toreae Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 Jeg mener mindre fortenning. Ja, man får mer krefter med mer fortenning, da bilprodusentene legger inn en sikkerhetsmargin for å unngå tenningsbank. Det blir noe annet når en antenner luft/bensin/knallgass. En luft/bensin blanding brenner mye saktere enn en luft/bensin/knallgass blanding. Knallgass brenner fortere i utgangspunktet og er i gassform mens bensinen er i dråpeform, knallgassen omslutter alle bensindråper og antenner bensinen fra alle kanter, forbrenningen blir mer komplett og foregår hurtigere. Dette betyr at man får et kortere, men likevel mer energirikt slag mot stempelet. All bensin som forbrennes før stempelet når TDC er tapt energi og når man da kan flytte tidspunktet denne energien frigjøres på til nærmere TDC betyr det at det er mer energi igjen til å drive stempelet nedover å skape arbeid. Mesteparten av gevinsten hentes slik. Det er også gjerne 1-3% uforbrent bensin som blir utnyttet. Samlet sett betyr dette 15-20% besparelse av drivstoff. Snakker du mot deg selv her? Trodde prinsippet med bensinmotor var at forbrenningen skulle være lik på begge sider av TDC. Lenke til kommentar
Unrestrained Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 (endret) Snakker du mot deg selv her? Trodde prinsippet med bensinmotor var at forbrenningen skulle være lik på begge sider av TDC. Nei, ideelt sett skulle forbrenningen hendt øyeblikkelig 15 grader ATDC (husker ikke helt nøyaktig) når råden står i best arbeidsvinkel, men forbrenningen tar tid og defor antennes blandingen 10-20 grader BTDC og er ikke ferdig før 20-25 grader ATDC. Når man korter ned forbrennigstiden og fokuserer energien rundt 15 grader ATDC vil man utnytte brenselet bedre... Endret 5. mai 2013 av Unrestrained Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå