Gå til innhold

Nikon 35mm F1.8G-når bruker dere dette (DX-format)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Portsrett, landskap, bybilder?

Jepp! :yes:

Som Nautica viser med lenka til bilder tatt med samme objektiv, så kan det brukes praktisk talt alltid. Men, og det er alltid et men, du tar andre bilder enn hvis du hadde andre brennvidder.

Det er egentlig bare en ting å gjøre: sett det på kameraet og la alt annet utstyr bli igjen hjemme en uke (med mindre du skal ta bilder der du vet at du vil ønske andre egenskaper).

Eksperimenter, lek og bli kjent med det. Gå nærmere. Lek med fokus, fokuser på noe og sett objektivet i manuellfokus-modus og ta litt bilder uten å forandre fokuspunkt. Gjenta på ulike avstander. Lek med blenderen. Forresten, så jeg at du skulle la alt annet utstyr ligge igjen hjemme? Ta med et polariseringsfilter eller et gråfilter dersom du har, så kan du bruke f/1.8 selv i strålende vær. Gå nærmere, sa jeg det? Det er et godt råd. For hodeportretter: prøv veldig nær, og ikke så nær. Lek, lær.

Hvis du er vant til zoom, så kommer det til å være uvant, og litt vanskelig å se hva som er bra med fast brennvidde bortsett fra lysstyrken og muligheten for tynn dybdeskarphet. Tenk at siden du ikke har zoom, så må du finne på noe annet. Hva annet kan du gjøre for å fortelle om det du har rundt deg nå?

Siden du må tenke mer på hva du kan gjøre enn når du har zoom, så er det mer nærliggende å tenke ikke bare å gå nærmere, men også å komme ned, opp eller til siden i stedet for bare å ramme inn motivet med zooming. Men gi deg og 35mm'eren litt tid til å bli vant med hverandre, det er en prosess.

Ha det gøy, og lykke til! :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har en 35/2 som må kunne sies å være ganske lik 35/1.8 i bruksområde, den er mitt absolutte favorittobjektiv og brukes i alle situasjoner der de som er zoom-avhengige bruker en normalzoom (på dx). Har hatt flere forskjellige normalzoomer, inkl Sigma 17-70, Tamron 17-50 og Nikon 17-55, alle disse er solgt fordi ingen av dem kunne gjøre noen ting bedre enn 35/2'en, i tillegg til at de alle var dyrere, større, tyngre, mindre lyssterke og ingen hadde bedre optisk kvalitet enn 35/2'en.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flotte svar, takker, tror det blir et slikt på meg. Virkelig mange flotte bilder i den linken:-) Synes panoramabilder er spennende, dette skal være greit til den bruk også, selv om sikkert det ønskelige hadde vært mer vidvinkel for å slippe og overlappe så mange bilder med den usikkertheten som ligger i det....?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...