gannestad Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Hadde Vista men har nå installert Windows7. Det var 2 partisjoner C. 250 GB og Recovery 8,6 GB. Formaterte Recovery og kalte den B. partisjon. Reduserte C. med 16 GB og ville legge det til den nye B partisjon og hadde tenkte bruke denne til bilder. Har nå disse 16 GB liggende som u tildelt. Denne B er tom og oppgitt som Ok (system, aktiv og primærpartisjon) C. oppgitt som Ok (oppstarts, sidevekslingsfil, krasjdump og primærpartisjon)Hva gjør en gamling nær de 80 for å få dette i orden. Er redd for å slette B, kan jeg bare gi den en ny bokstav. Første ledig er J.Takk for svar. Gannestad Dok1.docx Lenke til kommentar
Ballestikk Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Siden B er tom. Slettt B og legg til en ny partisjon med den resterende plassen som er utildelt. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Jepp du må slette B, ikke helt lett det her for du skulle helst ha hatt C foran B. Årsaken er at du kan ikke tildele plass foran C til en partisjon som kommer etterpå. Lenke til kommentar
gannestad Skrevet 6. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2011 Men kan jeg gi den B. partisjon en ny bokstav f.eks.H, og så slette den da? Jepp du må slette B, ikke helt lett det her for du skulle helst ha hatt C foran B. Årsaken er at du kan ikke tildele plass foran C til en partisjon som kommer etterpå. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Du kan ikke slette den partition som har bokstaven B:. B: er din system partition. Dvs. viktige boot filer for windows er i den, som dog er ikke på mange MB, dvs, du kan bruke 8GB til noe annet. Om du skal bruke den eller ikke er opp til deg. Du kan feks legge pagefile i den, eller noe annet. Men du kan forandre bokstav på den, helst til noe som S:. Det du har etter C:, kan du enten legge tilbake til C: eller lage en liten partition. Den kan faktisk være stor nok for å lagre, noe viktige dokumenter, drivere for din hovedkort og noe programmer, slik at den dagen du eventuelt installerer igjen - windows 7 , kan du lett få det viktigste for din maskin, uten å gå via andre lagringsmedia. Dvs. det blir som en liten lager- totalt uavhenging. Når det gjelder å ta bilder fra skjermen. Du har noe Snipping Tool i windows, som lagrer da bilder uten å trenge å paste i Word. Har du prøvd den.? Den er å finne i Accessories. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Print Screen knappen og liming in i MS Paint funker enda bedre. Word er ikke det ideelle for denne typen. Lenke til kommentar
Ballestikk Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Print Screen knappen og liming in i MS Paint funker enda bedre. Word er ikke det ideelle for denne typen. Snipping tool eller på norsk utklippingsverktøy mener jeg fungere bedre enn Prt Scr, da du selv kan velge hva du skal ha med og kan unlate alt unødvendig. Lenke til kommentar
gannestad Skrevet 6. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg blir helt svett jeg, men hvis jeg gir partisjonen B ny bokstav S, kan jeg da legge de utildelte 16 GB som ligger etter C inn i den gamle partisjon B som da heter S??? Du kan ikke slette den partition som har bokstaven B:. B: er din system partition. Dvs. viktige boot filer for windows er i den, som dog er ikke på mange MB, dvs, du kan bruke 8GB til noe annet. Om du skal bruke den eller ikke er opp til deg. Du kan feks legge pagefile i den, eller noe annet. Men du kan forandre bokstav på den, helst til noe som S:. Det du har etter C:, kan du enten legge tilbake til C: eller lage en liten partition. Den kan faktisk være stor nok for å lagre, noe viktige dokumenter, drivere for din hovedkort og noe programmer, slik at den dagen du eventuelt installerer igjen - windows 7 , kan du lett få det viktigste for din maskin, uten å gå via andre lagringsmedia. Dvs. det blir som en liten lager- totalt uavhenging. Når det gjelder å ta bilder fra skjermen. Du har noe Snipping Tool i windows, som lagrer da bilder uten å trenge å paste i Word. Har du prøvd den.? Den er å finne i Accessories. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Nei, det er ikke mulig å legge de utildelte 16GB i den gamle, fordi den C: er i mellom. De utidelte 16GB kan: -legges til C: -eller legges som en helt ny partition -eller mountes på den B: eller S: om du velger å kalle den. Å mounte de 16GB, betyr at du lager først en partition av de 16GB, med å høyreklikk på det utiltelte område..............men først se nærmare på det med å Klikk på Hjelp og Support som du finner i Start menu og skrive partition i Search felten (nr 3) og deretter skrive mount (nr 1) Vi kan bistå med mer, etter du har lest litt om det. Lenke til kommentar
