Gå til innhold

WIndows vil ikke boote etter installert ubuntu 10.10

Anbefalte innlegg

Hei.

Har windows 7 32 bit og ubuntu på pc'en. Etter jeg installerte ubuntu vil ikke windows boote. Skjermen blir svart og returnerer til GRUB. NOen som har opplevet det samme? Og jeg har ikke windows cd'en siden oppgraderte fra vista gratis, når windows 7 ble gitt ut.. Derfor kan jeg ikke prøve og få reparert boot menyen til windows. er det noen som vet hva dette problemet kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Er problemet at du ikke får opp Windows i Grub eller er det, det at du ikke får boota Windows når du trykker på den?

Hvis det er en av de tingene der, så må du gå inni Ubuntu eller en LiveCD som gir deg root-tilgang og sjekke hva som står i enten en fil som heter menu.lst eller grub.cfg. Jeg husker ikke hva den fila het i Ubuntu, men uannsett så ligger den under /boot/grub.

Selv kjører jeg Flere Linux Distroer sammen med Dualboot Windows. Av Windowsene som jeg bruker på den maskina så er det Windows XP og Windows 7. Når jeg trykker på Windows i Grub så får jeg opp Windows 7 sin bootloader der jeg får opp to valg.

Hvis det ikke ligger noe som helst i menu.lst eller grub.cfg som har noe med Windows å gjøre så må du legge til Windows der.

For å sjekke hvilken partisjon som Windows ligger på så går du inni terminal også må du være root i terminalen. Så skriver du fdisk -l så ser du der hva din Windows partisjon heter. /dev/sda eller /dev/sdb eller noe i den duren.

Er ikke så flink til å forklare, men jeg prøvde iallefall.

Lykke til.

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar

Jeg får ikke boota windows.. Prøvde å opne den men fikk ingen tilgang? Prøvde også via terminalen og få root tilgang. noen annen måte og få root tilgang på filen?.

Kan legge med et bilde av partisjonene mine :)

PArtisjonen som heter main inneholder Windows, altså /dev/sda1

post-188138-0-84237200-1299407239_thumb.png

Endret av nja95
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...