Gå til innhold

Mike Ruppert, End of Oil.


Anbefalte innlegg

Heisann folkens,

 

Jeg er nokså ny her på forumet, håper jeg tar dette opp i riktig avdeling :p

 

Jeg er over gjennomsnittet interessert i dette med peak oil og hva slags implikasjoner det egentlig har for oss. Det er noe jeg tenker over når jeg går å handler i butikken, kjører bilen min og alt annet man tar for gitt.

 

Er mange eksperter på teamet, og det er mange meninger, noen bedre enn andre. Bare tenkte det kunne vært morsomt å ta en diskusjon om teamet, høre hva folk har å si om det og hva de tror vil skje framover.

 

Ifølge han Mike Ruppert her, så er han en som tror hele verden er på vei rett ned i dass, "We are peak everything" som han nevner i filmen Collapse, som forøvrig jeg anbefaler alle å se! Det er klart at denne mannen er smart, han har forutsett utrolig mye som har skjedd de siste årene, og han treffer på nesten alt han spår. Så han er et friskt pust i en verden med gale konspirasjonsteorister.

 

Noen som har noen interessante meninger om temaet? Som Mike Ruppert her sier, og det vet jo alle, så har vi hatt en enorm vekst de siste 150 årene, men de siste årene nå så har vi stoppet litt opp og svinget litt opp og ned.. Han mener vi kommer til å svinge opp og ned litt til, før det til slutt daler rett ned.

 

Så, tanker om framtiden anyone? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I alle tusen år har folk trodd at dommedag var nær. Hva er det som gjør at akkuratt vi skal oppleve noen dommedag som alle andre før oss har trodd de skulle oppleve?

 

Og hva er kollaps, kollaps i et system vi selv har skapt? Da må vi vel like lett kunne endre på det også ettersom det kun er luft.

 

Slik gnåling som det er om oljen har det vært i alle år (minst 25 år), det samme med miljøet (eller rettere sagt co2) bortsett fra at det nå har blitt "moderne" og populært å gnåle om det... og se hva det gjør med prisene. Innen oljen tar slutt så har vi for lengst funnet andre måter å transportere oss selv og varer på.

 

Mike Ruppert har tjent sine millioner på gnålingen sin, det betyr ikke at det er noen sannheter i det han spår. Han bare vet at folk elsker å lese om slikt fordi hvis deres lykke ikke går i oppfyllelse, så er det en egen lykke å se andres gode liv gå i dass.

 

Så er det en ting du burde vite og det er at penger er ALT. Folk snakker om at ting ikke kan kjøpes for penger, men det er jug. ALT kan kjøpes for penger, absolutt ALT. At folk sier at lykken ikke kan kjøpes for penger betyr at de ikke har penger på samme måte som noen sier at det er det på innsiden som teller, så er de mest sannsynlig mindre pene.

 

Skal man lære noe av livet så kan man ikke løpe rundt med øynene lukket.

Endret av NicolasDarvas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han advarte folk med den største finanskrisen siden 1930 tallet, altså 2008-krisen. Dette beskrev han i 2005, hva som kom til å skje i nokså gode detaljer. Var ingen politikere som advarte noe såvidt jeg vet i hvert fall.

 

Og du sier vi lett kan erstatte vårt system som bare er luft.. Det er jo noe forbanna vås når vi prater om olje i hvert fall, menneskeheten er ikke bærekraftig uten olje. Og ingenting som har kommet fram i lyset i dag kan erstatte olje.

 

Og grunnen til at man skal ta Peak oil alvorlig kontra andre dommedagsteorier er at dette baserer seg på harde fakta! Og som du sier, penger er alt i dag. Men de pengene er knyttet opp til olje og annen energi, uten olje er ikke penger verdt en dritt!

 

Syns du avfeier det litt for lett. Mulig han har tjent sitt, men han gir mye tilbake for de pengene han får inn. Uansett, blir spennende å se hva som skjer i framtiden.

Lenke til kommentar

Det er MANGE som advarte mot finanskrisen. Som i 1930 som i 2008.

