Gå til innhold

Valgets kvaler: DHD, IPh4 eller Trophy

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da har det blitt på tide med ny smarttelefon/PDA, og jeg har valget mellom disse:

- HTC Desire HD (Android)

- iPhone 4 (iOS)

- HTC Trophy (WP7)

Jeg bruker PDA til businessoppgaver som e-postsync og -behandling, kalender, oppgaver, web-surfing, samt bilnavigasjon, meldinger, MP3/video og av og til FM-radio. Ringer litt, men mye mindre enn for noen år siden. Bruker kamera når jeg ikke har med noe bedre. Kjører også hjemmekontor med Citrix Receiver på PDA når jeg ikke har laptop tilgjengelig. Største irritasjonsmomenter på den jeg har nå er utrolig treg nettleser, også på WiFi, og at skjermen er for liten (3,2").

Krav:

- Synk mot Exchange, helst også synk av SMS/MMS

- Stor nok skjerm, også til GPS-bruk

- Rask nettleser

- Enkel kontroll av BlueTooth, 3G og WiFi

- Tilgjengelig GPS-app for bilnavi med lagrede kart (ala TomTom)

Hva ville det beste valget for meg være (av de nevnte modeller)? Ev. er det en ny modell som kommer snart som er enda bedre (har hørt om DHD2)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppfatter WP7 som litt uferdig, men om det finnes en bra GPS-app så er det jo et veldig annerledes og interessant operativsystem.

DHD eller iPhone, tja ... DHD har større skjerm, men lavere oppløsning. IPhone har mye bedre batteri. Begge har Citrix Receiver og begge har bra GPS-navigasjon.

Det er nesten ikke vits i å spørre hvilken av disse to telefonene som er best, en del vil si iPhone og en del vil si DHD. DHD er best om du liker å konfigurere telefonen din (ja, det høres litt nerdete og lite givende ut) mens iPhone har flest apps og er enklere å bruke om du ikke har tatt i en smarttelefon før.

• Liker 1
Lenke til kommentar

ikke godt å si. alle har jo sine fordeler og ulemper. Men alle takler kravene dine. hvis du har mulighet så burde du teste de i butikk. spesielt DHD'n. Har den selv, men syns den er for stor å holde i handa. den første Desire'n er fabelaktig å holde syns jeg. har vel medium størrelse på hendene til "voksen" gutt å være.

Desire HD (og Z) kommer med forhåndsinnstallert navigasjonsprogram med nedlastbare kart over europa. har ikke testet det så mye siden jeg ikke har bil. Får vel noe tilsvarende til iphone også. WP7 telefoner har jeg ingen snøring på.

alle 3 er "utdatert" snart. kommer vel ny iphone til sommern (da blir ip4 billigere) Desire2 kommer vel og snart. Men trenger du ny fon nå, så er det ikke noe å spekulere i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Takk for svar. Dette gjelder er en jobbmobil, andre modeller enn det som er nevnt er ikke aktuelt. Andre merker er heller ikke aktuelt.

Ang batteri: Ser at iPh4 har 300 t standby, mens DHD har 490. Taletid er riktignok lavere for DHD. Denne forskjellen er ikke viktig for meg, jeg lader når det trenges. Den jeg har nå holder max 2 dager, må som regel lade etter max 24 timer.

Ang kamera: iPh4 har 5 mpix, DHD har 8, men jeg har sett at iPh4 får litt bedre omtale for kamera enn DHD. Har sett bilder tatt med DHD, og spesielt blitzbildene (dual-LED) blir veldig bra for en mobil. Den jeg har nå har 5 mpix, autofokus, men ikke blitz, og tar helt elendige bilder.

Ang WP7: Har prøvd Trophy, og brukeropplevelsen er ikke mye forskjellig fra iPh4. Oppfatter likevel WP7 som uferdig og mangelfullt på mange måter. Blir nok mye bedre i neste versjon, til sommeren/høsten.

Ang FM-radio: Et minus for meg at iPh4 ikke har dette. De siste 5-6 mobilene mine har hatt FM-radio, de 2 siste med RDS.

