Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Akselerere?

Anbefalte innlegg

Hei.

har et veldig dumt spørsmål, men liker min nå bort gående bestemor sit ord trykk.

Det er bedere og spøre dumt, enm og forbli dum!

Jeg har en Mercedes Benz E200K med automat gir.

Likker det ikke, men va det som jeg hadde rå til :/

Når jeg sette bilen i N (FRI) og trør inn gassen går den opp til litt over 4000 Rpm hvis jeg da setter den i gir vil jeg da kunne akselerere raskere enn det jeg gjør hvis jeg hadde den er i gir?

Og ved denne typen giring fra N (fri) til D (Drive) mens den er i høyt turtal skader jeg da automat- girkassen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en gammel tradisjonell automatkasse skal det vel være mulig å gjøre noe tilsvarende ved å holde bremsen inne samtidig med gassen slik at turtallet ligger høyt oppe samtidig som bremsen slippes. Dette vil selvsagt lage en enorm mengde varme i olja til kassen, og er ikke helt å anbefale. Kassen står da i 1. gir, motoren pusher effekt til converteren, converteren kaster effekten vekk i form av varme i girolja.

Varme i girolja er vel ofte noe av det som knekker automatkasser. Varmen ødelegger girolja, giroljen slutter å fungere optimalt, girkassen slites raskere, og havarerer.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Høres dårlig ut.

Veldig mange ødelegger automatkasser når dem skifter fra Drive til revers mens bilen har fart.

Det du påstår her lar seg ikke gjøre på biler av nyere dato, automatkassene som produseres har sperre på reversen slik at du må stoppe helt for å få den i revers. Og skulle du ved et uhell sette den i revers om du kjører i feks 80 så vil den gå i nøytral. Du skal en god stund tilbake for å finne en bil som ikke har denne funksjonen.

Lenke til kommentar

Det viste jeg ikke, sikkert fordi jeg aldri har prøvd.

Men har sett kompiser sette den i revers mens bilen triller på relativt nye biler.

Jeg mener ikke i stor fart. Men f. eks når en skal parkere.

Har hørt om lignende opplevelser da en på jobben ikke kunne komme fordi bilen hadde streika.

Eneste jeg vet var at han sku rygge til en parkering og mens bilen hans trillet fram satte han den i revers og sku rygge, smalt det bare og den stoppa. Han har nettopp fått bilen på verksted så får vel snart høre ka som har skjedd.

selv om det sier seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...