Gå til innhold

Fotoner: twin particles? pffft

Anbefalte innlegg

http://www.cebaf.gov...997/spooky.html

Det høres jo veldig kult ut med partikler som kommuniserer umiddelbart med hverandre uansett hvor langt det er mellom dem og at de med det vil reagere likt som sin tvilling ved påvirkning. Men de sier jo i artikkelen at forholdene for begge partiklene, både på veien til de to byene og ved enden hvor partiklene skulle ta sine uavhengige valg om de skulle gå til "høyre eller venstre", var identiske for begge.

Er det ikke da bare logisk at begge partiklene alltid vil reagere likt? Trenger da ikke noe kommunikasjon mellom dem for det.

Føler meg meget skarp akkurat nå :)

Endret av Ayb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er jo hele poenget, de har ingen bestemt tilstand før de måles. Begge er i en superposisjon av to tilstander før de måles dog, og slik sett er de like. Og jeg kan komme deg/andre i forveien hvis dere skal prøve dere med et "skjult variabel"-argument, dette har blitt bevist for lenge siden at ikke er mulig, blandt annet og mest kjent av John S. Bell.

Dette blir svært klart og tydelig forklart i Sidney Colemans forelesning Quantum mechanics in your face! som jeg kan anbefale på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...