 

Hvis det akkuratt nå ikke var en dråpe med olje igjen, så hadde det vært et problem. Men det er desverre en god del år igjen før det skjer og innen den tid har vi som sagt funnet andre løsninger.. som t.o.m er bedre og vi er godt på vei allerede.

 

At penger ikke er en dritt uten olje kan du dra tilbake til middelalderen og se om du får til å stemme.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Ja, greit, si jeg overstatet noen av de punktene..

 

Dårlig formulering på det med penger og olje.. Det jeg prøvde å si var at den økonomien vi har i dag, og det samfunnet som eksisterer er knyttet til olje. Ingenting er bærekraftig uten oljen, men vi får håpe som du nevner, at det blir en grei overgang.. Men jeg personlig tror det blir tøft.

 

Jeg er veldig spent på hva som skal ta over for oljen, veldig spent på de alternativene du hinter til her. Jeg har ikke hørt noe overbevisende i hvert fall.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Min professor i samfunnsøkonomi mente at landet vil komme til å tilpasse seg dersom oljen forsvinner. Det er visst også blitt spådd, feilaktig, at oljen kommer til å ta slutt mange ganger. Men, ingen ser ut til å vite når det er tomt.

 

Jeg vet ærlig talt ikke om jeg orker å lese meg opp i peak-oil. Hva er de korte trekkene?

Lenke til kommentar

Penger er egentlig en (fremtidig) fordring på arbeid. Arbeid er lik energi. Ergo er energi lik penger.

 

Mindre energi er lik mindre penger og mindre verdiskapning = mindre energi og ressurser som skal fordeles på like mange mennesker.

 

Olje er som å ha milliarder av slaver som arbeider mer eller mindre gratis for oss. Disse slavene pumpes ut under ørkensanden i f.eks. arabiske stater. Hva skjer når det blir mindre slaver? Og hva skjer hvis disse slavene ikke erstattes med andre slaver?

 

Hvor skal energien komme fra når energi fra olje/gass blir mindre og mindre?

 

Hvis man ikke klarer å finne energikilder som erstatter bortfall av flytende hydrokarboner vil hele verdens økonomi stagnere og gå nedover til vi finner en erstatning...

 

Noe annet er det økonomiske systemet som er designet til å vokse med en viss prosent hvert eneste år. Dette kalles eksponentsiell vekst, og vil på et sted som har grenser (jorden) stoppe opp på et tidspunkt.

 

Måten vi lever på og styrer økonomien er altså i utgangspunktet designet for å forbruke alle jordens ressurser helt til vi når taket... Deretter går det nedover..

Lenke til kommentar

Min professor i samfunnsøkonomi mente at landet vil komme til å tilpasse seg dersom oljen forsvinner. Det er visst også blitt spådd, feilaktig, at oljen kommer til å ta slutt mange ganger. Men, ingen ser ut til å vite når det er tomt.

 

Jeg vet ærlig talt ikke om jeg orker å lese meg opp i peak-oil. Hva er de korte trekkene?

 

Peak oil er igrunn et ganske omfattende tema, men enkelt sett kan du se på det som når forsyning ikke klarer å møte etterspørsel. Og uansett hvor mye penger oljeselskapene bruker på oljefeltene sine, så vil de ikke klare å produsere mer olje enn den dagen de nådde peak.

 

USA nådde peak på 70-tallet, Norge nådde Peak oil i slutten av 1999 med ca 6 millioner fat om dagen (husker ikke eksakt) og i dag produserer vi rundt 2 millioner fat.

 

Det gjøres også i dag mindre funn, dvs det blir ikke funnet mer olje enn det som brukes. Som igjen betyr at vi lever på lånt tid.

 

Jeg kunne skrivd en avhandling på dette, men vi lar det være med det.

Lenke til kommentar

Ja, jeg kan se at det blir et problem dersom etterspørsel er betydelig større enn tilbud. Dette vil føre til prisøkninger og sannsynligvis vil olje bli utenfor rekkevidde for mange før det til slutt går tomt. Spørsmålet imidlertid om vi har klart å finne andre kilder til energi og brennstoff innen den tid? Det finnes jo syntetisk olje som kan lages ut av blant annet kull?