Totalt tror jeg at DHD best oppfyller mine krav.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

iPhone4 er nå ute av listen pga manglende FM-radio. Hadde nesten bestemt meg for DHD, men fikk klå litt på en Trophy i dag. Ble litt usikker igjen....

Lenke til kommentar

Til profesjonell bruk tror jeg ikke WP7 er noe alternativ. Av de tre er DHD den eneste som duger til ditt bruk. Hvis den "gamle" Desire hadde vært blant alternativene, ville den trolig vært et bedre valg. Eller den nye modellen som kommer nå, Desire S.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Iflg specs fra HTC har hverken Desire S eller Incredible S FM-radio, men på gsmarena.com står det at begge har stereo FM-radio med RDS. Hva er riktig her?

Etter å ha tenkt litt, vil jeg ha minst 4" skjerm, så Desire (med 3.7") er for liten. DHD er forsatt øverst på handlelisten, den har "alt" jeg trenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Utvalget er listen i første post, med mulig valg for andre fra HTC. LG er ikke aktuelt, kvaliteten er for dårlig for profesjonell bruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Iflg HTCs sider har Incredible S ikke radio: http://www.htc.com/no/product/incredibles/specification.html , under multimedia. Se til sammenligning DHD, som har: http://www.htc.com/no/product/incredibles/specification.html

Vet ikke om jeg stoler på linkene dine med samlet specs, her står det bl.a. at både DHD og IncS har Bluetooth v2.0, mens det riktige er at begge har 2.1. Stoler mer på denne: http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=3788&idPhone2=3468#results

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hva vet du egentlig om at kvaliteten på LG Optimus 2X er for dårlig? Den kan fort være bedre enn alle du har nevnt.

Jeg har ikke sagt noe om kvaliteten spesifikt på Optimus 2X. Jeg har hatt mange produkter fra LG, og kvaliteten har vært fra midt på treet til dårlig.

Forøvrig kjøper vi ca 2.000 telefoner i året på jobben, slik at vi har langt bredere erfaringsgrunnlag enn de fleste, og valgene i min første post er valgt ut etter erfaringene med alle de merker og modeller vi har testet.

Lenke til kommentar

Jeg synes du virker ganske blank på mobiltelefoner, men snakker likevel om "profesjonell bruk" og et enormt erfaringsgrunnlag.

Da burde du visst bedre enn å dømme LG ut ifra kvaliteten på tidligere modeller. Men samme for meg, ditt tap.

Minner meg om de som kan finne på å si "jeg skal aldri mer ha Samsung-telefon", bare fordi telefonen de hadde for 2-3 år siden var et skikkelig makkverk av en telefon. Er noe som heter teknologisk utvikling.

Lenke til kommentar

Angående FM-radio: Jeg har også stusset over at info om dette er fraværende på htc.com, mens "alle andre" websider opplyser at Incredible S har FM-radio. Noen steder har jeg sett at radio oppgis som "optional". Mulig at det er avhengig av land. Det kan tenkes at HTC toner ned denne funksjonen pga. stadig flere land innfører digital radio, og det gamle FM-nettet fases ut etter hvert.

Uansett er det tryggest å vente noen dager/uker til det kommer informasjon fra faktiske brukere her i Norge, både med tanke på FM-radio, men ikke minst generelle erfaringer med telefonen.

Lenke til kommentar

Jeg synes du virker ganske blank på mobiltelefoner, men snakker likevel om "profesjonell bruk" og et enormt erfaringsgrunnlag.

Da burde du visst bedre enn å dømme LG ut ifra kvaliteten på tidligere modeller. Men samme for meg, ditt tap.

Minner meg om de som kan finne på å si "jeg skal aldri mer ha Samsung-telefon", bare fordi telefonen de hadde for 2-3 år siden var et skikkelig makkverk av en telefon. Er noe som heter teknologisk utvikling.

My thoughts exactly. 2Xen gruser de tre alternativene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...