Deadmau5 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hei, jeg går nå vg1 yrkesfag og har akkurat søkt vg2. Det jeg lurer på er om de ser på fraværet når man søker vg2 eller om de kun ser på karakterene? Jeg vet at arbeidsgiver ser på fraværet når man søker lærlingplass, men gjelder dette også for andre året? Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 For og få skoleplass teller kun karakterer Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hei, jeg går nå vg1 yrkesfag og har akkurat søkt vg2. Det jeg lurer på er om de ser på fraværet når man søker vg2 eller om de kun ser på karakterene? Jeg vet at arbeidsgiver ser på fraværet når man søker lærlingplass, men gjelder dette også for andre året? Du trenger kun å bekymre deg for fravær dersom du skal ha læreplass, ellers er du på trygg grunn. Hverken VIGO eller Samordna opptak ser på fravær ved søking om studieplass på en videregående skole eller høyere utdanning. Lenke til kommentar
Exaha Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Ja de ser på fravær. Å si at lærere ikke ser på fravær er bare tull. Jeg gikk ikke så lenge ut av videregående for litt siden. I vg2 og vg3 så har du alltid et møte med læreren. Læreren ber at du tar med deg vitnemål og har et samtale med deg (kun deg) og ingen andre. Utifra det fraværet og karakterene du har så prater du med læreren om hva du kan forbedre på. Læren ser alltid på fraværet ditt. Bare kommunen ser på karakterene dine når du søker skoler. Arbeidsgiveren ansatter deg aldri hvis du har høyt fravær. Lenke til kommentar
Exaha Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) Hei, jeg går nå vg1 yrkesfag og har akkurat søkt vg2. Det jeg lurer på er om de ser på fraværet når man søker vg2 eller om de kun ser på karakterene? Jeg vet at arbeidsgiver ser på fraværet når man søker lærlingplass, men gjelder dette også for andre året? Du trenger kun å bekymre deg for fravær dersom du skal ha læreplass, ellers er du på trygg grunn. Hverken VIGO eller Samordna opptak ser på fravær ved søking om studieplass på en videregående skole eller høyere utdanning. Feil, læren ser på fravær. Læreren får inntrykk på hvordan du er ut fra fraværet. Dette har stor innflytelse på om du får bra eller dårlige karakterer. Har du masse fravær på vitnemålet fra forrige år har du allere gjort et negativt inntrykk på læreren. Endret 20. mars 2011 av Exaha Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Ja de ser på fravær. Å si at lærere ikke ser på fravær er bare tull. Jeg gikk ikke så lenge ut av videregående for litt siden. I vg2 og vg3 så har du alltid et møte med læreren. Læreren ber at du tar med deg vitnemål og har et samtale med deg (kun deg) og ingen andre. Utifra det fraværet og karakterene du har så prater du med læreren om hva du kan forbedre på. Læren ser alltid på fraværet ditt. Bare kommunen ser på karakterene dine når du søker skoler. Arbeidsgiveren ansatter deg aldri hvis du har høyt fravær. De ser på det, men det betyr ikke noe med mindre du står i fare for å få IV. Fravær betyr heller ikke noe for opptak på andre skoler/universiteter. Derimot vil endel arbeidsgivere gjerne se vitnemålet ditt fra videregående kun for å se på fravær og orden/oppførsel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå