ha en Corsair AX, så kan du like godt ta den minste og spare 150 kr der.

Ville også sjekket pris på EVO og DeLuxe HK'ene til Asus. De ser ut til å være billigere enn PRO.

Lenke til kommentar

Ja ser den, tror jeg går for en CM Silent Pro Gold 600W istedenfor. Blir litt billigere da!

EVo og Deluxe er dyrere enn Pro versjonen, og jeg trenger ikke noe mer enn Pro Rev 3.0 :)

Hvor så du at de var billigere?

Lenke til kommentar

Asus P67 hovedkort kan kun styre viftehastigheten til 4 pins pwm vifter for cpu, så kjøleren vil gå på maks rpm hele tiden. Ville skiftet hovedkort til MSI P67A-GD65 B3 om du er opptatt av å ha det så stille som mulig.

Ellers lager WD Black disker en del vibrasjonsstøy, men det er lett å fikse med strikkoppheng...

Lenke til kommentar

Okey, men er ikke det mulig å gjøre noe med, med en viftekontroller?

Jo da. Det følger jo med en med kabinettet du har valgt også. Syns bare det er mer praktisk med dynamisk viftestyring

Vibrasjonsstøy ja, hvordan gjør man det med strikkoppheng? Link?

Sjekk ut denne tråden hos spcr.

Edit: Eventuelt kan du kjøpe en Sunbeam Harddisk Silencer

Endret av Philophobe
Lenke til kommentar

Ja ser den, tror jeg går for en CM Silent Pro Gold 600W istedenfor. Blir litt billigere da!

EVo og Deluxe er dyrere enn Pro versjonen, og jeg trenger ikke noe mer enn Pro Rev 3.0 :)

Her er DeLuxe priset fra 1107 og EVO fra 1181. De er riktignok ikke på lager enda.

http://www.prisjakt.no/category.php?l=s66267879

Du kan jo også vurdere en NZXT Hale90, de fås i 550W (ikke modulær) og 650w (modulær). De skal avgi noe mindre støy enn CM og koster omtrent det samme. FSP Aurum 400W er også et alternativ, men det erbare Pixmania som selger den. Det var forøvrig en test av 600W i samme serie på HW.no. Den støyer nok noe mer enn NZXT, men koster bare 487. Den er også noe begrenset mhp kontakter, f.eks 4 sata.

http://www.prisjakt.no/category.php?l=s66801019

Lenke til kommentar

Her er DeLuxe priset fra 1107 og EVO fra 1181. De er riktignok ikke på lager enda.

http://www.prisjakt.no/category.php?l=s66267879

Du kan jo også vurdere en NZXT Hale90, de fås i 550W (ikke modulær) og 650w (modulær). De skal avgi noe mindre støy enn CM og koster omtrent det samme. FSP Aurum 400W er også et alternativ, men det erbare Pixmania som selger den. Det var forøvrig en test av 600W i samme serie på HW.no. Den støyer nok noe mer enn NZXT, men koster bare 487. Den er også noe begrenset mhp kontakter, f.eks 4 sata.

http://www.prisjakt.no/category.php?l=s66801019

Hvis du sjekker lenkene, ser du at det ikke er de som koster det. Laveste pris på Deluxe er rundt 1600. Pro er billigst.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke sjekket lenkene, men ser at det er litt mismatch mellom liv og lære. Har PRO selv og ser ingen grunn til å kjøpe de nevnte til høyere pris. Kjører min 2600k på 4.7GHz og kunne sikkert gått høyere.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at jeg ikke har et bra lydkort allerede? Er veldig viktig at PC'en fungerer optimalt i og med at det er svært store prosjekter jeg holder på med, så derfor er dette veldig viktig.

Digidesign 003 rack+ fungerer veldig greit til mitt bruk og vil si at det er et lydkort i "toppklassen".

Lenke til kommentar

I forumet jeg linket til så sier eiere av samme kort det motsatte, men det kan jo være en misforståelse.

Voltkontroll på systemviftene funker. Er bare cpu_fan som ikke gjør det. Om du leser litt nøyere ser du at de som kan kontrollere hastigheten på cpu viften i tråden du linker til bruker pwm vifter der (eller ikke sier hvilken type de har)

Lenke til kommentar

Javisst, var litt kjapt ute der. Uansett er det strengt tatt ikke større problem enn å skaffe en sådan. Eller evt å koble cpu-viften(e) til en 3-pin på HK.

Edit: Eller skaffe en kjøler med 4pins vifter selvfølgelig.

Noctua C14 har jo en såkalt LNA og ULNA mode, Noctua. Vil det ikke fortsatt være mulig å stille inn dette?

Endret av boneraw
Lenke til kommentar

Nei, var kanskje ikke så lett å skjønne.

Det følger jo med 4 power adapters, c14. Men ser jo at det kan bli litt tungvint hvis en er nød til å bytte kabel for å endre på CPU fans. Ville det vært mulig å f.eks kjøpe en slik nzxt sentry 2. Eller trenger jeg da også en overgang for CPU fans?

Angående hovedkort. Burde jeg heller gå for Gigabyte? GA-P67A-UD4 Gigabyte

Vil det da fungere bedre med viftekontrollere? Noen som har noen mening om det?

Endret av boneraw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...