TrondH Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Har nettopp fått meg ny pc og skal begynne å installere XP. Men av en eller annen idiotisk grunn får jeg ikke lov å installere på den partisjonen jeg har valgt. Har både formatert og prøvd "FixMBR", men til ingen nytte. Feilmeldingen jeg får er at "Thisk disk does not contain a Windows XP-compatible partition" Noen som har lyst å hjelpe en som er sugen på å prøve den nye pc'en sin? Disken er en tidligere brukt WD 80gb. Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Hvis disken er FAT32-format må du først konvertere den til NTFS. Eventuelt kan du installere Win98 først og så oppdatere til XP. Lenke til kommentar
snorre-j Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Du må kansje slette den gamle partisjonen og lage den på nytt. Hvilket OS og filsystem hadde du på den? Lenke til kommentar
TrondH Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 NTFS filsystem på den. Ingen OS har tidligere vært installert. den har vært brukt som Slave før. Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Har du flytta på jumperen på disken og gjort den til master? Vet ikke om det er av betydning, men... Lenke til kommentar
TrondH Skrevet 11. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2003 jumperen står på rett sted. Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Har du prøvd fdisk? Slett alle partisjonene og repartisjoner. Så formaterer du med NTFS. Sorry hvis du allerede har prøvd dette men man må jo gjøre alt tenkelig. Lenke til kommentar
tasle Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Årsaken er at Windows 2k og XP krever en liten bit av disken for eget bruk. En "hemmelig", liten bit.. Og det har ikke den disken siden den har vært slave. Du må re-formatere og da kan du installere NTFS og Windows Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Er partisjonen Active? En partisjon kan bare boote hvis den er Active. Du kan sjekke og gjøre dette med fdisk. Ellers var det flere merkelige svar her. Særlig den med "hemmelig" bit, skulle gjerne hørt mere om den. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Tipper du har brukt fdisk på den disken og laget en Extended partisjon. Må ha Primary partisjon for å installere OS. Det beste er å stryke alle partisjoner fullstendig og opprette nye fra XP installasjonsprogrammet. Men da forsvinner jo dataene dine. Det enkleste er å bruke en annen disk for å parkere dataene midlertidig. Er også mulig du kan få det til med Partition Magic eller lignende, men det er litt usikkert, pluss at det tar lang tid. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 12. juli 2003 Del Skrevet 12. juli 2003 Hvis disken er FAT32-format må du først konvertere den til NTFS. Eventuelt kan du installere Win98 først og så oppdatere til XP. Nei... du kan ha XP på FAT32 (men ikke FAT, tror jeg) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå