nomore Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Hei, Har en Opel Combo 2005 1.3 CDTI. For noen uker siden begynte vindusviskerene å oppføre seg merkelig. Når eg aktiverer vindusviskerene en gang så hender det at de stopper på toppen eller før de kommer helt tilbake. Samme gjelder om eg setter de på intervall med pause. Varierer veldig med hvor de stopper. Men setter eg de på kontinuerlig(sakte eller hurtig) så går de fult ut begge veier hver gang uten å stoppe. Her er en liten filmsnutt som viser de i aktivitet: http://www.youtube.com/watch?v=IfV1FosGTIk Stoppene som dukker opp kan virke som om filmen stopper, men det er faktisk viskerene og ikke filmen Noen tanker om hva som kan være galt? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Det er en egen funksjon på viskerene som skal holde motoren i gang så lenge viskerene ikke står på parkeringsposisjon. Intervallmodusen skal da starte motoren, og la den gå så lenge at viskerene garantert har forlatt parkeringsposisjonen. Funskjonen som holder dem i gang vil så parkere dem, uansett hvor intervallmodusen stoppet. På gamle viskermotorer er dette implementert med et eget spor på hjulet som skruen fra viskermotoren driver rundt som en børst av noe slag driver over. Så lenge viskeren ikke er i parkeringsposisjon sørger dette sporet og børstene for at det ligger spenning på viskerrelèet slik at motoren fortsetter å gå. Parkeringsfunksjonen kan i noen tilfeller ha egen sikring. Sjekk det før du gjør noe mer feilsøking. Sikringer på viskere ryker som oftest som følge av at motoren ikke får gå rundt mens den har spenning (is). 1 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Har skiftet en del viskermotorer på Opel Combo fra denne tidsperioden med akkurat samme symptom. Parkeringsenheten på viskeren er innebygd i motoren og derfor må hele enheten skiftes. Det er en veldig enkel jobb på disse bilene, så kostnadene blir ikke så store. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2011 Det er en egen funksjon på viskerene som skal holde motoren i gang så lenge viskerene ikke står på parkeringsposisjon. Intervallmodusen skal da starte motoren, og la den gå så lenge at viskerene garantert har forlatt parkeringsposisjonen. Funskjonen som holder dem i gang vil så parkere dem, uansett hvor intervallmodusen stoppet. På gamle viskermotorer er dette implementert med et eget spor på hjulet som skruen fra viskermotoren driver rundt som en børst av noe slag driver over. Så lenge viskeren ikke er i parkeringsposisjon sørger dette sporet og børstene for at det ligger spenning på viskerrelèet slik at motoren fortsetter å gå. Parkeringsfunksjonen kan i noen tilfeller ha egen sikring. Sjekk det før du gjør noe mer feilsøking. Sikringer på viskere ryker som oftest som følge av at motoren ikke får gå rundt mens den har spenning (is). Eg har sjekket alle sikringer og ingen av disse er defekte. Men takk for tipset Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2011 Har skiftet en del viskermotorer på Opel Combo fra denne tidsperioden med akkurat samme symptom. Parkeringsenheten på viskeren er innebygd i motoren og derfor må hele enheten skiftes. Det er en veldig enkel jobb på disse bilene, så kostnadene blir ikke så store. Flott. Det bekrefter mistanken eg har fått de siste dagene. Eg har prøvd å observere et mønster, og ser det at jo lenger det er mellom hver gang viskerene blir brukt jo "vanskeligere" er de. Men etter hvert som de blir brukt(8-10 ganger over vinduet som regel) så stopper de lenger og lenger opp på ruta og til slutt så stopper de der de skal på neste tur. Men det trenger ikke å gå mer en 20-25 minutt igjen før de gjør seg vanskelige igjen og så gjentar det seg med at de stopper der de skal etter et titalls ganger over ruta. Eg har mistenkt fukt i motoren, hvor aktivitet gradvis tørker ut eller flytter på vannet i fra sensorene, og at det dermed blir bedre med økt bruk. Men eg innser jo det at det ikke vil løse seg selv. Skal se om dette er noe eg kan bytte selv eller om eg skal la andre gjøre jobben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå