Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg har sjekket både med TN og NGT, og kan få VDSL2 fra begge. Er det andre som også tilbyr dette? Er det forskjell på utstyret som leveres (router etc) som gjør at en av dem er å foretrekke? Er det forskjell på utstyr i sentraler mht faktisk (i forhold til oppgitt) ytelse, og oppetid/stabilitet? Jeg har hatt både TN og NGT som ADSL-leverandør, og erfaringene er at TN oppgir mer reell hastighet i sine produkter, hos TN får jeg alltid hastighet omtrent som det jeg betaler for, mens for NGT får jeg ca 20 % lavere. Jeg bor nær sentralen (<200m), hvis det er viktig. Lenke til kommentar
Rosoero Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg har sjekket både med TN og NGT, og kan få VDSL2 fra begge. Er det andre som også tilbyr dette? Er det forskjell på utstyret som leveres (router etc) som gjør at en av dem er å foretrekke? Er det forskjell på utstyr i sentraler mht faktisk (i forhold til oppgitt) ytelse, og oppetid/stabilitet? Jeg har hatt både TN og NGT som ADSL-leverandør, og erfaringene er at TN oppgir mer reell hastighet i sine produkter, hos TN får jeg alltid hastighet omtrent som det jeg betaler for, mens for NGT får jeg ca 20 % lavere. Jeg bor nær sentralen (<200m), hvis det er viktig. Der jeg bor er det Telenor som har nettet, så NextGenTel leier nettet av Telenor. Mulig at det er slikt over alt? VDSL modemet til Telenor ser fint ut, har mange funksjoner og er lett å forske seg frem i. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) NGT leverer 40/20 på 200m, mens Telenor har 40/10. EDIT: Sjekk hva nummersjekk på NGT sier. Mulig det er videresalg av Telenor. Endret 6. mars 2011 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg har ikke bestemt meg for produkt enda. Ser at laveste VDSL ikke koster mye mer enn raskeste ADSL (har NGT 20/1 nå), som holder for mitt bruk, selv om Xbox 360'en kunne tenke seg litt høyere upload. 25/5 eller 30/5 holder derfor for meg. Jeg opplever problemer med den ADSL fra NGT jeg har i dag at den mister kontakten med internett av og til, og at det går ekstremt tregt i perioder. Hadde også et tilfelle for en tid tilbake der NGT ved en feil satte ned hastigheten til laveste for både inn og ut, noe jeg ikke merket før etter noen uker da jeg fikk "klage" på at IPT hakket (ut var satt ned fra 1000 til 300), og det er kun prisen som gjør at jeg fortsatt er kunde der. Nå er forskjellen mellom NGT og TN mindre, og jeg har god erfaring med kundeservice hos TN, hvor vi har e-post og mobil for hele familien. Lenke til kommentar
jenskristian Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 1. Velg leverandøren som kan levere på operatør aksess. Telenor leverer nok alltid DSL på operatør aksess, NextGenTel kan også levere på wholesale (dvs at de kjøper produktet fra en annen leverandør og videreselger til deg). Det er alltid lettere for en leverandør og feilsøke på en operatør aksess og det pleier også å være billigere enn wholesale. 2. Sjekk pris og hastighet, og velg det beste tilbudet. De leverer begge på de samme kobberkablene, så eneste forskjellen vil (muligens) være porten på sentralen og modemet hjemme hos deg. 3. Har du sterke synspunkter på hvilket selskap som har best kundeservice kan du jo ta dette med i vurderingen også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 Takk for godt svar, Sveen! 1: Jeg har NGT nå, og det er NGT hele veien. Ikke at det ser ut til å hjelpe på stabiliteten... 2: Prisene er mer like med VDSL enn med ADSL, og Rosoero (over) hadde grei erfaring med TNs router. NGTs har jeg byttet en gang allerede. 3: Erfaringene mine heller i favør av TN (som jeg har god erfaring med både privat og på jobb) Lenke til kommentar
jenskristian Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Mine erfaringer med ADSL og nå VDSL fra Telenor. * Stabiliteten på min linje har vært upåklagelig. * VDSL-modemet til Telenor fungerer veldig fint. Jeg har satt mitt i bridge mode og bruker en egen ruter i bakkant. 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Noen som har NGT/VDSL og bruke bridge? Bare lurte på om VDSL2-modemet deres støtter det. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Noen som har NGT/VDSL og bruke bridge? Bare lurte på om VDSL2-modemet deres støtter det. Ja, det fungerer strålende. Har 40/20 på 750meter, gode dB verdier og er stabilt hos meg. Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Har også vdsl NGT hvor routeren er satt i bridge modus. Funker fint Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Greit å vite at det fungerer både med NGT (OA) og TN, takker! Endret 6. mars 2011 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Mine erfaringer med ADSL og nå VDSL fra Telenor. * Stabiliteten på min linje har vært upåklagelig. * VDSL-modemet til Telenor fungerer veldig fint. Jeg har satt mitt i bridge mode og bruker en egen ruter i bakkant. Samme her. Jeg opplever også nedlastingshastigheter på 45-46 Mbit, og det er stabile hastigheter. Dette er på en linjelengde på 505 meter pluss inntak. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Takk for alle svar. Har bestilt VDSL fra Telenor nå. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Nå skal vi selvfølgelig ikke utelukke at du har noe rusk på linja, men jeg regner med at det vil vise seg tydelig ved oppgradering til VDSL. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Kapaks sier "VDSL er tilgjengelig, men det mangler stabilitetsmålinger. Linjen kan i noen tilfeller være utsatt for støy (som gir dårlige forhold for VDSL)". Får se når jeg har fått installert, regner med at det blir bra, siden jeg bor under 300 m fra sentralen. Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Kan ikke innbille meg noe annet enn at du får god hastighet på den linja. Noe annet er det bare å klage på Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Kapaks sier "VDSL er tilgjengelig, men det mangler stabilitetsmålinger. Linjen kan i noen tilfeller være utsatt for støy (som gir dårlige forhold for VDSL)". Får se når jeg har fått installert, regner med at det blir bra, siden jeg bor under 300 m fra sentralen. Det fikk jeg også. Lurer på om det kan skyldes at jeg hadde en annen ISP med egen (ikke-telenor) DSLAM på den eksisterende linja mi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå