Gå til innhold

Casual-gamerens hevn - World PvP

Anbefalte innlegg

Jeg lager denne tråden for å skrive litt om noe som er blitt mindre og mindre vanlig i WoW til tross for at det er kjempemoro.

Det er World PvP - PvP i den faktiske spillverdenen utenfor instance/arena/battlegrounds.

World PvP er moro av flere grunner, den ene grunnen er at fordelen til gode hardcore spillere med gode items ikke er like overveldende som i arena og battlegrounds. En annen grunn er at du kan bruke hele spillet som din arena - du trenger ikke å bruke 100% av din pvp-tid på 100mb med innhold - du kan bruke hele spillverdenen om du ønsker og spille pvp i fjell, skoger, vann, ørken, sump og alle mulige andre steder.

Fordelen hardcore-spillere har minsker i world pvp fordi det ikke er noen grense for hvor mange spillere du kan ta med. Flere dårlige spillere vil fint ta knekken på en god spiller. Det er ikke noe krav med gode items for å gjøre world pvp - ikke noe behov for et toppet raid med kun de beste spillerne... Det er plass til alle, hvis raidet blir fullt lager man bare et nytt raid og kjører med 40+40=80 stykker.

Med et stort antall spillere samlet har det lite å si om spillerene ikke er blant de beste på serveren, det er lite som vil klare å stoppe dem likevel. Mange gode spillere frustreres over at de er helt forsvarsløse mot en haug organiserte nybegynnere.

World PvP har ofte som mål å irritere motsatt faction mest mulig, f.eks. ved å campe auction house og bank slik at ingen får brukt disse (drastisk redusert effekt etter at auction house i byene ble slått sammen) eller ved å campe VoA i WotLk ved at alle som prøver å gå inn i VoA blir drept av campende raid i portal-rommet i 2-3timer til neste VoA starter (Virkelig irriterendes om det gjøres på slutten av uken slik at spillerene ikke får gjort voa den uken).

Noe annet som gjør world pvp moro er at det er uforutsigbart, hva som helst kan skje. Det kan komme flere spillere å hjelpe deg eller for å hjelpe fienden - og det er alt annet enn rettferdig.

Dessuten kan du få deg et "navn" på serveren, bli kjent, beryktet, hatet eller elsket - dette er det vanskelig å få til i en hel battlegroup.

I world pvp er det ikke noe problem om en god spiller ganker deg, du bringer inn noen venner og så ganker dere han. Mangler i skill og gear kan veies opp med i antall, og det er mange flere noobs enn det er pros på en server.

World PvP har gjennomgått en del forandringer...

World PvP var synonymt med PvP tilbake i "gamle dager", det fantes ingen annen PvP enn world pvp hvis man ser bort ifra dueller. Spillere kjempet om ustrategiske og uviktige steder som Tarren Mill, Southshore og Crossroads.

Når Battlegrounds ble lansert i en patch avtok World PvP veldig, pvp-samfunnet ble splittet i to mellom de som ville ha "real pvp" hvor regler ikke eksisterte og de andre som foretrakk PvP i et sterilt miljø med faste rammer, klare mål og regler (battlegrounds).

Det var dårlig med belønninger for world pvp og alle spillere ble oppfordret/tvunget til å gjøre battlegrounds for å få items, world pvp ble mer eller mindre faset ut..

Senere ble arena også lansert og PvP-samfunnet ble stykket opp igjen, mesteparten av spillerne fokuserte nå på pvp enten i arena (som jeg liker å kalle tiny-room-pvp) eller på battlegrounds - world pvp ble bare mindre og mindre utbredt.

Flying mounts gav en solid knekk på det lille world pvp som gjensto - folk var trygge oppe i luften og det var lett å flykte unna kamp for de som ikke ville slåss.

DungeonFinder var en langt større knekk, folk trengte ikke lenger å spasere utenfor byene og dermed ble mesteparten av spillverdenen øde og forlatt..

Og den største styrken til world pvp er at du ikke trenger å signe opp til events - de som kommer de kommer... Raidet trenger overhodet ingenting, uansett hvilket antall guildies som er online og hvilke klasser/specs de har så kan det gjøres world pvp.

Dermed kan du spille world pvp på samme måte som du ser på TV... slå på når du vil, spille så lenge/lite du vil og komme tilbake når du vil. Du svikter ingen ved å ikke stille opp men du hjelper til og bidrar hvert eneste minutt du faktisk er der.

Siden gear-nivå er urelevant kan venner spille dette sammen uten å stresse for å geare opp eller lignende.

Veldig mye av de negative tingene som sies om WoW stemmer ikke for world pvp, og mye av de positive tingene som sies om world pvp stemmer ikke for resten av wow. Det finnes servere med gode world pvp-miljø hvor begge factions raider og forsvarer hverandres hovedbyer men disse serverene ser merkelig nok ut til å være unntaket og ikke regelen.

World-PvPere spiller for å ha det moro, det er ganske tydelig gjennom at de ikke får reputation/gull/gear eller lignende fra å gjøre world pvp. Hvis målet ditt er å ha en best mulig karakter er world-pvp faktisk bortkastet tid. Men for vi som driver/drev med dette var det moro og for oss var det heller alt annet enn world-pvp som var bortkastet tid. Vi spilte for å ha det moro, ikke for å få bra items. Hvorfor stresse med bedre items når en bare kan ha det gøy i stedet?

Mange hardcore-spillere virker til å være av oppfattningen at spillet blir dobbelt så gøy hvis du har dobbelt så gode items. Kanskje er misunnelse grunnen til at de misliker casual world pvpere? De ser spillere som ikke er spesielt gode og ikke har gode items men likevel har det kjempegøy og eier dem i wpvp (grunnet flertall).

World PvP var det gøyeste jeg gjorde i wow, vi hadde dusører for å ganke navngitte fiender - av og til krøp de til korset og tilbød meg mer gull enn dusøren mot at jeg holdt munn om ganket.. Dermed ble de dusør fra to personer mens den ene personen gjerne ble sint og lovde en enda større dusør på mitt hode.

Det var konkurranse om å bli mest hatet og ha den høyeste prisen på sitt hode, en av mange artige ting som man ikke helt ser i f.eks. battlegrounds.

Så der var en liten forklaring på world pvp..

Noen ser på world pvp som bortkastet tid..

Men er det å spille et spill for underholdningens del mer bortkastet tid enn å spille for reputation/gull/items?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Some alle andre tråder, hvor er "the end" ?

Vi er null interessert men du er flink med det du gjør, +1 for det.

edit...

må ærlig inrømme, leste en av dine postene eller svarene fra posten din, så meg si meg enig med enig med en, du skrev så mye bullcrap så jeg bestemte meg å lese svarene fra andre først.

altså, jeg leser svarene fra andre før jeg det du har skrevet in first place.

Endret av nagina
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Christeven, mange ser på wpvp som bortkastet tid.. De ser på oss og bare rister på hodet, så foreslår de at vi heller gjør noe "fornuftig" og tipser oss om ting vi kan grinde.

Litt av greiene er at vi ikke trenger gear, vi klarer oss fint med det vi har selv om det er grønt questgear.

Vi er fornøyde med det vi har rett og slett - og det vi gjør krever ikke bra gear.

Det gjør at vi nyter spillet og har det gøy - vi trenger ikke å gjøre noe kjedelig bare for belønningens del.. Faktisk liker jeg at man ikke belønnes mer for det siden det holder hardcorespillere borte.

Nagina, ???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...