 

Jeg mener også å ha hørt at oljeproduksjon har blitt satt ned med vilje, for å øke fortjeneste samt å spre oljeformuen utover en lengre tidshorisont.

Lenke til kommentar

Mulig den har blitt satt ned med vilje til en viss grad, men om du finner fram tall på de største norske oljefeltene så tror jeg det er mest tvunget. De Norske kjempene som Statfjord, Gullfaks og Oseberg osv er nærmest tømt i forhold til hva de var. Norge vil være en olje og gassnasjon i lang tid, men det vil hele tiden minke og vi blir mindre og mindre.

 

Men er egentlig mest spent på hva som skjer på verdensbasis med samfunnet når ting begynner å dale og vi ikke klarer å levere nok. Blir nok mye dyrere å leve i hvert fall, det er sikkert :)

post-231698-0-16524200-1299340416_thumb.png

Lenke til kommentar

Det er jo gass og kull igjen da, så har en jo kjernekraft som etter det jeg har forstått kan holde det gående i ganske mange år. Fly og slik kan gå på biodrivstoff. Dessuten når oljen blir dyrere så kan andre energikilder som ikke er konkuransedyktige i dag (vindkraft, solenergi) bli det. Det burde være mulig å hente ganske mye mer ut av solenergien.

 

Så kan bilene bli lettere, det er meningsløst at en skal bruke energi på transportere 1000+ kg som ikke er nyttelast bare for å frakte seg selv fram og tilbake et sted...

Lenke til kommentar

Typisk nye medlemmer. Jeg skjønner at du hører på den fyren og han virker veldig overbevisende. Men ikke glem at du ikke har så mye kunnskap rundt økonomi/politikk og skal dermed ikke tro på det første du hører og tro at alt han sier er sant. Jeg tror egentlig ikke noe på at han visste om finanskrisen. Han har vel snakket om en stor krise for lang tid, og hvis du alltid mener det vil bli en krise, så vil du en dag ha korrekt. Ga han korrekt begrunnelse?

 

Den eneste jeg vet om, som har har spådd korrekt om finanskrisen før det skjedde er Mises og de er liberalister. De snakket om bankene som har altfor usikre lån og mener at staten skal gjøre nesten ingenting. Har de rett i alt de sier? Hele poenget hans er feil og peakoil dommadagsteorier vil ta feil. Det er fordi premissene deres er feil.

 

1. Oljen blir borte om 5-10 år.

Feil, det er mye olje igjen. Det er olje som ikke har blir hentet opp, det er olje som ikke har blitt funnet, og det er oljesand, det er til og med mulig å bruke biomasse som egentlig er akkuratt det samme. Det som vil skje er at oljen vil bli dyrere og presse forbrukerene til å finne alternativ drivstoff til bilen.

 

2. Vi er ekstremt avhengig av oljen.

Feil, det finnes mange alternativer. De er i dag for dyre iforholdtil oljen, men sikkert ikke i fremtiden. F.eks. en bil kan gå på biomasse, støm, og hydrogen. Vi kan få strøm fra kull, gass og fornybar energi. Fly er litt vanskligere, men det vil være nok olje igjen for dem. Plastikk er det nok olje for. Vi er ikke så avhengig som du tror vi er.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Typisk nye medlemmer. Jeg skjønner at du hører på den fyren og han virker veldig overbevisende. Men ikke glem at du ikke har så mye kunnskap rundt økonomi/politikk og skal dermed ikke tro på det første du hører og tro at alt han sier er sant. Jeg tror egentlig ikke noe på at han visste om finanskrisen. Han har vel snakket om en stor krise for lang tid, og hvis du alltid mener det vil bli en krise, så vil du en dag ha korrekt. Ga han korrekt begrunnelse?

 

Den eneste jeg vet om, som har har spådd korrekt om finanskrisen før det skjedde er Mises og de er liberalister. De snakket om bankene som har altfor usikre lån og mener at staten skal gjøre nesten ingenting. Har de rett i alt de sier? Hele poenget hans er feil og peakoil dommadagsteorier vil ta feil. Det er fordi premissene deres er feil.

 

1. Oljen blir borte om 5-10 år.

Feil, det er mye olje igjen. Det er olje som ikke har blir hentet opp, det er olje som ikke har blitt funnet, og det er oljesand, det er til og med mulig å bruke biomasse som egentlig er akkuratt det samme. Det som vil skje er at oljen vil bli dyrere og presse forbrukerene til å finne alternativ drivstoff til bilen.

 

2. Vi er ekstremt avhengig av oljen.

Feil, det finnes mange alternativer. De er i dag for dyre iforholdtil oljen, men sikkert ikke i fremtiden. F.eks. en bil kan gå på biomasse, støm, og hydrogen. Vi kan få strøm fra kull, gass og fornybar energi. Fly er litt vanskligere, men det vil være nok olje igjen for dem. Plastikk er det nok olje for. Vi er ikke så avhengig som du tror vi er.

 

Bra med kritiske synspunkter, tenkte å ta det opp her fordi det er helt klart noe som er i anmarsj. Jeg tror ikke vi går tom over natten, men så langt har vi klart og forsyne etterspørsel i verden, men det er flere ting som tyder på at der stopper det opp, om det ikke allerede har gjort det.

 

Så det jeg har skjønt er det skumle, er at vi ikke har noe som er effektivt som kan ta over når det begynner å dale, når veksten vil oppover. Men blir spennende å se.

 

Han har en konferanse i fra 2005, han snakket spesielt om USA, han sa at boligmarkdet kom til å kollapse og prisene ville falle 50% osv, mye rundt det. Også pratet han om at kredittgrensen var blitt nådd og at det kom til å gå i dukken. Ettersom jeg har skjønt så er det mye av det som skjedde i 2008.

 

Jeg har ingen super kunnskap i økonomi, det skal jeg si, men ser jo at det kan bli et problem. Ser den om at man kan prate om krise og til slutt så vil du jo få rett. Men han har hatt litt mer rett i det han sier enn mange andre. Derfor syns jeg han var litt mer interessant. For det er mange "spåmenn" der ute som er helt på viddene.

 

Uansett, interessant tema syns nå jeg. Og syns det absolutt er verdt en diskusjon da dette vil prege vår hverdag framover, blir spennende å se hvor godt vi tilpasser oss.

Lenke til kommentar

Er det ikkje tungtransporten og industrien som vil få størst problem når det ein gang byrjar å bli slutt på olja? Per i dag finnes det vel ikkje så mange lastebilar og lasteskip som går på biodrivstoff. No vil ikkje olja ta slutt om 5-10 år, så dei har framleis tid til å finne ei god løysing når den tid kjem. Her i landet er det dyrt å bygge togbaner, men i land med flatt landskap kan det være ei løysing som er ganske uavhengig av olje og gass.

Lenke til kommentar
Jeg er veldig spent på hva som skal ta over for oljen, veldig spent på de alternativene du hinter til her. Jeg har ikke hørt noe overbevisende i hvert fall.

 

Biodrivstoff?

Kunstig dyrket ræl?

Elektriske motorer?

Hva er egentlig så spesielt med oljen egentlig? "Peak Oil" sitt problem vil være at vi går tom over natten, noe som aldri skjer i virkeligheten. I virkeligheten vil vi aldri gå tom, fordi når oljemengden nærmere seg null ekstrapolerer prisen på olje like mye, derfor vil de siste dråpene være verdiløse fordi de er for dyre.

Nærmer vi oss, så får vi panik, og vi lager noe for å "erstate" oljen i de feltene som vi allerede ikke har erstatninger klare i.

Så jeg sier det igjen: Hva er så himla spesielt med oljen?!

 

Mulig den har blitt satt ned med vilje til en viss grad, men om du finner fram tall på de største norske oljefeltene så tror jeg det er mest tvunget. De Norske kjempene som Statfjord, Gullfaks og Oseberg osv er nærmest tømt i forhold til hva de var. Norge vil være en olje og gassnasjon i lang tid, men det vil hele tiden minke og vi blir mindre og mindre.

 

Er de tomme?

Ja eller nei?