gannestad Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 Jeg svetter fremdeles, men når jeg høyereklikker på utildelt kan jeg oprette et nytt enkelt volum,er det det jeg skal? Har så forsøkt å montere en stasjon og trodde at jeg kunne legge inn en tom mappe for bilder der, men det fikk jeg ikke til. Det beste er kanskje at jeg gir opp, bruker den partisjon som nå heter S til bilder med de vel 8GB jeg har der, og så legger det fradelte området på 16 GB tilbake til C. Skal jeg slette all Windows old som vist har fulgt med fra Vista. Takk for hjelpen så langt, og har noen råd jeg kan komme videre med er det fint, jeg har hittil lært veldig mye. VH gannestad Nei, det er ikke mulig å legge de utildelte 16GB i den gamle, fordi den C: er i mellom. De utidelte 16GB kan: -legges til C: -eller legges som en helt ny partition -eller mountes på den B: eller S: om du velger å kalle den. Å mounte de 16GB, betyr at du lager først en partition av de 16GB, med å høyreklikk på det utiltelte område..............men først se nærmare på det med å Klikk på Hjelp og Support som du finner i Start menu og skrive partition i Search felten (nr 3) og deretter skrive mount (nr 1) Vi kan bistå med mer, etter du har lest litt om det. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 Jeg laget noe bilder, slik at du ser på hvordan. Bilder fra 1-7 er når du skal lage en partition på de utiltelte 16GB Bilder mount1-mont6 er for når du skal velge å mount. Å mounte forutsetter at du har utført alt som vises på Bilder 1-7. Om du skal mount eller la det være som en egen partition, har ikke noe annet effect, enn at du ikke trenger å forholder deg til mer enn B: (S:) og C:, under på din Datamaskin. Å skifte mellom mount en partition og å vise som en selvstendig, kan forandres når som helst. Data som er skrevet på disken (bilder eller annet) påvirkes ikkke, dvs data blir ikke borte. For at du skal følge det som er vist på bilder (mount1-mount6) , må du på forhånd lage en folder i B: (eller S:) kalt Bilder Lage en partition på det utildelt plass Vediene på bilder, vedrårende volume i MB, er på grunn av størrelse på min partition. For din del vil de være mindre, de blir fylt automatisk, så ikke tenk på det. I tillegg vises på bilder at utildelt plass er i starten på min disk, men hos deg er selvfølgelig på slutten. Mount den partition som du allerede har laget 1 Lenke til kommentar
gannestad Skrevet 7. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2011 (endret) Litt svett ble jeg da igjen, men fulgte oppskriften og det gikk såvidt jeg forstår. Men partisjon S: har fått ei mappe med navn Bilder, den er så stor som den fradelte partisjon var, men ser jeg på datamaskinbehandling så ligger gannestad som en primærpartisjon etter C. men de 8 GB som fortsatt er partisjon S kan jeg kanskje bruke til hva jeg vil, eller kan de fylle opp i gannestad? Dumt spørsmål, men dette gikk bra og mange takk for hjelp. VH Gannestad Fjernet unødig og ødelagt sitering. Moderator Endret 7. mars 2011 av Hårek Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 7. mars 2011 Del Skrevet 7. mars 2011 I datamaskinbehandling vil du se: Den S: partition Den C: partition og den gannestad partition uten bokstav. men under Datamaskin (fra start menu) vil du se bare den S: og den C:. I S: kan du lagre ting som vanlig, og skal fylle opp de 8GB som er plass til. Men alt du lagrer i S:\Bilder blir faktisk skrevet på gannestad, og vil være der. S:\Bilder er som et link egentlig. Det virker som du har fått det til. Det som kanskje mangler enda er: Om du høyre klikk på Bilder i S:, vil du kunne velge å inkludere i Bibliotek. Da blir det lettere for deg å lagre bilder og annet du vil. Vedlegger en bilde om det: Lenke til kommentar
gannestad Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Det gikk flott alt sammen og hjertlig takk for all hjelp. VH Gannestad I datamaskinbehandling vil du se: Den S: partition Den C: partition og den gannestad partition uten bokstav. men under Datamaskin (fra start menu) vil du se bare den S: og den C:. I S: kan du lagre ting som vanlig, og skal fylle opp de 8GB som er plass til. Men alt du lagrer i S:\Bilder blir faktisk skrevet på gannestad, og vil være der. S:\Bilder er som et link egentlig. Det virker som du har fått det til. Det som kanskje mangler enda er: Om du høyre klikk på Bilder i S:, vil du kunne velge å inkludere i Bibliotek. Da blir det lettere for deg å lagre bilder og annet du vil. Vedlegger en bilde om det: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå