Gå til innhold

XP Installasjon på en grundig formatert bærbar.

Anbefalte innlegg

God kveld, godt folk!

Jeg har fått IBM Think Pad bærbar fra kommunen og som dere sikkert vet så formateres kommunenes maskiner grundig så ikke sensetiv informasjon lekkes ut.

Nå prøver jeg å installere XP på maskinen men det går ikke, alt jeg får opp er svart skjerm og 2 beep's.

Hva er det jeg trenger for å få igang cd'en? Er det nå jeg trenger SATA Raid Drivers for XP?

Håper det er noen her som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sikkert inn i BIOS for å sette boot-options. Vedig ofte har PC'er fra det offentlige et passord for å komme inn i bios. Får håpe det ikke gjelder din (at de har husket å slette passordet).

Hvis du ikke kommer inn i BIOS, så skriv en post til med nøyaktig modellnr. Mange PC'er kan en slette passord på, men det kan være en omstendelig prosedyre der du må fjerne backup batteriet ("knappecellebatteri") som sitter inne i PC'en.

Lenke til kommentar

Hei.

Vill bare nevne at pipene du hører er en feilkode. Finn ut hva slags BIOS du har. For eksempel Award osv,) Søk på feil koder for den bestemte BIOS`n. Så får du vite hva som er feil. Kan jo bare være at en RAM brikke er løs eller lignende. Kasserte komune pc`r får ofte litt dårlig behandling etter de er tatt ut av bruk. Men må si at jeg er litt overasket over at de gir bort pc med hardisk. For det er bare en måte å sikre at data ikke kan hentes ut igjen. Dra den over en vanvittig kraftig magnet. Etterpå destruere skivene i disken... :innocent:

Lenke til kommentar

Hei.

Vill bare nevne at pipene du hører er en feilkode. Finn ut hva slags BIOS du har. For eksempel Award osv,) Søk på feil koder for den bestemte BIOS`n. Så får du vite hva som er feil. Kan jo bare være at en RAM brikke er løs eller lignende. Kasserte komune pc`r får ofte litt dårlig behandling etter de er tatt ut av bruk. Men må si at jeg er litt overasket over at de gir bort pc med hardisk. For det er bare en måte å sikre at data ikke kan hentes ut igjen. Dra den over en vanvittig kraftig magnet. Etterpå destruere skivene i disken... :innocent:

Overskriv dem en 5-6 ganger og selv ikke ibas får ut noe.

Lenke til kommentar

Du må sikkert inn i BIOS for å sette boot-options. Vedig ofte har PC'er fra det offentlige et passord for å komme inn i bios. Får håpe det ikke gjelder din (at de har husket å slette passordet).

Hvis du ikke kommer inn i BIOS, så skriv en post til med nøyaktig modellnr. Mange PC'er kan en slette passord på, men det kan være en omstendelig prosedyre der du må fjerne backup batteriet ("knappecellebatteri") som sitter inne i PC'en.

Er det slik å forstå at det skal komme opp en boks hvor jeg skriver inn passordet? Her kommer det absolutt ingenting opp, kun svart skjerm.

Har prøvd alle F-tall tastene, ctrl+alt+del og Access IBM for å komme inn på bios.

Trykker jeg på bokstavene nå så pip'er det bare.

Modellen er Lenovo IBM ThinkPad R40 2681

Lenke til kommentar

F12 er boot device og F1 er bios snarveien. Med en gang når IBM logoen kommer opp så trykker du to-tre ganger på F1, og da skal det stå entering bios utlity eller noe lignende. Om det ikke kommer opp noen IBM logo så er det nok en grunn til at pcen er kassert.

Lenke til kommentar

F12 er boot device og F1 er bios snarveien. Med en gang når IBM logoen kommer opp så trykker du to-tre ganger på F1, og da skal det stå entering bios utlity eller noe lignende. Om det ikke kommer opp noen IBM logo så er det nok en grunn til at pcen er kassert.

Så det er ikke mulig å få gjort noe slik at IBM logoen dukker opp?

Lenke til kommentar

Jeg la ikke merke til det du nevnte om 2 korte "beeps". De indikerer feil på hovedkort eller minne på din maskin.

Two short beeps and a blank screen.

1. System board

2. DIMM

Prøv som The_Saint sier å sjekke at minnet sitter skikkelig i soklene.

Her finner du Hardware Maintenance Manual som viser hvordan du demonterer og bytter deler på PC'en din http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=lenovo&lndocid=MIGR-45899

Lenke til kommentar

Jeg la ikke merke til det du nevnte om 2 korte "beeps". De indikerer feil på hovedkort eller minne på din maskin.

1. System board

2. DIMM

Her finner du Hardware Maintenance Manual som viser hvordan du demonterer og bytter deler på PC'en din http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=lenovo&lndocid=MIGR-45899

Minnet sitter skikkelig i soklene så da er det nok feil med hovedkortet. Maskinen går i søpla.

Lenke til kommentar

1. System board

2. DIMM

Minnet sitter skikkelig i soklene så da er det nok feil med hovedkortet. Maskinen går i søpla.

IKKE KAST DEN!!! :ohmy:

Er jo sikkert mange deler fra den som kan brukes!!!

Gi den heller bort eller selg delene fra den til noen.

Er selv på jakt etter en 15.4 skjerm til laptop. :thumbup:

Men sjekk også at det er korrekte RAM brikker i den. Er ofte at det er en it ansvarlig i komunen som har hatt bruk for deler. Og foreksempel "ned gradert minne." Fordi han har hatt bruk for større minne selv. Så sjekk først at pc`n har kompitabelt minne. Trenger ikke å være kompitabelt selv om brikkene passer. Kan jo være minne paritets feil. Eller at minne brikkene er deffekte. Lønner seg å sjekke slike ting.

Lenke til kommentar

Hei.

Overskriv dem en 5-6 ganger og selv ikke ibas får ut noe.

Vil ikke direkte si at dette er feil. Men det er faktisk litt delte meninger om hva som er ansett som sikker sletting. :hmm:

U.S. Department of Defense 5220.22-M sier at med 3 ganger overskriving med spesielle tegn så er disken slettet.

Mens flere dataeksperter mener data bør overskrives hele syv ganger, for at man kan være "sikker". Mens teoretisk er det mulig å redde nesten hva som helst.

Jeg vil ikke svare på IBAS vegne. Men tror nok de er i stand til å redde disker som har vert overskrevet x antall ganger. (Om du har råd til å betale dem for det.) Har blitt overasket over hva de har klart å hente ut.

I HSBSØ (Forsvaret.) hvor du også finner FK KKIS lærte vi at eneste form for sikker sletting av disk var magnetisme og destruksjon. Vi brukte fosfor. Ingen klarer å hente ut data fra en liten metall klump. ;)

Men i de fleste tilfeller er nok overskriving godt nok. Men HD`r som inneholder sensetiv eller begrenset informasjon bør destrueres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...