Androctunus Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Ja, da har det skjedd, det som ikke skulle skje. Bygger pc selv for første gang, så man kan vel egentlig ikke vente annet. Her er noen kjappa fakta, så åpenbare feil muligens kan ses fra det trente øye. [*]AMD Phenom II X4 965 Black Edition, Quad Core, 3,4Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed [*]Gigabyte GA-890GPA-UD3H, Socket-AM3 AMD 890GX+SB850, ATX, DDR3 , 6xSATA 6Gb, USB3.0, HDMI, [*]Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL8 Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, Dett er en pakke satt sammen av komplett, så ikke sikkert problemet ligger der. Strøm, Silver Power SP-SS750M 750W HD:Western Digital Caviar® Green™ 1TB kabinett: cooler master scout Har også flytta over over 2 stk HD fra den gamle pcen, som inneholder opperativsystem osv. Alle kabler skal være koblet til iht til instruksjonsboka fra gigabyte. Den eneste kabelen jeg ikke har funnet plass til, står det AC' 97 på. Vet ikke hva den er til. Så når alt er koblet til, skjer det svært lite. Hører dog en liten lyd fra strømforsyningen, så er nok litt kontakt der. Noen som vet hvilken ende jeg bør begynne i? Takker for eventuelle svar. Lenke til kommentar
ferskvare Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 AC' 97 er digital lyd. Skal ta en titt på bildet ditt før jeg svarer på resten Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Har nok ikke noe med oppstarten din og gjøre, men du burde se i manualen hvordan RAMen din skal plasseres. Virker som de ikke står for og virke som dual channel RAM Lenke til kommentar
ferskvare Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Byxxi har rett, brikkene burde stå i spor med like farge. Men dette burde fortsatt ikke forhindre oppstart. Ettersom jeg skjønner, kommer ikke denne maskinen igjennom POST engang, noe som for meg indikerer noe galt med strøm. Lenke til kommentar
Androctunus Skrevet 5. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2011 Okay, takker. Snakker vi da noe galt med hele strømforsyningen? eller koblet feil? Lenke til kommentar
ferskvare Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Kan være koblet feil, eller defekt/for svak PSU. Prøv å koble ut alle enheter annet enn hovedkort, se om det gir forskjellig resultat. Du kan også teste om strømforsyning er defekt ved å hotwire den. Søk på "hotwire PSU" på youtube. NB! Sørg for at ingen strøm er tilkoblet stromforsyningen din når det setter opp hotwire i så fall. Bruk gjerne gummihansker for å være sikker. Strøm er ikke noe man tuller med. 1 Lenke til kommentar
Androctunus Skrevet 5. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2011 Takk igjen. Jeg tok ut litt forskjellig, fant du at strømmen fungerte helt fint. Problemet lå i viftene. Jeg har kobla alle viftene på system fan, som sikkert er helt feil. Det er 3 vifter i kabinettet, men ser ikke ut som jeg har mulighet til å koble de på forskjellige steder på hovedkortet. Hva er forskjellen på power fan og system fan feks? kan hende jeg må krype til korset her(ringe komplett) Lenke til kommentar
ferskvare Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Power fan, hvis jeg ikke husker helt feil nå, er kabinettvifter, mens system fan har en tendens til å brukes hvis man eksempelvis bruker custom-kjøler til CPU. Begge kan støttes av hovedkort med tanke på styring av hastighet for å regulere temperatur, men det er langt fra alle hovedkort som støtter dette på begge typene. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Kabinettviftene trenger du ikke, i alle fall ikke med en gang så de kan du egentlig bare koble vekk og se hva som skjer. Du skal kunne koble kabinettvifter til alle vifte headere på hovedkortet, bruk da CPU_FAN header til CPU. Har du prøvd å starte med en minnebrikke i ulike slotter? Forklar hva du opplever når du forsøker ulike ting. Lenke til kommentar
Androctunus Skrevet 5. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2011 Hei, Etter litt prøving og feiling fant jeg ut noen elementære feil. Hjalp veldig å koble strøm til harddiskene og cd rom blandt annet. Det var ikke nødvendig å koble viftene innom hovedkortet, de lever i beste velgående kun ved kobles via strømforsyningene. Nå virker faktisk herligheten på det gamle opperativsystemet. Så får vi se hvordan det går når nye drivere ol skal legges inn. Takk for gode svar så langt Lenke til kommentar
ferskvare Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Hyggelig at det løste seg. Og du ville vært overrasket over hvor mange saker jeg løser i butikken daglig, der det er snakk om det samme; en powerkabel som ikke er koblet til, en sata kabel som sitter feil etc. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå