Gå til innhold

Problemer med Acronis True Image og kloning av systemdisk


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt ny harddisk i laptop`en min og prøver å klone systemdisken jeg har i min stasjonære over til laptop`en. Alt fungerer strålende helt til den nye harddisken skal starte opp. Jeg kommer til "Windows Starter" og når denne er ferdig, kommer det opp en bluescreen som varer i en brøkdel av et sekund og deretter restarter maskinen og sier at den ikke kan starte opp.

 

Noen tips her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp.

 

Får opp at Windows ikke kunne starte fordi en forespurt enhet ikke er tilgjengelig.

 

Ser nå at disken har volum D:, mens den jeg hentet dette fra hadde C:. Kan dette være problemet? At Windows ikke får startet fordi den leter etter ting som skal ligge på C: og ikke finner dette?

 

EDIT: C: er reservert a systemet, mens D: er systemdisken. Fatter ikke hvorfor dette har blitt til to forskjellige partisjoner. På min stasjonære har jeg kun C: og 100mb av dette er reservert av systement, men det er jo ikke en egen partisjon for dette.

 

Feilkoden er: 0xc000000e

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Hvis du går på stasjonære og skriver: msconfig.exe i start menyen (eventuelt trykker: windows-tast + r) og så går inn på "Boot"-greia øverst i det vinduet som kommer opp.

 

Der ser du at Windows starter opp fra C:\Windows, men siden laptop har Windows-mappen på D-disken så starter ikke datamaskinen :) Den tror at Windows ligger på C:\

Lenke til kommentar

Hmm, hvis jeg leser førsteposten korrekt så prøver du å klone systemdisken fra en stasjonær maskin over til en laptop?

Isåfall er det ikke rart at du ikke får det til å funke. Disse to maskinene vil jo ha helt forkjellig hardware og dermed kreve helt forskjellige drivere. Kloning av systemdisker gjøres vanligvis fra en disk til en annen på samme maskin (såvidt jeg vet).

Lenke til kommentar

Ah det så jeg ikke...

 

Nei det kan nok ikke gå helt smertefritt.

 

Bruk Windows Easy Transfer til å få ut filer og innstillinger fra den stasjonære og reinstaller OSet på laptopen og importer filene med Windows Easy Transfer.

 

Eller bare legg filene du vil ha fra den stasjonære på en minnepinne etc...

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...