Gå til innhold

Gaming pc Mini ITX/mikro atx

Anbefalte innlegg

hei! vurderer å kjøpe meg en ny pc nå som bf3 er rett rundt hjørnet og intel sine nye cpur er jo helt syke. har veldig lyst på en liten sak som ikke tar så mye plass, og ser litt fin ut. typ ikke no alienware shit(damer liker deg ikke mer om man har sånne fant jeg ut)

er det noen som har peil på disse små mini itx kortene? hvordan klarer de seg med gaming og kraftige cpu\gpur? funker de til gaming rett og slett? kommer til å gå for sandy bridge 2600k. alternativet blir isåfall et mikro atx kort.

prisklasse rundt 10k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei! vurderer å kjøpe meg en ny pc nå som bf3 er rett rundt hjørnet og intel sine nye cpur er jo helt syke. har veldig lyst på en liten sak som ikke tar så mye plass, og ser litt fin ut. typ ikke no alienware shit(damer liker deg ikke mer om man har sånne fant jeg ut)

er det noen som har peil på disse små mini itx kortene? hvordan klarer de seg med gaming og kraftige cpu\gpur? funker de til gaming rett og slett? kommer til å gå for sandy bridge 2600k. alternativet blir isåfall et mikro atx kort.

prisklasse rundt 10k

Det er egentlig ikke noe som gjør at du ikke kan ha en mini-itx gaming maskin. Det du gir fra deg i "bytte" mot den lille formfaktoren er hovedsakelig antallet kontaktplugger - noe som du egentlig ikke trenger ås mange av på en gaming rig uansett.

Den andre tingen som er mer relevant er at det som regel er færre RAMspor rett og slett for å spare plass. Dette kan du dog som regel jobbe rundt ved å bruke større brikker om du vil.

ellers så må du tenke på hvordan skjermkort passer i kabinettet ditt dersom du kjøper et mini-itx kabinett. det er langt i fra alle disse som kan støtte de aller største skjermkortene (men noen gjør det). Det må nesten bare sjekkes på individuell kabinettbasis - for så langt jeg vet sier itx standarden ikke noe om hvor mye plass det skal være tilgjengelig for skjemkortet.

Bare for å gjøre det klart så er det samme chipset som brukes på slike kort - så ytelsesmessig og slikt så er de akkurat de samme som de store variantene. Kort sagt så er det grunnleggende konflikt mellom størrelse og gaming ytelse. Det er fullt mulig å kombinere.

Jeg vil dog si at mini-atx er litt bedre egnet totalt sett. De er kanskje ikke så "cute" ministørrelse som på mini-itx, men det er fremdeles lite og kompakt, og i forhold til kontakter og ramsots så mister du normalt ingenting i forhold til et vanlig ATX størrelse kort. Du mister en ekspansjonskort-slot eller to nødvendigvis pga. størrelsesfaktoren dog.

Gleder meg selv mye til BF3 ;) Vi sees på slagmarken.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for seriøst og godt svar!

Kabinettet jeg har bestemt meg for å bruke er Lian Li pc-q08. det har plass til alle skjermkort på marketed idag, men det er bare kompatibelt med mini itx mobos... men etter litt rask napkin matte fant jeg ut at jeg får fysisk plass til et mikro atx kort inni der..! det krever litt modifikasjoner, men det er jo bare gøy.. jeg vil jo gjerne ha et mobo med p67 chipset sånn at jeg kan overklokke hvis det blir nødvendig. er det noen som vet om det slippes noen p67 mini itx mobos nå snart?

et lite bilde jeg lagde.

projectspa.jpg

det ser kanskje veldig uprofesjonelt ut, men det er målt med omhu og jeg kan garantere at lengdbredde forholdene stemmer. kjøleren er en Noctua NH-C14. hvis man monterer kun 1 vifte på undersiden av kjøleren vil den ikke treffe psun.

det som kan bli et problem er å få skjermkortet til å treffer sporet sitt. og det er ikke alle pcie sporene som er 16x kompatible osvosv. i verste fall blir det å dra fram dremelen å dure løs.

dette kan jo faktisk bli en fin modde-tråd..!

Endret av schoolbus1337
Lenke til kommentar

micro-atx og itx kortene med p67 slippes nok omtrentlig samtidig med alle de andre kortene som har blitt fikset nå. Jeg forstår det slik at det er snakk om en uke eller to før de første begynner å komme i salg, og så vil det renne inn flere over de neste ukene.

Det kommer nok garantert micro-atx og itx kort med dette chipsettet ja, men det er totalat umulig å gi noen mer nøyaktig dato dato for noen av disse hovedkortene pga. forsinkelsen som var.

-Stigma

Lenke til kommentar

micro-atx og itx kortene med p67 slippes nok omtrentlig samtidig med alle de andre kortene som har blitt fikset nå. Jeg forstår det slik at det er snakk om en uke eller to før de første begynner å komme i salg, og så vil det renne inn flere over de neste ukene.

Det kommer nok garantert micro-atx og itx kort med dette chipsettet ja, men det er totalat umulig å gi noen mer nøyaktig dato dato for noen av disse hovedkortene pga. forsinkelsen som var.

-Stigma

vet du noe om hvordan disse mini itx kortene fungerer til gaming? er de i teorien det samme som et ATX kort, bare med mindre expansion slots og tilkoblingre av ymse slag?

Lenke til kommentar

-Stigma

vet du noe om hvordan disse mini itx kortene fungerer til gaming? er de i teorien det samme som et ATX kort, bare med mindre expansion slots og tilkoblingre av ymse slag?

Som jeg prøvde å formidle er de essensiellt helt like til fulle ATX kort. Færre kontakter, ramslots (for itx) og ekspansjons-slots er prisen du betaler. Ytelsen er akkurat det samme (vel, innenfor ekstremt små forskjeller ihvertfall) da det er samme brikkesett som brukes tross alt.

Jeg ville holdt et øye dog på hva hver individuellt kort har gjort med tanke på hvor mange PCI-E lanes det er på sporet for skjermkortet. Jeg tror ikke dette er noe problem, men jeg kom på at det kanskje var en mulig problemstilling på noen kort. Jeg har jo tross alt ikke sett noen av P67 kortene enda til å si noe med sikkerhet.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

-Stigma

Som jeg prøvde å formidle er de essensiellt helt like til fulle ATX kort. Færre kontakter, ramslots (for itx) og ekspansjons-slots er prisen du betaler. Ytelsen er akkurat det samme (vel, innenfor ekstremt små forskjeller ihvertfall) da det er samme brikkesett som brukes tross alt.

Jeg ville holdt et øye dog på hva hver individuellt kort har gjort med tanke på hvor mange PCI-E lanes det er på sporet for skjermkortet. Jeg tror ikke dette er noe problem, men jeg kom på at det kanskje var en mulig problemstilling på noen kort. Jeg har jo tross alt ikke sett noen av P67 kortene enda til å si noe med sikkerhet.

-Stigma

takk skal du ha for god hjelp! har spurt mye rundt og blandet litt hvem som sa hva, jeg ser nå at du forklarte det ganske godt i forrige posten. skal passe på at det blir riktig menge lanes osv. tror jeg går for en mini itx kort, ram er enkelt å oppgradere uansett.

Lenke til kommentar

takk skal du ha for god hjelp! har spurt mye rundt og blandet litt hvem som sa hva, jeg ser nå at du forklarte det ganske godt i forrige posten. skal passe på at det blir riktig menge lanes osv. tror jeg går for en mini itx kort, ram er enkelt å oppgradere uansett.

Bare hyggelig. Du får nesten bare se hvilke kort som i praksis blir tilgjengelig snart når de fiksede chipsettene kommer på markedet over de neste par ukene.

Om du vil kan du gjerne spørre meg på nytt når du har pekt deg ut et kandidatkort som du tror er bra, så skal jeg se over det og se at det ingen problemer som jeg kan se i forhold til å bruke det for en gaming rig. Kanskje best å PMe meg om dette da siden jeg kanskje ikke lenger følger med i tråden senere.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...