Gå til innhold

Hvordan ser universet "egentlig" ut?

Anbefalte innlegg

Jeg kan egentlig ikke så mye om stjerner, planter og utforskning av universet osv. Jeg vet det mest basic som jeg har lært på skolen. Det jeg lurer på da, er sånn bilder som dette feks:

Hubbel galleri

Er det sånn stjerner, stormer, eksplosjoner (whatever) egentlig ser ut? Sånn om jeg hadde stått foran og sett på dette, hadde jeg sett det slik? Eller er det lagt på noe lys, eller brukt spesielle kameraer for å vise ting som øyet ikke ser? Lenge siden jeg har lært om universet nå, men mener å huske at mye "lyseffekter" blir lagt på og bruk av infrarød kameraer og lignende er vanlig.

Jeg skjønner liksom ikke hvordan man skal få et klart bilde av universet hvis alle bildene som man ser er "tuklet" med.

Endret av Carlgutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange bilder man tar av himellegemer, gjøres med kameraer som kan oppfatte mange forskjellige typer stråling. Lyset som mennesker kan se har bølgelengder som går fra ca. 400 nanometer til 800 nanometer. Under bølgelengdene som er lengre enn 800 nanometer har vi bl.a. radiobølger og infrarødt lys. Lys med kortere bølgelengder enn vanlig lys inkluderer gammastråling og UV-stråling. Mennesker kan ikke observere lys med alle disse bølgelengdene. Derfor tar man svært ofte bilder av fjerne himellegemer hvor man konsentrerer seg om de infrarøde bølgene, eller UV-stråling, eller gammastråling. Alt dette gjøres for å få et mer helhetlig bilde av det himellegemet man studerer. Skal man studere bildene man tok, kan man gi de forskjellige bølgelengdene til lyset man observerte, ulike fargegraderinger. Slik får man mange av de mest spektakulære bildene.

Så i en del tilfeller hadde ikke ting sett ut slik som de gjør på mange bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...