Bisarre Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Heisann folkens. Skulle gjerne visst verdien på en spole på kretskortet bak på en Seagate Barracuda 250GB SATA disk. Hvilken type disk ser dere her: På neste bilde ser dere hvilken spole det er snakk om... På vestre side av kortet er det to spoler med verdien 3R3... På høyre side er det en spole jeg ikke kan se verdien på. Disken fikk seg en smell, og slo istykker spolen. Skulle gjerne fått byttet den ut, så jeg kan hente ut data fra disken. På forhånd takk. Stig Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Last opp bildene en annen plass. Jeg får bare opp et flickr/yahoo innloggingsvindu for å kunne se bildene Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg ser heller ikke noen bilder, selv etter å ha logget inn. Forøvrig er 3R3 sannsynligvis en motstand med verdi 3,3 ohm. http://en.wikipedia.org/wiki/Resistor#SMD_resistors Kanskje det er motstanden i spolen. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Ingen som kan hjelpe med dette? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Kan bekrefte at det er spoler som er merket 3R3 på en tisvarende disk. Det skal antagelig bety 3.30 uH. http://www.susumu.co.jp/english/pdf/products-n06.pdf Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Case solved. :O) 2R2 er svaret. :O) Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Kan bekrefte at det er spoler som er merket 3R3 på en tisvarende disk. Det skal antagelig bety 3.30 uH. http://www.susumu.co.jp/english/pdf/products-n06.pdf Når du sier tilsvarende disk, mener du en lignende? Ikke nøyaktig samme type...? Fikk nemlig 2R2, fra en som hadde lik... Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Sliker kretskort blir byttet utrolig ofte, så det er mulig du har enten 2R2 eller 3R3, eller en helt annen spole. Det er umulig og si før du åpner disken Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Har en en Seagate 7200.8. Men kretskortet er helt tydelig et annet. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Er det spolen til høyre du har slått i stykker ? Den står garantert i forbindelse med en svitsjet spenningsregulator. Se om du kan finne navnet på regulatoren, den lille svarte chippen nedenfor spolen. Så søker du opp regulatorens datablad. Der finner du anbefalinger om spoleverdier. Finn en som passer og det skal nok virke. Normalt er det litt slingringsmonn. Alternativt: Finn ut hvilken utspenning regulatoren skal gi ut, og koble dette til kondensatorene vil venstre for regulatorchippen via en ekstern kilde. Endret 8. mars 2011 av Thorsen Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 Sliker kretskort blir byttet utrolig ofte, så det er mulig du har enten 2R2 eller 3R3, eller en helt annen spole. Det er umulig og si før du åpner disken Hmmm... Da trur jeg ikke du leste spørsmålet... :O) Komponenten er overflatemontert på kretskortet under disken. Trenger ikke åpne noe som helst. Jeg har fått slått av en bit fra den ene spolen, og klarer da ikke å lese hvilken verdi den skulle ha. Derfor jeg lurte på om noen hadde en lik disk, slik at jeg kunne få vite verdien på den ene spolen. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2011 Er det spolen til høyre du har slått i stykker ? Den står garantert i forbindelse med en svitsjet spenningsregulator. Se om du kan finne navnet på regulatoren, den lille svarte chippen nedenfor spolen. Så søker du opp regulatorens datablad. Der finner du anbefalinger om spoleverdier. Finn en som passer og det skal nok virke. Normalt er det litt slingringsmonn. Alternativt: Finn ut hvilken utspenning regulatoren skal gi ut, og koble dette til kondensatorene vil venstre for regulatorchippen via en ekstern kilde. Takker. :O) Da har jeg litt å snoke etter. :O) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå