Gå til innhold

Generell studiekompetanse, forvirra!

Yesda

Anbefalte innlegg

Jeg har et og et halvt år på vgs bak meg. Jeg vil ha studiekompetanse.

Kan jeg gå som privatist foreks. på Sonans og ta de 6 fagene man trenger, og står jeg i de har jeg generell studiekompetanse? Eller må jeg fullføre det andre året på vgs også deretter ta studiekompetanse? *forvirra*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt vil noen av fagene fra yrkesrettet videregående skole f.eks samfunnsfag og engelsk tilfredstille kravene om studiekompetansenivå, så går man et ekstra år med påbygging for å oppnå studiekompetanse i de fagene som krever mer, f.eks norsk.

Ja, du kan ta det som privatist om du ønsker. Avhengig av alder og yrkeserfaring kan du ta GENS etter 23/5-regelen. Søk på google om du ikke vet hva det betyr.

Lenke til kommentar

Normalt vil noen av fagene fra yrkesrettet videregående skole f.eks samfunnsfag og engelsk tilfredstille kravene om studiekompetansenivå, så går man et ekstra år med påbygging for å oppnå studiekompetanse i de fagene som krever mer, f.eks norsk.

Ja, du kan ta det som privatist om du ønsker. Avhengig av alder og yrkeserfaring kan du ta GENS etter 23/5-regelen. Søk på google om du ikke vet hva det betyr.

Jeg trur nok ikke jeg fyller kravene til 23/5. Jeg er 26. Kan jeg uansett gå opp som privatist på de fagene jeg mangler og uansett få GENS om jeg ikke går under 23/5 regelen eller har to år på vgs?

Lenke til kommentar

Du oppfyller alderskravet om å få GENS etter 23/5-regelen, så da er spørsmålet hva du har drevet med i mellomtiden. Du kreves 5 års praksis/utdanning i tillegg, og da vil jeg tro at VGS teller som utdanning. Du vil nok kunne ta fagene som vanlig privatist, ja. Du kan alltids ta kontakt med en rådgiver på en Voksenopplæring eller privatskole. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...