Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

webserver bak ADSL fra nextgentel

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å sette opp en webserver.

Har ADSL fra Nextgentel, som jeg har delt til 3 maskinger med en vanlig hub. Maskinene har altså samme ip-adresse. Kunne tenkt meg å ha en server på den ene maskina. Den kjører Apache 1.3 på FreeBSD. Den funker fint, for jeg finner den gjennom de andre maskinene på huben. Den har da f.eks adressen 10.0.0.4 på det interne nettverket. Hvordan må jeg sette det opp for at maskiner på internett kan nå den serveren? Er det mulig, eller må jeg ha en router med flere porter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-02-03 02:38, killekille skrev:

Har ADSL fra Nextgentel, som jeg har delt til 3 maskinger med en vanlig hub. Maskinene har altså samme ip-adresse. Kunne tenkt meg å ha en server på den ene maskina. Den kjører Apache 1.3 på FreeBSD. Den funker fint, for jeg finner den gjennom de andre maskinene på huben. Den har da f.eks adressen 10.0.0.4 på det interne nettverket. Hvordan må jeg sette det opp for at maskiner på internett kan nå den serveren? Er det mulig, eller må jeg ha en router med flere porter?

Det første du må gjøre er å gi nettverkskortet HTTP serveren bruker fast IP f.eks 10.0.0.4. Så må du fikse litt i routeren. Du må redirekte alle fårespørsler på port80 til 10.0.0.4. Problemet er om du har dynamsik IP fra NTG.

DU kan også vurdre http://dns2go.com

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å sette opp hver enkelt maskin manuelt, slik at de ikke motar ip automatisk. ip 10.0.0.2 på pc 1, 10.0.0.3 på 2, 10.0.0.4 på 3. Sett opp dns, gateway og subnetmask i henhold til de papirene du har fått fra nextgentel.

For å få webserveren til å fungere må du konfigurere adsl modemet til å forwarde til rett maskin. Hvis du feks skal kjøre serveren på pc 1, gjør du følgende. Gå inn på adsl modemet via feks telnet (telnet 10.0.0.1). Der skriver du inn følgende kommando:

set nat entry 10.0.0.2 80 (din ekstern ip fra ngt) 80 tcp. Du må være i enable mode for å gjøre dette.

Hvis du vil ha en anne internet adr enn ip'n din må du bruke noe slikt som var nevnt av pkalle (dns2go.com) eller (www.dyndns.org)

Et annet problem som pkalle nevner er dette med dynamsik ip. Hos meg har dette vært et lite problem. Du kan nemlig ende med å få ny ip vær gang adsl modemet kobler seg av (når det ikker er noe trafikk, går det i en slags idle mode eller noe sånt, er ikke helt sikker). Uansett kan det lønne seg å sette en maskin til å konstant pinge nettet. Dermed mister du aldri oppkoblingen.

Hvis jeg har oversett noe eller tar feil på noen punkter, please correct me.

Kan være litt knot å sette opp første gang, men fungerer bra når det først er gjort. Hvis du skal ha en guide av noe slag så har jeg dessverre ingen URL,

men send gjerne en mail [email protected]. Så kan jeg sende den HOWTO saken jeg har liggende.

[ Denne Melding var redigert av: rogerDAT på 2002-02-03 11:11 ]

[ Denne Melding var redigert av: rogerDAT på 2002-02-03 11:12 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-03 02:38, killekille skrev:

Vil anta at du bruker en router idag, ettersom du bruker 3 maskiner med interne adresser ? Hvordan er systemet ditt kobblet opp idag ? Har du tre ip-adresser tildelt fra Nxtgntl, eller bruker du en maskin/router for å dele en ip-adresse ?

Hvis du bruker en FreeBSD maskin som router/brannmur med NAT selvfølgelig. Er det veldig enkelt å "redirecte" forespørsler som kommer fra utvalgte porter, tcp, udp, alt etter hva du konfigurerer.

Dersom du har 'enable_natd="yes"' i '/etc/rc.conf', kan du i konfigurasjons filen for natd(vanligvis '/etc/natd.conf') tilføye en linje som vil gjøre jobben for deg. Slik..

redirect_port tcp "interne_adresse":"interne_port" "eksterne port"

eksempel:

redirect_port tcp 10.0.0.4:80 80

Dette vil sende forespørsler gjort mot port 80 på "routeren", inn til den interne maskinen 10.0.0.4 port 80.

For å få testet dette, må du kobble deg til utenfra nettverket ditt, eventuelt bruke en proxy.

Lenke til kommentar

Du trenger IKKE å gjøre noen forandringer i routeren du har. Setter du IP-adressen på webserveren til 10.0.0.2, er det ingen problem. IP-adressen skiftes heller ikke så ofte at det gjør noe. Min har blitt byttet 2 ganger siden oktober.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...