Gå til innhold

XP blir sikrere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor folk fortsatt bruker xp.

Det er feil. Hvis du, om du så bare har lest denne tråden om emnet, fortsatt ikke forstår hvorfor ganske mange bruker xp, så vil du ikke skjønne det.

Ok, det jeg ikke skjønner er hvorfor enkelte ikke ser nytten av å oppgradere til vista/windows 7 ved kjøp av et nytt system.

Å gå fra xp til windows 7/vista på et moderne system med 4+GB ram og mekanisk lagringsmedie var en mye større forbedring for meg enn å gå fra mekanisk lagringsmedie til ssd med windows 7. Har man en forutsigbart bruksmønster vil oppstart av programmer gå svært mye raskere. Hvorfor sløse ram ved å la den være ledig?

Lenke til kommentar

Hehe, er vel bare en stor bomm å gå fra XP til Vista. Da må det isåfall være til Windows 7.

Etter egen erfaring så har jeg hatt bare problemer med Win 7 når det gjelder blåskjermer. Da skiftet jeg enkelt og greit tilbake til XP og problemet løst. Nei men som jeg skrev nede på side 1 så støtter XP alt og er helt fantastisk OS.

Lenke til kommentar

Personlig må jeg bruke XP da jeg har en eldre pc, og Windows 7 liker ikke eldre skjermkort. Siden jeg fortsatt liker å spille spillene jeg har kjøpt gjennom de siste 15 årene, så må jeg også holde meg til XP på den stasjonære. Linux liker ikke skjermkortet jeg har, det fucker opp blandet annet viftehastigheten, som gjør kortet mitt ekstremt varmt om jeg skal spille.

Har hatt Windows 7 på laptopen , men jeg gikk fort over til Linux Mint der.

Når det gjelder autorun i Xp, er det alltid det første jeg deaktiverer med Powertoys For Windows Xp

Lenke til kommentar
mens Vista ser ut til å bli langt mer kortlivet.

Windows ME i penere innpakning. 8o)

Det kan forøvrig bli spennende med w8 og hva det vil gjøre for tablet-markedet.

Mer som windows nt 3.1, det var første versjonen av et helt ny kjerne, dette skapte problemer.

Men jeg fatter ikke hvorfor de ikke skrudde av den autorun for 8 år siden eller slik.

Er jo å be om bråk.

Lenke til kommentar
Det er feil. Hvis du, om du så bare har lest denne tråden om emnet, fortsatt ikke forstår hvorfor ganske mange bruker xp, så vil du ikke skjønne det.

Ok, det jeg ikke skjønner er hvorfor enkelte ikke ser nytten av å oppgradere til vista/windows 7 ved kjøp av et nytt system.

Ok, så du skjønner hvorfor folk fortsatt bruker XP, med unntak av de som kjøper nytt system?

Å gå fra xp til windows 7/vista på et moderne system med 4+GB ram og mekanisk lagringsmedie var en mye større forbedring for meg enn å gå fra mekanisk lagringsmedie til ssd med windows 7. Har man en forutsigbart bruksmønster vil oppstart av programmer gå svært mye raskere. Hvorfor sløse ram ved å la den være ledig?

Hva med de som har under 4 GB ram, Skjønner du hvorfor de fortsetter å bruke XP? Selv om PCen med under 4 GB ram er ny?

Hvis du kan svare ja på disse tre spørsmålene så har vi kommet langt fra det kategoriske sitatet du startet med.

Hva synes du om sitatet "If it aint broken, dont fix it"?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, så du skjønner hvorfor folk fortsatt bruker XP, med unntak av de som kjøper nytt system?

Hva med de som har under 4 GB ram, Skjønner du hvorfor de fortsetter å bruke XP? Selv om PCen med under 4 GB ram er ny?

Hvis du kan svare ja på disse tre spørsmålene så har vi kommet langt fra det kategoriske sitatet du startet med.