Lenke til kommentar
Han har en konferanse i fra 2005, han snakket spesielt om USA, han sa at boligmarkdet kom til å kollapse og prisene ville falle 50% osv, mye rundt det. Også pratet han om at kredittgrensen var blitt nådd og at det kom til å gå i dukken. Ettersom jeg har skjønt så er det mye av det som skjedde i 2008.

 

En hver person som setter seg ned med dataene og de forrige "finanskollapsene" vil med mindre de er blind ha sett på det tidspunktet at det var kun et tidsspørsmål.

Derfor hadde han ikke rett, fordi det var ingen forutsigelse, det var en noe som med 100% ville skje før eller siden.

 

 

 

Uansett, interessant tema syns nå jeg. Og syns det absolutt er verdt en diskusjon da dette vil prege vår hverdag framover, blir spennende å se hvor godt vi tilpasser oss.

 

Definer "hverdag", og hvor lang tid må vi frem før en vi ikke lenger kan kalle det "hverdag"?

Vis det ikke blir et problem på direkten på 20 år, så vil de aldri påvirker vår hverdag som privatperson bortsett fra at elektriske biler kanskje blir mer populære pga økt oljepris.

Lenke til kommentar
Jeg er veldig spent på hva som skal ta over for oljen, veldig spent på de alternativene du hinter til her. Jeg har ikke hørt noe overbevisende i hvert fall.

 

Biodrivstoff?

Kunstig dyrket ræl?

Elektriske motorer?

Hva er egentlig så spesielt med oljen egentlig? "Peak Oil" sitt problem vil være at vi går tom over natten, noe som aldri skjer i virkeligheten. I virkeligheten vil vi aldri gå tom, fordi når oljemengden nærmere seg null ekstrapolerer prisen på olje like mye, derfor vil de siste dråpene være verdiløse fordi de er for dyre.

Nærmer vi oss, så får vi panik, og vi lager noe for å "erstate" oljen i de feltene som vi allerede ikke har erstatninger klare i.

Så jeg sier det igjen: Hva er så himla spesielt med oljen?!

 

Mulig den har blitt satt ned med vilje til en viss grad, men om du finner fram tall på de største norske oljefeltene så tror jeg det er mest tvunget. De Norske kjempene som Statfjord, Gullfaks og Oseberg osv er nærmest tømt i forhold til hva de var. Norge vil være en olje og gassnasjon i lang tid, men det vil hele tiden minke og vi blir mindre og mindre.

 

Er de tomme?

Ja eller nei?

 

Du misforstår meg litt her, og Peak Oil dreier seg ikke om at det går tom over natten. Det er ikke det at jeg ikke tror vi vil klare å finne alternativer. Hele poenget her er hva som blir konsekvensene når Peak Oil intreffer, tror ikke du har reflektert så mye over det. Hvor skal du få maten din i fra? All matproduksjon i dag er gjennomsyret av olje i alle ledd, det vil ikke være mulig å forsyne verden med nok mat, det er dette jeg tenker på.. Det som er så spesielt med oljen er at når den forsvinner, og vi ikke klarer å komme med alternativer, så vil verden kollapse.. Så får du se om det er så kult.. Samfunnet i denne verden er ikke bærekraftig.

 

Elektriske motorer? Er du morsom? Elektrisitet er ikke energi, det en energikilde. Det er ikke mange land som Norge som kan produsere strøm med vann, i hele USA, verdens største økonomi, produseres det med olje, gass og kull... Hva tror du skjer når USA ikke har råd til å kjøpe oljen? Jo vi får en krise i hele verden. Tror du all matproduksjonen i verden kan gjøres med elektriske traktorer, lastebiler osv? Er disse temaene jeg tenker på.

 

Kunstig dyrket ræl?? Hva er det for noe? Forklar er du snill.

 

Og nei, de er ikke helt tomme, men det er like før.. Statfjord skal snart stenges ned for oljeproduksjon for eksempel. Og det var bare ment som et eksempel av Norge som storeksportør av olje til verden, det er nemmelig slik i mange andre land også.

