Gå til innhold

Mindfulness og bok anbefalinger om dette temaet.

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt sikker på om dette er rette delen av forumet å spørre om, men admin på bare flytte posten om h*n er uenig med meg.

Jeg har lest om meditasjon og spesielt mindfulness i det siste. Og jeg synes dette er utrolig spennende og bra, jeg har prøvd å praktisert det i en uke, jeg føler forskjell, men er usikker på om dette er noe jeg innbiller meg eller om det faktisk fungerer. Alt jeg har lest er på nettet så det er ikke veldig lange og utdypende artikler, men det er en start. Det jeg lurte på her er, noen som kan anbefale meg noen bøker om mindfulness / meditasjon?

Jeg har sett et foredrag om mindfulness fra Jon Kabat-Zinn, en fyr jeg fikk sansen for. Derfor tenkte jeg å kjøpe en bok fra han, det jeg lurte på er bøkene hans bra og noen som har erfaringer med disse? Jeg er såklart åpent for andre bokanbefalinger.

Mitt andre spørsmål handler om mindfulness. Om jeg har forstått dette riktig så handler det om å prøve å være tilstede ikke fysisk, men pyskisk hele tiden. DVS være mer bevist på hva slags handliger man gjør i hverdagen og hvordan ting føles på kroppen?

Takker for svar, og ikke slakt meg om jeg har postet på feil del av forumet :)

Endret av Sno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visse ting bør også sies.

Mindfulness er meditasjon i en mer aktiv form, både persepsjonelt og fysisk.

De fleste gir opp etter en stund, enda de prøver iherdig og kjøper bøker etc.

Hvis du går rundt og prøver å kjenne om du føler noe som et resultat av kun en ukes meditasjon, har du misforstått.

Å meditere er hardt. Virkelig. Å opprettholde en slik vane og praktisere det på riktig måte krever en del mental viljestyrke. Er det verdt det? Ja. Når kan du forvente resultater? Om en lang stund. Mesteparten fram til det punktet er et resultat av placebo fordi man har lest for mye om hvor fantastisk og befriende østens spirituelle tradisjoner er.

Skal du bry deg om noen av disse tingene?

Nei.

Og ikke les Eckhart Tolle. Les den enkleste og beste introduksjonen du finner og ikke noe mer. Så klart, søk etter tips og alt slik, men om du lar deg selv fylles av forventninger og forestillinger er du allerede på god vei til å feile.

Du bør lære om alle de vanlige nybegynnerfeilene og grunnene til at folk gir opp. Om du skal temme et sinn som er vokst opp i dagens travle samfunn, kan du vedde på at det kommer til å kjempe imot.

Old habits are hard to kill.

Er jeg en ekspert?

NEI

http://zenhabits.net/meditation-for-beginners-20-practical-tips-for-quieting-the-mind/

Endret av isaac elric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant det ut at alt var placebo. Jeg er motivert for det, faktisk mer motivert til det nå enn jeg var før, siden det er morsommere å jobbe litt for ting enn å få det til etter 1 uke.

jeg startet på en lydbok fra jon kabat zinn som heter mindfulness for beginners. Der går han for seg alle de klassiske feilene som folk gjør og ting de tror når de starter med dette. Derfor har jeg nedprioritert meditasjonen og vil ta til meg mer stoff om mindfulness. Jeg prøvde så smått i går og fant ut at det var j*vlig vanskelig. Men, alle må starte et sted.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker deg lykke til, og håper inderlig at du får det til. Om du etterhvert klarer å få til en god vane og klarer å opprettholde den over en lengre periode, så må jeg bare innrømme at jeg både respekterer og misunner deg.

Helt ærlig tror jeg det er lettere å ha kontroll over den eksterne verden enn det er å ha kontroll over sitt eget sinn.

En viktig ting du bør huske på er også at viljestyrke er en muskel som må trenes. Psykologiske studier viser dette, så det er nok i din beste interesse å starte smått. Ta f.eks. en kort gåtur hver dag hvor du praktiserer mindfulness. Starter du for brått kan du fort bli irritert og dermed gi opp.

Have patience, young padawan. Hahaha :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...