Det er ganske uvanlig å kjøpe pc idag uten 4GB ram. Å inkludere 4GB hadde vært 1. Prioritet om jeg skulle kjøpe et svært billig system.

Når det gjelder det sitat du nevner og har nevnt tidligere så mener jeg det er helt feil å bruke det i denne sammenhengen. NT 6.x er ikke en fiks av windows xp. Min core 2 duo cpu i laptopen min er jo ikke "ødelagt", men jeg har lyst til å oppgradere for det om. Vista og w7 har gir meg(og de aller fleste andre kan jeg tenke meg) så grunnleggende fordeler at jeg vil anbefale på det sterkeste å oppgradere. Sier ikke at xp er ødelagt.

Lenke til kommentar

poenget ditt var at du lurte på hva som var vitsen med å opptatere ett litt gammelt os. Gamle os er fortsatt i bruk vettu ;)

Jaja, jeg forstår at folk ikke ville bytte til Vista og beholde XP, men å beholde XP og ikke bytte til W7 er en annen sak xD

Det er en anen sak ja, men ikke all maskinvare er kompitabel med win7. og det er heller ikke alle programmer som er kompitable med det. Det er rett og slett noen som ikke kan oppgradere fra xp.

Jeg sitter her selv med både xp og win7. bruker xp på htpc'n siden jeg skulle spare penger til prosjektet, gadd ikke å cracke, så da brukte jeg min lisens jeg hadde liggendes. xp fungerer fint til den pc'ns bruk.

win7 er også brukbart, men jeg får ikke spilt eldre spill og slikt, som jeg fikk med xp. har også enkelte problemer med gamle programmer som var laget for xp. Windows 7 er et greit os det å, sier ikke at det er dårlig..

xp og win7 er to brukbare os..

Lenke til kommentar

Det er ganske uvanlig å kjøpe pc idag uten 4GB ram. Å inkludere 4GB hadde vært 1. Prioritet om jeg skulle kjøpe et svært billig system.

Når det gjelder det sitat du nevner og har nevnt tidligere så mener jeg det er helt feil å bruke det i denne sammenhengen. NT 6.x er ikke en fiks av windows xp. Min core 2 duo cpu i laptopen min er jo ikke "ødelagt", men jeg har lyst til å oppgradere for det om. Vista og w7 har gir meg(og de aller fleste andre kan jeg tenke meg) så grunnleggende fordeler at jeg vil anbefale på det sterkeste å oppgradere. Sier ikke at xp er ødelagt.

Det jeg mente med "If it aint broken, dont fix it" var hvorfor kjøpe ny hvis man har en PC som fungerer bra?

PCen og OSet man har vært fornøyd med i årevis blir jo ikke plutselig dårlig straks det havner noe nytt i butikkhyllene.

Det er utelukkende du som drar debatten over til ny PC og over 4 GB ram etter at du kom med uttalelsen "Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor folk fortsatt bruker xp." Akkurat som om folk MÅ kjøpe ny PC og MÅ ha over 4 GB ram og MÅ kjøpe nytt OS. Det er helt feil. Mange har PCer med XP fra 2010 eller tidligere som fungerer fint med XP.

Ikke glem at XP også støtter over 4 GB ram om man velger riktig utgave, akkurat slik man må velge riktig med Vista og Win7 også for å få støtte for over 4 GB.

Bare se litt på de svakeste maskinene på markedet så ser du at det tilbys maskiner med under 4 GB ram også i dag. Det er mindre enn ett år siden jeg kjøpte PC med 1 GB ram og den kunne bare oppgraderes til maksimalt 2 GB. Medfølgende OS var XP. For ordens skyld, det var ingen aldrende hyllevarmer jeg kjøpte. Det var en dagsaktuell modell som var på ukens tilbud på komplett. Jeg synes ikke jeg gjorde noe dårlig kjøp i forhold til markedet i fjor vår heller.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...