Lenke til kommentar
Du misforstår meg litt her, og Peak Oil dreier seg ikke om at det går tom over natten. Det er ikke det at jeg ikke tror vi vil klare å finne alternativer. Hele poenget her er hva som blir konsekvensene når Peak Oil intreffer, tror ikke du har reflektert så mye over det. Hvor skal du få maten din i fra? All matproduksjon i dag er gjennomsyret av olje i alle ledd, det vil ikke være mulig å forsyne verden med nok mat, det er dette jeg tenker på.. Det som er så spesielt med oljen er at når den forsvinner, og vi ikke klarer å komme med alternativer, så vil verden kollapse.. Så får du se om det er så kult.. Samfunnet i denne verden er ikke bærekraftig.

 

Elektriske motorer? Er du morsom? Elektrisitet er ikke energi, det en energikilde. Det er ikke mange land som Norge som kan produsere strøm med vann, i hele USA, verdens største økonomi, produseres det med olje, gass og kull... Hva tror du skjer når USA ikke har råd til å kjøpe oljen? Jo vi får en krise i hele verden. Tror du all matproduksjonen i verden kan gjøres med elektriske traktorer, lastebiler osv? Er disse temaene jeg tenker på.

 

Atomkraft?

ATOMKRAFT!

Se på svenskene.

Og ja: All matproduksjon i verden med unntak av tankbåter kan gjøres på elektriske motorer, allerede 30 år tilbake fantes det effektive nok teknologier til å drive et "elektrisk landbruk".

Og hvorfor ble de ikke utviklet? Fordi vi hadde oljen på plass. Hadde oljeprisen begynt å økt eksponelt i pris så hadde de teknologiene blitt mer populære, og da hadde vi plutselig skyvd problemet bort et helt led.

Tilbake til tankbåtene: Forestill deg at de har hivd f.eks et saltkraftverk på dem da :p Det er fortsatt "eksperimentel teknologi", men det har nådd punktet hvor det er effektivt nok.

Og plutselig er den knipe også løst.

Ved andre ord: Jeg finner ikke begrunnelsene dine "alvorlige nok".

 

Kunstig dyrket ræl?? Hva er det for noe? Forklar er du snill.

 

F.eks "olje" lagd på en prosses som tar noen få dager, det er ikke "olje" fordi den mangler prossesen, men den har nøyaktig samme egenskaper.

Som f.eks soyakjøtt, det er "kunstig ræl", det samme gjelder "kunstig lær". De har samme egenskapene og struktur, forskjellen er liten.

 

Og nei, de er ikke helt tomme, men det er like før.. Statfjord skal snart stenges ned for oljeproduksjon for eksempel. Og det var bare ment som et eksempel av Norge som storeksportør av olje til verden, det er nemmelig slik i mange andre land også.

 

"like før"? Gi meg antall år da.

Og begrunnelse til å forbruke skal fortsette linært.

Og begrunnelse over hvorfor markedet ikke vil rekke å "adaptere seg"! (grunnen til at jeg vil ha dette er fordi vi allede har teknologien "klar" i den form at vi kunne ha drevet nesten alt på en ineffektiv måte om oljekrisen sto klar som en dommedag ved starten av 2012)

Lenke til kommentar
Du misforstår meg litt her, og Peak Oil dreier seg ikke om at det går tom over natten. Det er ikke det at jeg ikke tror vi vil klare å finne alternativer. Hele poenget her er hva som blir konsekvensene når Peak Oil intreffer, tror ikke du har reflektert så mye over det. Hvor skal du få maten din i fra? All matproduksjon i dag er gjennomsyret av olje i alle ledd, det vil ikke være mulig å forsyne verden med nok mat, det er dette jeg tenker på.. Det som er så spesielt med oljen er at når den forsvinner, og vi ikke klarer å komme med alternativer, så vil verden kollapse.. Så får du se om det er så kult.. Samfunnet i denne verden er ikke bærekraftig.

 

Elektriske motorer? Er du morsom? Elektrisitet er ikke energi, det en energikilde. Det er ikke mange land som Norge som kan produsere strøm med vann, i hele USA, verdens største økonomi, produseres det med olje, gass og kull... Hva tror du skjer når USA ikke har råd til å kjøpe oljen? Jo vi får en krise i hele verden. Tror du all matproduksjonen i verden kan gjøres med elektriske traktorer, lastebiler osv? Er disse temaene jeg tenker på.

 

Atomkraft?

ATOMKRAFT!

Se på svenskene.

Og ja: All matproduksjon i verden med unntak av tankbåter kan gjøres på elektriske motorer, allerede 30 år tilbake fantes det effektive nok teknologier til å drive et "elektrisk landbruk".

Og hvorfor ble de ikke utviklet? Fordi vi hadde oljen på plass. Hadde oljeprisen begynt å økt eksponelt i pris så hadde de teknologiene blitt mer populære, og da hadde vi plutselig skyvd problemet bort et helt led.

Tilbake til tankbåtene: Forestill deg at de har hivd f.eks et saltkraftverk på dem da :p Det er fortsatt "eksperimentel teknologi", men det har nådd punktet hvor det er effektivt nok.

Og plutselig er den knipe også løst.

Ved andre ord: Jeg finner ikke begrunnelsene dine "alvorlige nok".

 

Kunstig dyrket ræl?? Hva er det for noe? Forklar er du snill.

 

F.eks "olje" lagd på en prosses som tar noen få dager, det er ikke "olje" fordi den mangler prossesen, men den har nøyaktig samme egenskaper.

Som f.eks soyakjøtt, det er "kunstig ræl", det samme gjelder "kunstig lær". De har samme egenskapene og struktur, forskjellen er liten.

 

Og nei, de er ikke helt tomme, men det er like før.. Statfjord skal snart stenges ned for oljeproduksjon for eksempel. Og det var bare ment som et eksempel av Norge som storeksportør av olje til verden, det er nemmelig slik i mange andre land også.

 

"like før"? Gi meg antall år da.

Og begrunnelse til å forbruke skal fortsette linært.

Og begrunnelse over hvorfor markedet ikke vil rekke å "adaptere seg"! (grunnen til at jeg vil ha dette er fordi vi allede har teknologien "klar" i den form at vi kunne ha drevet nesten alt på en ineffektiv måte om oljekrisen sto klar som en dommedag ved starten av 2012)

 

Hele greia er at det ikke finnes noen plan for dette, det har ikke blitt diskutert i Norge enda, men det ser ut til å forandre seg. Var en Frp politiker som tok det opp her om dagen etter at Teknisk ukeblad publiserte artikler om temaet. Han forlanget studie om temaet, så det er ikke lenge før vi hører mer om det

 

I 2007 kunne du google "global warming" å få 80 millioner treff, men googlet du "peak oil" var det knapt treff i forhold. I dag er de nokså like.. Så folk blir mer bevisst. Dette er ikke konspirasjonsteorier som noen skal ha det til, det er reelt og vi står midt i det.

 

Jeg sier ikke at det finnes alternativer, men ingen av dem er gode nok. Ikke effektive nok. Det kreves 6 fat olje og produsere enn ku og få den maten servert på middagsbordet ditt. Atomkraft og elektriske motorer fikser i den biffen for å si det mildt.

 

Når evt norske oljefelt som Statfjord stenges ned er ikke så viktig, poenget med det var å illustrere at de er drastisk redusert og det produseres veldig lite i forhold til hva det ble gjort. ca 15 av de 30 største oljeproduserende landene har nådd sin peak, og de står for 80% av verdens produksjon. Det har ikke siden 1980-tallet blitt funnet mer olje som kan erstatte nåværende produksjon... Blablabla.

 

Bare se på Irak, krigen der hadde ingenting med "weapons of mass destruction" å gjøre, det er kun olje. USA sitt desperate forsøk på å sikre de store oljereservene i Irak. Første du gjorde når de marsjet inn var å sikre oljefelter. De kommer aldri til å trekke seg ut av Irak. USA sier de skal ut, men de har bygd det største ambassadekomplekset de har i verden i Irak, det er ikke noe midlertige greier.

 

 

Og nei, jeg gidder ikke linke til kilder, google litt og finn det ut selv. Dette er godt dokumenterte fakta!

 

Poenget med denne tråden var bare å få igang en diskusjon, men folk ser bare ut til å le litt og fornekte det. Kanskje bare stenge hele tråden.

Endret av Hyd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...