Sk!ppy Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hei, Macen min har vært inne for service 3 ganger. Første gang pga tastaturet, andre gang pga tastaturet (de klarte ikke å gjøre jobben ordentlig) Tredje gang ble laderen ødelagt (sendte inn lader, og fikk ny) Og nå er laderen ødelagt igjen. Jeg har krav på ny mac eller pengene igjen nå, etter forbrukerkjøpsloven? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Det er ikke samme feil. Hvis leverandør har feilet på å reparere samme feil 3 ganger så kan du kreve bytte eller heving, men som du skriver så dreier det seg om 2 forskjellige feil og ikke mer en 2 reparasjonsforsøk pr feil. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Joda, ser ut som jeg har rett på det. De har reparert samme mangel to ganger, og nå er det en annen feil for andre gang? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) EDIT: Jeg rabler. Det er batterier som ikke følger maskinens garanti. My bad. Endret 4. mars 2011 av vidarkri Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Batteri går vel under 3 år, om jeg ikke husker helt feil? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Etter det jeg veit så er det veldig varierende hva slags garanti de forskjellige leverandører gir på batterier. Sintef har uttalt seg om dette uten at det har fått noe presedens så vi er nok fremdeles litt prisgitt hvor "snille" leverandørene velger å være. Dell er blant de beste i klassen der forresten. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Nå er det ikke garanti jeg bryr meg om, jeg bryr meg om reklamasjon Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Du må ha samme mangelen 3 ganger før du kan heve kjøpet. 2 års reklamasjon på batteri. Er batteriet dødt innen 2 år så kan du reklamere på det. Er det bare dårlig kapasitet kommer du ikke langt med forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Apple har rett til å fikse laderen din enda en gang. Blir den derimot ødelagt en tredje gang så kan du heve kjøpet. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 De har ikke fikset den, endte opp med ny. Det er humac, ikke apple som fikser den. Er det ikke generelt, at hvis det er fjerde gangen? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Nei, det må være samme feilen. Og det spiller ingen rolle om de bytter den ut eller faktisk reparerer den. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Ok, rart, mener å huske å lest noe om 4 ganger.. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Ok, rart, mener å huske å lest noe om 4 ganger.. Det er en uskrevet bransje-"regel" som absolutt ikke alltid følges. For det er ikke noe en rettsmessig har krav på. Hvis varen byttes ved 4 gangs feil så er den byttet på goodwill. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Oh, ok. Takk Da stikker jeg vel ned imorgen/mandag. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Om det er laderen får du vell bare en ny lader? (Lyst på nye Macbook Pro?) Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 (Lyst på nye Macbook Pro?) Neeeei Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Det har vert fremme i media ( husker ikke hvor ) mye diskusjoner om hva som faktisk regnes som samme feil. Der kan forbrukerrådet og selger/produsent være høyst uenig De kunne slik jeg minnes konkludere med at en feil som for en forbruker som oppleves som samme feilen stort sett også regnes som samme feil. Vis du opplever at tastaturet ikke virker eller at laderen er ødelagt neste gang det er feil så har du også rett på ny pc slik jeg ser det. Siden du har opplev så mye tull så burde butikken vise lit godtvill. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 5. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2011 Lurer mer på hva jeg har rett på - har ikke store håp om at butikken skal vise godviljen her. Til og med når jeg hadde med mail fra hovedkontoret stod de på sitt. Jeg måtte faktisk ta telefon dit mens de stod å så på, for å så "si det til betjeningen er du snill" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå