kotox Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hei! Har ny laptop, og har partisjonert litt, på bilde under ser dere hvordan min pc ser ut... "Nytt volum" E: er laget ut ifra "Acer" C:. Men, jeg regner med selve windows ligger på den C:? Trenger den ha så mye plass som den har her?? Fikk ikke redusert mer enn slik det ser ut nå... Setter pris på hjelp Lenke til kommentar
okasin Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Neida du trenger ikke 100gb til c: det holder nok med 50Gb.. dette ordnes lett fra diskbehandling.. Høyreklikk på C: og velg reduser partition.. Lenke til kommentar
kotox Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 du mener i det bildet jeg viste? Prøvd det, men står da 0mb til redusering....hmmm Neida du trenger ikke 100gb til c: det holder nok med 50Gb.. dette ordnes lett fra diskbehandling.. Høyreklikk på C: og velg reduser partition.. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Ja det var jo snedig.. du har jo over 70% ledig på C: Skal tenke litt.. kommer tilbake til deg om jeg finner en løsning.. Lenke til kommentar
kotox Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Takk Kan det ha noe med recoverypartisjonen som er der etc kanskje? Ja det var jo snedig.. du har jo over 70% ledig på C: Skal tenke litt.. kommer tilbake til deg om jeg finner en løsning.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Det er begrenset hva man kan gjøre inne fra Windows. Når Windows er i bruk på den partisjonen vil det være områder som ikke kan flyttes. Det kan gjøres med f.eks GParted, som er en en Linux CD som man booter fra. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Det er begrenset hva man kan gjøre inne fra Windows. Når Windows er i bruk på den partisjonen vil det være områder som ikke kan flyttes. Det kan gjøres med f.eks GParted, som er en en Linux CD som man booter fra. God ide Dette vil faktisk fungere.. Do it !! Lenke til kommentar
kotox Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Hvordan går jeg frem da? Vanskelig gjøre dette? Det er begrenset hva man kan gjøre inne fra Windows. Når Windows er i bruk på den partisjonen vil det være områder som ikke kan flyttes. Det kan gjøres med f.eks GParted, som er en en Linux CD som man booter fra. God ide Dette vil faktisk fungere.. Do it !! Lenke til kommentar
okasin Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Hmm nå som jeg har fått i meg et par shot med Vikingfjord, så kan jeg kanskje virke litt sarkastisk.. he he.. men overse dette når jeg nå skriver: eh har du hørt om Google? Vell det tok meg 2 sec å skrive: GParted how to og fikk masse resultater he he How to resize Sorry.. jeg blir frekk på tastaturet med Vikingfjord he he.. men vil bare hjelpe Håper du får det til.. det er morro når man lærer noe nytt.. ehm.. ta backup av alle viktige filer du har på C: før du gjør dette.. trist å miste viktige bilder og dokumenter om det skulle i verste fall gå galt.. Lenke til kommentar
kotox Skrevet 4. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2011 Haha, har snust på flaska selv, så skal late som jeg ikke hørte det frekke du ramler ut med! Og fortelle at, ja, google er min venn! og har allerede lastet ned gparted faktisk Skal brenne og prøve ut i morgen! Tror jeg gjør det i 100% edru tilstand...hehe Men takk takk ja! Hmm nå som jeg har fått i meg et par shot med Vikingfjord, så kan jeg kanskje virke litt sarkastisk.. he he.. men overse dette når jeg nå skriver: eh har du hørt om Google? Vell det tok meg 2 sec å skrive: GParted how to og fikk masse resultater he he How to resize Sorry.. jeg blir frekk på tastaturet med Vikingfjord he he.. men vil bare hjelpe Håper du får det til.. det er morro når man lærer noe nytt.. ehm.. ta backup av alle viktige filer du har på C: før du gjør dette.. trist å miste viktige bilder og dokumenter om det skulle i verste fall gå galt.. Lenke til kommentar
kotox Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Hallo! Har nå kommet hit (Som dere ser på bildet) Men får beskjed om at maks partisjoner på disk er oppnådd, så får ikke tildelt den disken på 60,13GB (Disk 0) Hvordan kan jeg slå denne sammen med den til høyre (Nytt volum E:) ? Dette må da kunne gjøres enkelt? Takk! Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Høyreklikk E: - Utvid volum Lenke til kommentar
kotox Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Da står dette (se bilde) Får ikke trykket på utvided. Og hvorfor har E: en grønn linje rundt seg egentlig? Høyreklikk E: - Utvid volum Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) Kan hende du må slette volumet for å så lage den større partisjonen igjen. Du kan ha maks 4 primære partisjoner på en disk, eller 3 primære og en utvidet partisjon, da kan du så dele opp den utvidete partisjonen med flere partisjoner. Grønn ramme betyr utvidet partisjon. Endret 8. mars 2011 av Kakeshoma Lenke til kommentar
kotox Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Dette hørtes litt innviklet ut, hehe. Kan du forklare litt mer hva jeg skal gjøre for å få til dette? Hva skal jeg slette og slik? Kan hende du må slette volumet for å så lage den større partisjonen igjen. Du kan ha maks 4 primære partisjoner på en disk, eller 3 primære og en utvidet partisjon, da kan du så dele opp den utvidete partisjonen med flere partisjoner. Grønn ramme betyr utvidet partisjon. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 E: er tom ikke sant? Høyreklikk E: og velg slett volum, da skal "Utildelt" og nå slettede E: gå sammen til en stor utildelt del. Så høyreklikker du "utildelt" og oppretter en partisjon som du gjorde med E:, bare at nå får du forhåpentligvis lage EN partisjon på ~170 GB. Lenke til kommentar
kotox Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 Nei nytt voum E: er ikke tomt, den brukes nå til spill / musikk etc. men vil gjerne ha den større, altså plusse på den utildelte...hva kan jeg gjøre da? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 (endret) edit Endret 8. mars 2011 av Kakeshoma Lenke til kommentar
kotox Skrevet 8. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2011 prøvde nå, men får ikke lov...skjønner ikke hvorfor, men. i gparted står den som unallocated, men høyreklikker jeg E: får jeg masse valg, vet bare ikke hva jeg skal gjøre derfra. Har du noen råd? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. mars 2011 Del Skrevet 8. mars 2011 Forstår jeg deg rett så prøver du å utvide E med det utildelte? Det går ikke, av flere grunner. Først fordi E er en logisk paritisjon som tar all plassen i den utvidete partisjonen. Den utildelte er ikke del av den logiske. Dernest fordi den utildelte er på feil side. Du har en deadlock her. Det lureste du kan gjøre er å kopiere alt på E til en annen disk, så sletter du E og den logiske partisjonen. Da blir alt til høyre for C en eneste stor utildelt blokk, som du så kan du lage en ny partisjon av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå