nja95 Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Hei. Har windows 7 32 bit og ubuntu på pc'en. Etter jeg installerte ubuntu vil ikke windows boote. Skjermen blir svart og returnerer til GRUB. NOen som har opplevet det samme? Og jeg har ikke windows cd'en siden oppgraderte fra vista gratis, når windows 7 ble gitt ut.. Derfor kan jeg ikke prøve og få reparert boot menyen til windows. er det noen som vet hva dette problemet kan være? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Står det noe? Kan være at grub ikke kaller Windows' bootloader skikkelig. Lenke til kommentar
nja95 Skrevet 5. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2011 (endret) Nei, det står ingenting. Vet ikke, men jeg får en svart skjerm og blir returnert til GRUB Endret 5. mars 2011 av nja95 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Har du prøvd "update-grub" fra terminal i ubuntu? Lenke til kommentar
nja95 Skrevet 5. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2011 HAr også prøv og avinstallere GRUB ved hjelp av kommandoen: dd if=/dev/null of=/dev/sdX bs=512 count=1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Installer Ubuntu på nytt, men bruk 10.04 hvis det er 10.10 du har problemer med. Lenke til kommentar
wil Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Hei. Er problemet at du ikke får opp Windows i Grub eller er det, det at du ikke får boota Windows når du trykker på den? Hvis det er en av de tingene der, så må du gå inni Ubuntu eller en LiveCD som gir deg root-tilgang og sjekke hva som står i enten en fil som heter menu.lst eller grub.cfg. Jeg husker ikke hva den fila het i Ubuntu, men uannsett så ligger den under /boot/grub. Selv kjører jeg Flere Linux Distroer sammen med Dualboot Windows. Av Windowsene som jeg bruker på den maskina så er det Windows XP og Windows 7. Når jeg trykker på Windows i Grub så får jeg opp Windows 7 sin bootloader der jeg får opp to valg. Hvis det ikke ligger noe som helst i menu.lst eller grub.cfg som har noe med Windows å gjøre så må du legge til Windows der. For å sjekke hvilken partisjon som Windows ligger på så går du inni terminal også må du være root i terminalen. Så skriver du fdisk -l så ser du der hva din Windows partisjon heter. /dev/sda eller /dev/sdb eller noe i den duren. Er ikke så flink til å forklare, men jeg prøvde iallefall. Lykke til. Hilsen. wil. Lenke til kommentar
nja95 Skrevet 6. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Jeg får ikke boota windows.. Prøvde å opne den men fikk ingen tilgang? Prøvde også via terminalen og få root tilgang. noen annen måte og få root tilgang på filen?. Kan legge med et bilde av partisjonene mine PArtisjonen som heter main inneholder Windows, altså /dev/sda1 Endret 6. mars 2011 av nja95 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Kan du poste feilmeldingene? Lenke til kommentar
nja95 Skrevet 6. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2011 det er ikke noen feilmelding. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå