Gå til innhold

Rett på retur av pc?

Anbefalte innlegg

Hei,

Macen min har vært inne for service 3 ganger.

Første gang pga tastaturet, andre gang pga tastaturet (de klarte ikke å gjøre jobben ordentlig)

Tredje gang ble laderen ødelagt (sendte inn lader, og fikk ny)

Og nå er laderen ødelagt igjen. Jeg har krav på ny mac eller pengene igjen nå, etter forbrukerkjøpsloven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Joda, ser ut som jeg har rett på det.

De har reparert samme mangel to ganger, og nå er det en annen feil for andre gang?

Lenke til kommentar

Etter det jeg veit så er det veldig varierende hva slags garanti de forskjellige leverandører gir på batterier.

Sintef har uttalt seg om dette uten at det har fått noe presedens så vi er nok fremdeles litt prisgitt hvor "snille"

leverandørene velger å være. Dell er blant de beste i klassen der forresten.

Lenke til kommentar

Du må ha samme mangelen 3 ganger før du kan heve kjøpet. 2 års reklamasjon på batteri. Er batteriet dødt innen 2 år så kan du reklamere på det. Er det bare dårlig kapasitet kommer du ikke langt med forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Ok, rart, mener å huske å lest noe om 4 ganger..

Det er en uskrevet bransje-"regel" som absolutt ikke alltid følges. For det er ikke noe en rettsmessig har krav på. Hvis varen byttes ved 4 gangs feil så er den byttet på goodwill.

Lenke til kommentar

Det har vert fremme i media ( husker ikke hvor ) mye diskusjoner om hva som faktisk regnes som samme feil.

Der kan forbrukerrådet og selger/produsent være høyst uenig

De kunne slik jeg minnes konkludere med at en feil som for en forbruker som oppleves som samme feilen stort sett også regnes som samme feil.

Vis du opplever at tastaturet ikke virker eller at laderen er ødelagt neste gang det er feil så har du også rett på ny pc slik jeg ser det.

Siden du har opplev så mye tull så burde butikken vise lit godtvill.

Lenke til kommentar

Lurer mer på hva jeg har rett på - har ikke store håp om at butikken skal vise godviljen her. Til og med når jeg hadde med mail fra hovedkontoret stod de på sitt. Jeg måtte faktisk ta telefon dit mens de stod å så på, for å så "si det til betjeningen er du snill"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...