Gå til innhold

Innrykk og dimming i Sjøforsvaret

Pleya

Anbefalte innlegg

Da er det omsider sesjon på torsdag, og jeg vet hva jeg vil i førstegangstjenesten. Vil helst inn i juli/august med tanke på skole året etter, eller eventuellt BS eller KS.

Jeg vil i Sjøforsvaret, og er klar over innrykkene i juli, september, januar og mars. Men om juli-innrykket er fylt opp, noe jeg er forberedt på at det kanskje er i og med at flesteparten av årskullet mitt nå har vært på sesjon, lurte jeg på en del rundt september-innrykket.

Om man skulle komme inn i september, vil man da dimme i tide før skolestart på universiteter og høgskoler, eller vil man ikke rekke dette? Vet at avdelinger i sjø dimmer til forskjellige tider, men kan det tenkes at noen kanskje dimmer i midten av august?

Har hørt om en ordning hvor noen får perm for å dra på skolestart, men usikker på hvordan dette fungerer.

Ellers kjenner jeg en 91-kar som var på januar-innrykke som sa jeg burde velge alt annet enn juli-innrykket da det er fler jenter enn på de andre innrykkene. Han mente jeg ville få et bedre minne fra rekrutten om jeg gjorde dette (vet ikke hvor sant han sankker eller hvordan han oppfatter dette, men han preika mye drit om jentene i troppen sin :p). Noen erfaringer?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan søke om å få dimme tidligere pga skole. Dette går som regel helt fint, og skal du inn i september lar det seg nok godt gjøre.

Det med jenter i troppen er både pluss og minus. Akkurat som med gutter er det noen jenter som er flinke og gir gass, mens andre er mindre flinke og er rett og slett noen slappfisker.

Lenke til kommentar

Du kan søke om å få dimme tidligere pga skole. Dette går som regel helt fint, og skal du inn i september lar det seg nok godt gjøre.

Det med jenter i troppen er både pluss og minus. Akkurat som med gutter er det noen jenter som er flinke og gir gass, mens andre er mindre flinke og er rett og slett noen slappfisker.

Men om jeg dimmer før denne tida, får jeg da godkjent førstegangstjeneste? Vil inn i HV innsatsstyrke etter førstegangstjeneste, vil tidligere dimming ha noe å si?

Lenke til kommentar

Var på sesjon i dag, og har fått tjeneste i Sjøforsvaret fra September 2011. Spurte om akkurat det med videre studier, og da sa offiseren at tjenesten ville være ferdig i august, og hvis det ble noe problem så var det bare å søke for å dimme tidligere. De tar hensyn til studier.

Lenke til kommentar

Universiteter og høyskoler begynner vel i begynnelsen av september, og om du har innrykk i midten av september, kan du dimme inntil 6 uker før du hadde innrykk året etter. Altså må du fullføre minst 46 uker av førstegangstjenesten, og du får kun dimme før det har gått ett år på grunnlag av at du skal begynne på utdanning og har fått studieplass. Om du da blir innkalt i september og vil begynne å studere året etterpå, burde ikke det være noe stort problem.

Edit: Leste ikke alt så visste ikke at du kom inn i juli, men om det er noen så lurer, vet de det hvertfall.

Endret av AHP3475
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...